updated 4:43 PM CEST, Sep 20, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Reklamują się, żeby zebrać 1 proc.

  • Napisane przez RaportCSR.pl
  • Dział: Biznes wywiad

Fundacje i stowarzyszenia profesjonalizują swoje działania. Wiedzą, że żeby pozyskać środki na prowadzenie działalności muszą skutecznie dotrzeć do serc i portfeli darczyńców. Piotr Rogut, wiceprezes zarządu EDC Expert Direct Communication sp. z o.o. wyjaśnia jak skuteczne kampanie direct mailingowe pomagają pozyskać organizacjom trzeciego sektora m.in. 1 proc. z podatku dochodowego.

Prawo pozwala na przekazanie 1 proc. naszego podatku dochodowego na organizacje pożytku publicznego. W jaki sposób fundacje i stowarzyszenia mogą skutecznie pozyskiwać te środki?

Jako obywatele przyzwyczailiśmy się już przez lata do tego, że można przekazać 1 proc. na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP). Możemy to robić już od 2004 r. O wsparcie ubiega się kilka tysięcy podmiotów wspierających bardzo różne obszary dobroczynności: pomoc zwierzętom, osobom starszym, chorym i niepełnosprawnym dzieciom, ofiarom przemocy czy konfliktów zbrojnych, itd. Co roku w ten sposób trafia do OPP w sumie nawet kilkaset milionów złotych.

Aby skutecznie skierować strumień pieniędzy fundacje i stowarzyszenia muszą skutecznie komunikować, co robią, jaki problem rozwiązują i dlaczego potrzebują w tym celu środków. Dlatego największe ogólnopolskie organizacje decydują się na kampanie w masowych mediach, jak np. radio czy outdoor, w których proszą o wsparcie.

Czy to powszechne zjawisko?

To dotyczy tylko największych organizacji, które dysponują dużymi budżetami, bo mimo bardzo dużych rabatów, które przeważnie otrzymują od mediów, to nadal mówimy o sporych kwotach.

Ważne jest też, jakim tematem się zajmują – o ile wspierają np. chore dzieci, to mogą komunikować się z masowym odbiorcą, dużo osób chętnie wesprze taką inicjatywę. Są jednak tematy bardziej specjalistyczne, albo kontrowersyjne, gdzie trzeba dotrzeć do osób, które popierają konkretną akcję, np. wiele spraw ekologicznych jest różnie odbieranych.

Jak inaczej mogą pozyskiwać fundusze organizacji pożytku publicznego?

W EDC Expert Direct Communication od wielu lat (wcześniej, jako Emerson Direct Communication) prowadzimy kampanie marketing bezpośredniego dla trzeciego sektora. W zależności od potrzeb i budżetu klienta są to zarówno zwykłe kampanie direct mailingowe, czyli przesyłane tradycyjną pocztą listy z prośbą o wsparcie, jak i zintegrowana, wielokanałowa kampania łącząca direct mailing wspierany przez przekaz w social media oraz kampanię internetową. W tego typu kampaniach poszczególne etapy układamy w odpowiednią sekwencję zdarzeń: najpierw przesyłka direct mailingowa i dopiero w niej zaproszenie do cyfrowego świata, np. na dedykowaną stronę internetową, na której znajdują się dodatkowo materiały video. Ale najważniejsza jest głęboka personalizacja przekazu, która buduje zaangażowanie.

Ale czy w czasach gdy internet stał się już powszechnym medium, dostępnym nawet z telefonu komórkowego za kilkanaście złotych miesięcznie jest sens wysyłać tradycyjne przesyłki?

Tak, bo skuteczność działań e-mailingowych drastycznie spada, właśnie ze względu na setki a nawet tysiące e-maili zapychających skrzynki odbiorców. Poza tym kampanie trzeciego sektora muszą budzić o wiele większe zaangażowanie, muszą poruszać emocje. Za pomocą e-maila dużo trudniej jest nawiązać relacje, wzbudzić emocje i zaangażować odbiorcę. Trudno uzyskać ten efekt za pomocą e-maila. Fizyczna przesyłka ma swoją wagę, zapach, fakturę – angażuje zmysły. Otwarcie e-maile i wyrzucenie go do cyfrowego kosza zajmuje niecałą sekundę.

Które organizacje wykorzystują kampanie direct mailingowe do pozyskiwania środków?

Bardzo różnej wielkości: próg wejścia w przypadku prostej kampanii jest dosyć niski i decyduję się na nie nawet niewielkie organizacje, regionalne lub lokalne. Ale realizowaliśmy też duże kampanie m.in. dla WWF, Greenpeace, Amnesty International, Polskiej Akcji Humanitarnej, Fundacji Rzecznik Praw Rodziców, Fundacji Pomocy Dzieciom „Maciuś", Fundacji DKMS Baza Dawców Komórek Macierzystych Polska czy Fundacji „Dr Clown".

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.