updated 2:28 PM CET, Dec 14, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Tunel pełen atrakcji

Europę podbijają tunele aerodynamiczne. To proste konstrukcję, które pozwalają poczuć emocje zbliżone do tych, które towarzyszą skoczkom spadochronowych. Kolejna, po Warszawie i Wrocławiu taka inwestycja ma powstać w Gdańsku. Gazeta Finansowa rozmawiała z Marcinem Strzelczykiem, prezesem Amber Fly SA, który odpowiada za projekt.

Tunel aerodynamiczny to niecodzienna atrakcja, ale czy opłacalna?

Początki budowy tunelów aerodynamicznych to późne lata 70. Pierwsi byli amerykanie. W Polsce pierwszy tunel powstał kilka lat temu i był przeznaczony dla wojska. Dziś tunele o przeznaczeniu komercyjnym znajdują się w Warszawie i we Wrocławiu, kolejne powstają m.in. w Krakowie i Katowicach.

Kilka lat temu szacowano, że aby podobna inwestycja przyniosła zysk, to aglomeracja powinna być zamieszkana, przez co najmniej milion osób. To podejście już się zmieniło, a przykładem niech będzie szwajcarski Sion, który ma niecałe 30 tys. mieszkańców.

Czy gdański tunel będzie się wyróżniał na tle konkurencji?

Podstawowa technologia jest podobna; jego serce to zestaw silników, które napędzają powietrze. Różnice znajdują się na poziomie technologicznym np. jakości strug. Jedne są szybsze, drugie wolniejsze, posiadają inną charakterystykę. To, co będzie wyróżniać nas na tle konkurencji, poza rozmiarem samej komory latania, 6 m (standardem są 4 m), to zupełnie nowa technologia w otoczeniu samego tunelu. Chcemy zaadaptować, co najmniej dwa nowe rozwiązania technologiczne, które będą unikalne w skali światowej. Jesteśmy też na etapie negocjacji z dwiema politechnikami w Polsce. Liczymy też na zaangażowanie rodzimych ekspertów.

Na świecie jest dziś kilku podstawowych producentów, to m.in. Amerykanie, Niemcy, Czesi oraz Hiszpanie, którzy tworzą własne projekty. Liczymy, że Polska dołączy do tego grona.

Nie jest to chyba tani sport?

Zdecydowanie. Cena skoku z samolotu dla skoczka to około 100 zł (ok. 45 sekund swobodnego spadania), w tunelu dla zawodników cena za godz. wynosi ok. 1900 zł. W przeliczeniu na czas swobodnego lotu jest więc wyjątkowo korzystną cenowo alternatywą dla skoków z samolotów, zwłaszcza że ten koszt często dzielony jest np. na czteroosobowy team.
Co ważne, do latania w tunelu praktycznie nie ma obostrzeń lekarskich. Latać mogą wszyscy od dzieci po osoby starsze. Strugi powietrza są dostosowane do poziomu zaawansowania osoby skaczącej; waga i umiejętności to podstawowe kryteria. Mogą one bez problemu unieść ciężar ponad 200 kg. Osiągają ponad 300 km/h. Wysokością unoszenia określa się 5-6 m.

Jaki jest koszt inwestycji?

To około 20 mln zł. Inwestycja jest stricte komercyjna, ale nastawiona na współpracę z gdańskim samorządem.

Chociaż koszty operacyjne tunelu są niewielkie, to jednak z uwagi na model, który jest trochę innych niż w podobnych projektach, nie zakładamy szybkiego zwrotu z inwestycji. Szacujemy, w wersji optymistycznej, że będzie to czas ok. czterech, pięciu lat.

Na kiedy zaplanowano pierwszy lot?

Chcielibyśmy ruszyć w trakcie następnych wakacji, ale bardziej prawdopodobne jest otwarcie pod koniec września lub nawet w październiku 2017 r.

Warszawa