updated 3:51 PM CEST, May 26, 2018
A+ A A-

Henicz: Dywersyfikacja oferty i podwojenie liczby klientów

Z Piotrem Heniczem, wiceprezesem ITAKI, największego biura podróży w Polsce, rozmawia Ewa Ploplis.

Zakończył się kolejny rok Państwa działalności. Itaka przewidywała osiągnąć w 2016 r. przychody rzędu 1,75 mld zł. Spodziewaliście się co najmniej 600 tys. klientów. Te wartości, prognozowane w połowie ub. r. miały być podobne do tych z poprzedniego sezonu, albo nieco lepsze. Jakie przychody osiągnęła Itaka w minionym roku? Ilu mieliście klientów? Jak przedstawia się wynik finansowy za ub. r.? Czy są to wyniki zadowalające?

Oficjalne dane finansowe za 2016 r. zaprezentujemy wkrótce. Dzisiaj mogę powiedzieć, że zarówno liczba obsłużonych klientów, jak i wyniki finansowe są wyższe niż za 2015 r. Jest to powód to satysfakcji biorąc pod uwagę czynnik geopolityczny, który ma zawsze duży wpływ na branżę turystyczną na całym świecie, także w minionym roku.

Czy zakup Čedok okazał się dobrym posunięciem z perspektywy czasu?

Jeszcze jest za wcześnie na jakiekolwiek podsumownia, takim sprawdzianem będzie sezon lato 2017. Plan na 2017 r. to zwiększenie o 100 procent liczby klientów korzystających z podróży czarterami.

Dobiega końca sprzedaż oferty Itaki na sezon zimowy 2016-2017, która rozpoczęta się w marcu ub. r." Jak sprzedaje się  ta oferta? Jakie kierunki są najczęściej wybierane w sezonie zimowym? Co jest, lub spodziewacie się, że będzie hitem zimowego sezonu?

Numer 1 to Wyspy Kanaryjskie, z dalszych, „egzotycznych” destynacji: Kuba, Zanzibar, Dominikana, Oman, Emiraty Arabskie.

Od września ub. r. ruszyła sprzedaż oferty Itaki na sezon wiosna-lato 2017? Jakie nowości w br. przygotowała Itaka dla swoich klientów?

Przede wszystkim zwiększamy liczbę pokoi i hoteli w „hitowych” kierunkach. Poszerzamy program wycieczek fakultatywnych, inwestujemy w jak najlepszą obsługę naszych klientów podczas wakacji.

Itaka ma także w swojej ofercie stałe kierunki. Które z nich cieszą się największym zainteresowaniem wśród klientów?

Niewątpliwie takim kierunkiem są Wyspy Kanaryjskie. Od lat mamy w ofercie: Fuerteventurę, Teneryfę, Lanzarote i Gran Canarię. Promujemy także przepiękną La Palmę. Hiszpania „lądowa” to także stały punkt w ofercie ITAKI: Costa Brava, Costa del Sol, Costa de la Luz. Od lat sprzedajemy: Sycylię, Maderę, Baleary. Kilkadziesiąt programów wycieczkowych także sprzedajemy „od zawsze”.

W 2015 r. i 2016 r. stanęliście przed problemem spadku zainteresowania klientów wyjazdami do Tunezji, Egiptu i Turcji. Na wszystkich tych kierunkach Itaka była największym w kraju organizatorem wypoczynku Polaków. Ponad dwa lata temu stanowiły one razem 40% całego Waszego rocznego programu. Musieliście szybko zmienić hierarchię ważności poszczególnych kierunków i zaproponować części klientów wypoczynek w innych niż lubiane przez nich dotąd miejsca. Czy udało się to zrealizować?

Oferta ITAKI zawsze była szeroka, jak się okazuje dywersyfikacja oferty staje się wręcz koniecznością w ostatnich latach. Oczywiście, że spadek sprzedaży, szczególnie do Turcji jest dla nas bolesny. Mamy tu rewelacyjny produkt, spełniający wymagania polskiego klienta, świetnych kontrahentów. Trzeba było „przegrupować” gwarancje hotelowe, rozszerzyć kontyngenty pokoi w części destynacji, a w innych renegocjować kontakty i zmniejszać ilość pokoi. To się udało dzięki naszym Działom Kontraktu i Produktu oraz znakomitej współpracy z zagranicznymi kontrahentami.

Jakie kierunki zastąpiły w/w destynacje?

Trudno mówić o dosłownym „zastąpieniu”, gdyż wszystkie wymienione kierunki ciągle mają nadal swoich klientów i nasza sprzedaż np. Turcji w liczbach bezwzględnych mogłaby być satysfakcjonująca dla wielu mniejszych touroperatorów. Wielcy wygrani to przede wszystkim Grecja, zdecydowany lider lata 2017, także: Hiszpania, Włochy i nasz „czarny koń” – Albania.

Dziękuję za rozmowę.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych przez Wydawnictwo Wasze Podróże oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

4. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

6. Podanie danych jest dobrowolne

7. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

8. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

9. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

10. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.