updated 12:32 PM CEST, Sep 18, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Pomagać, ale też uczyć

  • Napisane przez Kamil Ciepieńko / Gazeta Finansowa
  • Dział: Biznes wywiad
Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - Bożena Lublińska-Kasprzak mat. pras. PARP Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - Bożena Lublińska-Kasprzak

Z prezesem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Bożeną Lublińska-Kasprzak, o ryzyku i trudnościach wynikających z prowadzenia własnej działalności rozmawia Kamil Ciepieńko.

{jumi [*4]}Czy młody polski przedsiębiorca, który ma ciekawy - innowacyjny pomysł na biznes, powinien obawiać się ryzyka związanego z założenia własnej działalności gospodarczej?

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości działa na wielu polach, by takie ryzyko zminimalizować. Ten rok ogłosiliśmy rokiem szczególnej troski o nowopowstające firmy. W praktyce oznacza to działania informacyjno-doradcze w ramach ogólnopolskiej sieci Punktów Konsultacyjnych tworzących Krajowy System Usług (KSU) dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej – w zakresie procedur związanych z zakładaniem firmy, wyszukania finansowania lub partnerów biznesowych, czy też możliwości wdrażania nowych technologii. W ramach KSU przedsiębiorcy mogą również liczyć na wsparcie ze strony funduszy pożyczkowych i poręczeniowych. Wsparcie finansowe dla nowo powstałych firm realizujemy też z funduszy europejskich (m. in. z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka) i budżetu państwa – (choćby program Bony na innowacje). Ponadto PARP oferuje przedsiębiorcom stały dostęp do licznych źródeł wiedzy o prowadzeniu biznesu w ramach sieci Enterprise Europe Network.

Jakie, Pani zdaniem, są największe trudności, z którymi muszą borykać się startujący przedsiębiorcy, i co proponuje im PARP (działania edukacyjne Agencji)?

Z badań przeprowadzonych przez PARP nt. Przedsiębiorczości akademickiej wynika, że ok. 1/4 studentów ocenia swój poziom wiedzy z zakresu prowadzenia własnej działalności gospodarczej raczej jako niski lub bardzo niski. Kolejne ok. 1/3 studentów nie potrafi ocenić poziomu swojej wiedzy na ten temat, co praktycznie można zinterpretować jako jej brak. Oznacza to, że większość studentów negatywnie ocenia poziom swojej wiedzy w omawianej tematyce.

Większość studentów (79 proc.) jest zainteresowanych bezpłatnymi szkoleniami, na których można zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne do prowadzenia własnego biznesu, a około połowa studentów jest zainteresowanych płatnymi szkoleniami z tej tematyki. Jednocześnie, zaskakujący jest fakt, że to osoby z deklarowanym wyższym poziomem wiedzy częściej są zainteresowane szkoleniami (zarówno płatnymi lub bezpłatnymi).

W najnowszym badaniu „Postawy przedsiębiorcze młodych ludzi w Polsce" spytano młodych ludzi, po pierwsze, jakie umiejętności są według nich kluczowe w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej, a po drugie - jakie szkolenia byłyby dla nich przydatne.

Młodzi ludzie za kluczowe uznali umiejętności związane z pozyskaniem funduszy (58 proc.) oraz umiejętność tworzenia strategii (56 proc.). Dość wysoko młodzi ludzie ocenili rolę umiejętności związanych z opracowaniem biznesplanów (43 proc. uznało je za kluczowe), umiejętność identyfikacji atrakcyjnych pomysłów biznesowych (40 proc.) oraz znajomość technik marketingowych (40 proc.).

Zastanawiające są bardzo niskie wyniki umiejętności wykorzystania Internetu w biznesie (9 proc.). Respondenci również nie doceniali znajomości specjalistycznych dziedzin prawnych – takich jak prawo ochrony środowiska czy prawo ochrony własności przemysłowej. Obie dziedziny mają natomiast istotne znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw w nowoczesnej gospodarce, gdzie liczy się innowacyjność, również w zakresie eko-innowacji.

Z powyższych wyników zarysowuje się ogólny obraz, w którym młodzi ludzie za kluczowe uznają umiejętności związane z nadawaniem firmie „rozpędu", czy też tzw. „rozkręcenia biznesu". W drugiej kolejności wymieniane są umiejętności, które są niezbędne przy prowadzeniu firmy, takie jak znajomość prawa czy księgowości.

Dlatego PARP uruchomiła Akademię, która jest portalem edukacyjnym dla małych i średnich przedsiębiorstw z systemem bezpłatnych szkoleń internetowych. Celem Akademii PARP jest darmowe upowszechnienie dostępu do wiedzy biznesowej za pomocą metod zdalnej edukacji (e-learningu) wśród uczestników z mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, dużych przedsiębiorstw oraz osób planujących własną działalność gospodarczą. Szkolenia internetowe Akademii PARP gwarantują stałą, wysoką jakość kształcenia, są dopasowane merytorycznie do potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw, a sposób ich przedstawienia jest przystępny i praktyczny. Dzięki Akademii PARP, uczestnicy z polskich małych i średnich przedsiębiorstw po raz pierwszy mogą sobie pozwolić na najlepsze szkolenia, które operują przykładami z praktyki biznesowej i są dostosowane do realiów gospodarczych w Polsce. Dysponujemy szeroką tematyką szkoleń; od planowania własnej kariery zawodowej, poprzez edukację z zakresu podatków PIT, CIT, VAT, aż do zabezpieczania transakcji handlowych czy zarządzania firmą w okresie kryzysu.

Za tydzień na stronach Kuriera365 druga część wywiadu.

{jumi [*9]}

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.