updated 11:44 PM CEST, Jul 17, 2018
A+ A A-

Pomagać, ale też uczyć - cz.II

  • Napisane przez Kamil Ciepieńko / Gazeta Finansowa
  • Dział: Biznes wywiad
Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - Bożena Lublińska-Kasprzak mat. pras. PARP Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - Bożena Lublińska-Kasprzak

Z prezesem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Bożeną Lublińska-Kasprzak, o ryzyku i trudnościach wynikających z prowadzenia własnej działalności rozmawia Kamil Ciepieńko. Dziś druga część wywiadu.

{jumi [*4]}Według badań przeprowadzonych przez PARP 76,4 proc. małych i średnich przedsiębiorstw, ma szansę przetrwać na rynku dłużej niż rok. Czy Pani zdaniem to dobry wynik, a jeśli nie, to dlaczego tak się dzieje?

W roku 2008 roku, w stosunku do roku poprzedniego zdecydowanie zwiększyła się liczba aktywnych małych firm (21,7%) W tej grupie wysokie wzrosty zanotowano praktycznie we wszystkich sektorach, jednak największe w Budownictwie (47,3%) i Pozostałej działalności usługowej (38,5%). Wyraźną poprawę zanotowano również w zakresie przeżywalności przedsiębiorstw. Wskaźnik przeżycia pierwszego roku działalności znacząco poprawił się w 2007 i 2008 r. W 2008 r. wzrósł on bardzo wyraźnie do 76,4% z 70,7% w 2007 r., podczas gdy w latach 2001–2006 wahał się w granicach 61,5%– 67,6%. Najwyższymi wskaźnikami przeżycia pierwszego roku charakteryzowały się w 2008 roku Ochrona zdrowia (85,9%), Obsługa nieruchomości i firm (82,3%). Z kolei w 2009 roku nastąpił bardzo wyraźny wzrost liczby nowo powstałych przedsiębiorstw (w stosunku do 2008 r. – 18,3%), po wysokim wzroście także w 2008 r., (wzrost o 8,3% w stosunku do poprzedniego roku). Można przypuszczać, że po części jest to wynik przyspieszenia wdrażania programów pomocowych skierowanych na rozpoczynanie i prowadzenie działalności gospodarczej i wzrostu zainteresowania, w szczególności wśród młodych ludzi, własnym biznesem.

Mija 10 lat istnienia Agencji, proszę o krótką refleksję i komentarz dotyczący dotychczasowych działań dla przedsiębiorców oraz najważniejsze plany i cele, na kolejne dziesięciolecie.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości najczęściej kojarzona jest z dofinansowaniem z unijnych pieniędzy projektów firm, samorządów czy instytucji otoczenia biznesu. I rzeczywiście PARP z unijnych programów od roku 2004 wypłaciła już ponad 7,9 mld zł. Realizujemy 8 proc. przyznanego Polsce z Brukseli budżetu na lata 2007-2013. W ramach tej perspektywy finansowej z naszego sztandarowego programu – Innowacyjna Gospodarka – do przedsiębiorców trafiło 3,1 mld zł. Z programu Kapitał Ludzki (szkolenia, studia podyplomowe itp.) wypłaciliśmy już 953,4 mln zł. Z programu Rozwój Polski Wschodniej do beneficjentów trafiło już 1,7 mld zł.

PARP w samym 2010 r. ogłosiła 17 konkursów. Biorąc pod uwagę wartość podpisanych umów z beneficjentami (17 mld zł) wykorzystaliśmy już ok. 59,3% alokacji przyznanej PARP w ramach perspektywy finansowej 2007-2013.

W tym roku nie mamy zamiaru zwolnić. Na tegoroczne konkursy w samym programie Innowacyjna Gospodarka przygotowaliśmy 1,6 mld zł. Wszystkie planowane w tym roku płatności które trafią do przedsiębiorców, instytucji otoczenia biznesu i samorządów będą największe w historii Agencji. Z samego PO IG planujemy przekazać beneficjentom około 2,783 mld zł. Do tego przekażemy jeszcze ok. 540 mln zł z PO KL i 2,05 mld zł z PO RPW. Kluczowe dla funkcjonowania nowoczesnych organizacji jest zarządzanie strategiczne. Dynamika zjawisk zachodzących we współczesnej gospodarce stwarza wciąż nowe wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć zarówno przedsiębiorcy, jak i instytucje państwowe. Dlatego PARP wdrożyła nowy plan strategiczny na lata 2010-2013. Określa on fundamentalne wartości, którymi Agencja będzie się kierować w swej działalności: tworzenie korzystnych warunków dla zrównoważonego rozwoju polskiej gospodarki poprzez wspieranie innowacyjności i aktywności międzynarodowej przedsiębiorstw oraz promocja przyjaznych środowisku form produkcji i konsumpcji. W swoich działaniach kierujemy się zasadą partnerstwa w stosunku do przedsiębiorców. Ważna jest dla nas jakość obsługi, a także sprawne wykorzystywanie środków przeznaczonych na stymulowanie rozwoju gospodarki., Strategia wyznacza także kierunki naszego rozwoju w przyszłości oraz określa wspólne punkty odniesienia dla pracowników, beneficjentów, instytucji zewnętrznych oraz partnerów społecznych. Realizacja Panu Strategicznego PARP wpisuje się też w misję Ministerstwa Gospodarki.

{jumi [*9]}

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.