updated 3:02 PM CET, Nov 16, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Nie ma rzeczy niemożliwych

  • Napisane przez Radosław Konieczny / Gazeta Finansowa
  • Dział: Biznes wywiad
Prezes Kolei Mazowieckich Artur Radwan Prezes Kolei Mazowieckich Artur Radwan
Z Arturem Radwanem, prezesem Kolei Mazowieckich, rozmawia Radosław Konieczny.

Był Pan w tym roku gościem Forum Ekonomicznego w Krynicy. Czy takie wydarzenie to dobra okazja, by pochwalić się sukcesami, również dla regionalnych firm?

Krynickie Forum to nie tylko jedna z najstarszych, ale i najbardziej prestiżowych imprez tego typu w całej Europie Środkowo-Wschodniej. W wydarzeniu uczestniczą przedstawiciele dosłownie wszystkich sektorów rynku, w tym kolei. Siłą rzeczy to miejsce, gdzie można dotrzeć do potencjalnych partnerów biznesowych, samorządowców i dziennikarzy z informacjami na temat planów i osiągnięć spółki. Miałem okazję osobiście rozmawiać z przedstawicielami największych polskich firm. To, co niezwykle mnie cieszy, to fakt, że Koleje Mazowieckie są postrzegane jako prekursor zmian w pasażerskim transporcie kolejowym.

Koleje Mazowieckie modernizują swój tabor i inwestują w zakup nowoczesnych pociągów. Tymczasem u innych przewoźników takie inwestycje nadal pozostają pięta achillesową. Proste pytanie – skąd wziąć pieniądze? Kolejom Mazowieckim jakoś się to udaje...

Bardzo ważne było duże wsparcie i zaangażowanie ze strony Samorządu Województwa Mazowieckiego. Jednak w obecnej sytuacji finansowej kolejne duże inwestycje są po prostu niemożliwe. Pomoc nie może trwać w nieskończoność. Teraz kolej na nasze zdecydowane działania. Koleje Mazowieckie nie boją się samodzielności i nieodłącznie z nią związanej odpowiedzialności. Stąd też aktywność Spółki w poszukiwaniu nowych źródeł finansowania – m.in. emisja euroobligacji. Uzyskane w ten sposób środki finansowe przeznaczmy na kolejne inwestycje taborowe. Mamy ambitne plany i konsekwentnie będziemy je realizować.

W tym roku Koleje Mazowieckie otrzymały godło „Teraz Polska" za pociąg „Słoneczny". Czy uruchomienie połączenie kolejowego z Trójmiastem opłaciło się spółce?

Pociąg „Słoneczny" to połączenie komercyjne, niedotowane przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, które od początku nie przynosi strat. Największym powodzeniem cieszy się wśród młodzieży, a także rodzin z dziećmi. „Słoneczny" to także najtańszy pociąg do Trójmiasta, jednocześnie jednak zapewniający wysoki standard i komfort podróży, gdyż jest zestawiony z nowoczesnych, klimatyzowanych wagonów piętrowych.

Wbrew tradycyjnemu „nie da się" Spółka udowodniła, że nie ma rzeczy niemożliwych.

Na koniec chciałbym zapytać – co szykuje się w ostatnim kwartale? Nowe zakupy, nowe projekty?

Tylko w tym roku do eksploatacji wdrożone zostały nowoczesne lokomotywy TRAXX, dzięki którym Spółka jako pierwszy przewoźnik kolejowy w Polsce uruchamia pociągi „push-pull", a także nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne EN76 „Elf". Do parku taborowego dołączą również kolejne zmodernizowane składy. Warto już zapowiedzieć, że w latach 2012-2013 zostanie zmodernizowanych kolejnych 77 EZT.

Koszt dotychczasowych inwestycji związanych z modernizacją parku taborowego jak również z zakupem nowoczesnych pojazdów szynowych wyniósł ponad miliard złotych.

Jesteśmy najnowocześniejszym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce. Pozycja lidera zobowiązuje. Dlatego sukcesywnie realizujemy kolejne procesy inwestycyjne.

{jumi [*9]}

Warszawa