updated 8:47 AM CEST, Sep 20, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Najlepsi menedżerowie na czas kryzysu

Wyróżniony Najlepsi menedżerowie na czas kryzysu Fot. Kruk SA

 

Z Piotrem Krupą, Prezesem Zarządu KRUK SA, który znalazł się na liście „TOP 20 najlepsi menedżerowie na czas kryzysu” redakcji Bloomberg Businessweek Polska, rozmawia Maciej Pawlak.

Dlaczego szczególnie w czasie kryzysu potrzebny jest firmie sprawnie zarządzający nią menedżer? Jakimi cechami powinien wyróżniać się menedżer w czasach kryzysu?

Uważam, że jakość przywództwa zawsze jest ważna, niezależnie od koniunktury rynkowej. Nie sądzę też, żeby inne przywództwo było potrzebne na czas kryzysu, a inne na czas prosperity. Oczywiście da się wskazać cechy lidera, które mogą mieć znaczenie i wpływ na działanie firmy, gdy gospodarka pnie się w górę lub gdy się obniża. Moim zdaniem to głównie odporność psychiczna. W okresie kryzysu ważna jest umiejętność podejmowania decyzji, czasem trudnych. Do tego potrzebna jest ta odporność. To wszystko dlatego, że rynek, który się pogarsza, po prostu szybciej wystawia ocenę przywódcom przedsiębiorstw.

W okresie prosperity z kolei wszyscy płyną z wiatrem. Większość firm idzie do przodu, rozwija się. Wtedy także idealny przywódca czy lider powinien posiadać odporność psychiczną. Musi być ostrożny, gdy płynie na fali, żeby nie przeoczyć zmian mogących wkrótce zagrozić firmie. Dobry kapitan powinien uważnie się rozglądać i obserwować otoczenie. Bez względu na sytuację rynkową warto angażować w zarządzanie organizacją przedstawicieli top managementu. Każdy lider powinien posiadać umiejętność dzielenia się odpowiedzialnością i korzystania z wiedzy wielu doświadczonych specjalistów. Te osoby są bowiem oparciem dla lidera. Wspólne podejmowanie najważniejszych decyzji przynosi same korzyści.

Jakimi metodami udaje się kierować taką firmą jak Wasza w obecnych czasach, przeprowadzając ją z dobrymi rezultatami przez rafy dekoniunktury gospodarczej? Czy obecny okres wymaga stosowania specjalnych metod zarządzania nie wykorzystywanych w czasach koniunktury?

W powszechnym przekonaniu statystycznego Kowalskiego, gdy pogarsza się sytuacja gospodarcza, to windykatorzy zacierają ręce na myśl o czekających ich zyskach z obsługi rosnącego zadłużenia. Praktyka nie jest jednak taka oczywista i jednoznaczna, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Branża zarządzania wierzytelnościami jest bowiem antycykliczna. Oznacza to, że generalnie biznes ten  jest odporny na koniunkturę gospodarczą. W okresie prosperity długów ilościowo jest stosunkowo mniej,  zadłużone osoby i firmy mają większe możliwości spłacania swoich zaległości. Wtedy łatwiej prowadzić negocjacje i przekonywać ludzi do spłaty długów np. proponując ugody umożliwiające spłatę w ratach dopasowanych do bieżących możliwości finansowych. Jednak po okresie hossy przychodzi pogorszenie koniunktury. Liczba długów rośnie. Wierzyciele chętniej zlecają ich odzyskiwanie zewnętrznym firmom lub wystawiają je na sprzedaż. Jednak wzrost poziomu zadłużenia konsumentów i przedsiębiorstw oznacza zmniejszenie ich zdolności do regulowania bieżących i zaległych zobowiązań. W takiej sytuacji trudniej jest więc egzekwować należności. Rosną także koszty procesu windykacyjnego. To oznacza, że aby odnieść sukces trzeba być coraz bardziej efektywnym. I dlatego właśnie nasza firma wprowadziła strategię pro-ugodową.

{jumi [*9]}

 

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.