1) Dlaczego szczególnie w czasie kryzysu potrzebny jest firmie sprawnie zarządzający nią menedżer?
Peter Drucker, "ojciec" współczesnych metod zarządzania mawiał, że „Wewnątrz organizacji tylko trzy zjawiska występują naturalnie: spory, chaos, nieefektywność, cała reszta wymaga przywództwa". Myślę, że sprawnie zarządzający menedżer potrzebny jest każdej firmie, aby sytuacji kryzysowych było właśnie jak najmniej.
W Grupie LOTOS profesjonalizm zarządu i kadry menedżerskiej w sytuacjach kryzysowych polegał na precyzyjnym określeniu zadań, sprawnym systemie monitoringu projektów oraz transparentnej komunikacji. Dzięki temu spółka zwycięsko przeszła kilka trudnych momentów w ostatnich latach, planowo i z sukcesem zrealizowała strategiczny inwestycyjny Program 10+ polegający na rozbudowie i unowocześnieniu rafinerii oraz mądrze wykorzystywała potencjał i innowacyjność swoich pracowników.
2) Jakimi cechami powinien wyróżniać się menedżer w czasach kryzysu?
W sytuacjach kryzysowych rola menedżera nabiera szczególnego znaczenia. Z zarządzającego firmą musi stać się jej liderem i przywódcą â" w pełnym tego słowa znaczeniu. Menedżera w sytuacji kryzysowej można utożsamiać z rolą dowódcy wojska na polu bitwy. Doświadczenie i zdolności przywódcze mają tu największe znaczenie. Szczególnego znaczenia nabierają takie wartości jak komunikacja, decyzyjność, skuteczność, odporność na stres. Jednakże zawsze należy pamiętać, że podstawą do osiągnięcia sukcesu â" celu â" są następujące wartości: partnerstwo a nie indywidualizm, efektywność a nie efektowność, jakość a nie ilość, radość tworzenia a nie wymuszony wzrost oraz pozytywne zaangażowanie.
3) Jakimi metodami udaje się kierować taką firmą jak Wasza w obecnych czasach, przeprowadzając ją z dobrymi rezultatami przez rafy dekoniunktury gospodarczej? Czy obecny okres wymaga stosowania specjalnych metod zarządzania nie wykorzystywanych w czasach koniunktury?
W Grupie LOTOS nie ma i nie może być przypadkowości czy doraźności w procesach zarządzania. Jesteśmy strategicznie ważną spółką w systemie bezpieczeństwa energetycznego kraju i tym bardziej musimy być przygotowani na różnego rodzaju niebezpieczeństwa czy niespodziewane zmiany.
Spółka ma opracowaną strategię długofalowego rozwoju, obejmuje ona także dokładną analizę możliwego rozwoju sytuacji w naszym szerokorozumianym otoczeniu. Dzięki temu spodziewając się konkretnych zagrożeń wdrażamy wyprzedzająco odpowiedni program działań. Tak było np. przed kryzysem finansowym 2008 roku, gdy wprowadziliśmy w firmie Pakiet Antykryzysowy, który nie dość, że pozwolił nam skutecznie realizować zaplanowane inwestycje, to jeszcze dał wymierne oszczędności i trwale poprawił efektywność zarządczą korporacji.
Podobnie teraz, gdy w gospodarce światowej narasta druga fala kryzysu LOTOS realizuje już od początku roku Program Optymalnej Ekspansji. Pozwala to nam prowadzić aktywność w wybranych obszarach istotnych dla dalszego rozwoju grupy, a z drugiej strony ograniczać wydatki na te aktywności, które teraz nie są istotne i do których możemy wrócić za jakiś czas. Naszym sprawdzonym sposobem działania w Grupie LOTOS, nie tylko w kryzysie, jest otwartość zarządu na inicjatywy pracowników. Wdrażaliśmy interesujące koncepcje i projekty autorstwa naszych specjalistów. To z jednej strony buduje, tak pożądane w każdej organizacji poczucie odpowiedzialności pracowników za wspólne sprawy, z drugiej przekłada się na wzrost wartości firmy i jej konkurencyjności na rynku.
{jumi [*9]}