updated 11:07 PM CEST, Oct 17, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Biznes, który jest pasją

  • Napisane przez Kamil Ciepieńko / opublikowano za Gazetą Finansową
  • Dział: Biznes wywiad
Krzysztof Musiał szef ABC Data SA i właściciel jednej z największych kolekcji sztuki polskiej KC Krzysztof Musiał szef ABC Data SA i właściciel jednej z największych kolekcji sztuki polskiej
Spowolnienie gospodarcze w Polsce i ogólnoświatowy kryzys, to wyzwanie dla analityków finansowych i bankowców. W takiej sytuacji zawsze pojawia się wiele wskazówek i sugestii gdzie należy inwestować, które akcje rokują wzrost, a które należy jak najszybciej sprzedać. Wywiad z Krzysztofem Musiałem szefem spólki ABC Data SA.

{jumi [*4]}Gra podobnymi instrumentami na rynku niesie jednak za sobą duże ryzyko, dlatego przedsiębiorcy szukają rozwiązań, które sprawdzą się w każdej sytuacji. Jednym z nich jest lokowanie pieniędzy w sztukę. Z Krzysztofem Musiałem, twórcą największej w Polsce firmy dystrybuującej sprzęt IT - ABC Data SA i posiadaczem jednej z największych kolekcji sztuki polskiej, rozmawia Kamil Ciepieńko.

Skąd to zamiłowanie do sztuki?

Na pewno w jakimś stopniu pasję tę wyniosłem z domu. Moja rodzina zawsze żyła w atmosferze kultury i sztuki - tata był muzykiem, a mama nauczycielką, od małego wpajano mi zainteresowanie malarstwem, muzyką i teatrem.

Jakie były początki Pana kolekcji?

Ponieważ udało mi się sprzedać firmę, którą założyłem, czyli ABC Data, a dodam, że sprzedałem ją całkiem dobrze, miałem w końcu czas i możliwości, aby poświęcić się swojej pasji. Początek mojej kolekcji miał miejsce w domu. W pewnym momencie jednak zwyczajnie zaczęło mi brakować miejsca na ścianach, dlatego uznałem, że dalsze zbieranie będzie miało sens, gdy będę mógł pokazać swoją kolekcję szerszej publiczności. I ten właśnie scenariusz udało mi się zrealizować, bowiem w latach 2007-2009 kolekcja była pokazywana w największych muzeach w Polsce, m.in. w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, a także w warszawskiej Zachęcie. Mam też pewne plany zaprezentowania jej poza granicami kraju, choć nie ukrywam, że najbardziej zależy mi na jej dalszym popularyzowaniu w Polsce.

Jak duża jest już kolekcja? Które dzieła mógłby Pan specjalnie wyróżnić?

Kolekcja liczy już około 800 eksponatów, jest to prawie 450 obrazów na płótnie, około 300 prac na papierze i ponad 50 rzeźb. Jest ona w dużej mierze przekrojem tego, co działo się w polskiej sztuce na przestrzeniu ostatnich 150 lat. Trudno wybrać te najważniejsze, mogę jednak wymienić dwa z moich ulubionych obrazów: namalowany przez Olgę Boznańską portret Franciszka Siedleckiego i płótno Leona Tarasewicza „Ptaki zimą" z 1984 roku.

Zbieranie dzieł traktuje Pan tylko jak pasję, czy jest w tym jednak trochę biznesu?

Nie lubię używać słowa „biznes" w kontekście kolekcjonowania sztuki, ale jeśli jednak posiada się kolekcję, której stworzenie kosztowało kilka milionów euro, to trudno nie użyć podobnego słowa. Wiadomo, że nikt nie wydaje takich pieniędzy bezmyślnie, a każdy zakup, szczególnie ten większy, musi być dokładnie przeanalizowany. Każdy kolekcjoner stara się kupić pracę, na której przynajmniej nie straci. Dlatego patrząc pod tym kątem jest to także pewien rodzaj biznesu, czy też inwestycji.

{jumi [*9]}

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.