updated 1:57 PM CEST, Aug 20, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Bezpieczne zakupy przez internet

Bezpieczne zakupy przez internet fot. sxc.hu

Polacy pokochali zakupy przez Internet. Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez Instytut Badania Opinii Publicznej Infas we wrześniu 2012 roku aż 31% ankietowanych internautów z Polski zakupy online robi przynajmniej raz w tygodniu. Niezależnie od tego czy robimy zakupy w popularnym portalu aukcyjnym, czy też zamawiamy towary za granicą – powinniśmy pamiętać o kilku ważnych zasadach.

Pewny sprzedawca

Zanim zdecydujemy się na zakupy w internecie powinniśmy dokładnie sprawdzić naszego kontrahenta. Zgodnie z przepisami prawa, każdy podmiot prowadzący sprzedaż wysyłkową musi udostępnić pełne dane firmy. Brak danych o samym sklepie – np. danych adresowych, kontaktowych - w którym planujemy dokonać zakupu pralki czy telewizora, powinien być sygnałem ostrzegawczym.
Także „zbyt atrakcyjne" ceny sprzętu, znacznie odbiegające od pozostałych ofert – to też powód, by mieć obawy co do rzetelności sprzedającego. Przed dokonaniem płatności należy sprawdzić regulamin danego sklepu, w którym określone są wszystkie kwestie związane z dokonaniem zakupu, akceptowanymi formami płatności, a także kosztem i sposobem wysyłki towaru. Dodatkowo warto upewnić się, czy sprzedawca oferuje możliwość zapłaty przy odbiorze towaru oraz jak w danym sklepie przebiega proces reklamacji i zwrotu, jeśli zamówiony towar nie będzie nam odpowiadał.

- Należy pamiętać, że zgodnie z prawem każdemu kupującemu przez internet przysługuje prawo do zwrotu towaru w ciągu 10 dni od zakupu, jeśli złożymy pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odeślemy towar. Ważne, aby oświadczenie odesłać za potwierdzeniem odbioru. Termin liczy się od dnia otrzymania zamówionych rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Natomiast przedsiębiorca w ciągu 14 dni powinien zwrócić nam całą wpłaconą kwotę bez żadnych potrąceń. – mówi Adam Pawłowicz z Aspiro.

 

Jak płacić, by nie stracić?

Gdy już dobrze zweryfikujemy sprzedawcę i zdecydujemy się na zakupy online, pozostanie nam do wyboru jeszcze kwestia płatności. Z raportu firmy Gemius „E-commerce w Polsce 2011" wynika, że w ubiegłym roku najczęstszą formą płatności za zakupy w e-sklepach były systemy płatności internetowych, takie jak Dotpay czy PayPal. Odsetek osób, które płaciły w ten sposób wyniósł 23%, zaś wśród użytkowników aukcji internetowych – 22%. Mniej popularne okazały się tradycyjne formy zapłaty, jak przelew czy zapłata przy odbiorze.

Zdecydowanie najbardziej bezpieczne jest opłacenie przesyłki już po jej odebraniu, czyli „za pobraniem". Wówczas mamy możliwość zweryfikowania jakości i zgodności zamówionych produktów z zamówieniem. Ta forma zapłaty – mimo, iż także dość popularna – jest jednak obarczona wyższymi kosztami niż w przypadku przedpłaty na konto sprzedawcy. Chcąc zatem obniżyć koszty internetowych zakupów, możemy zapłacić sprzedawcy przelewem bankowym bądź szybkim przelewem elektronicznym.
By skorzystać z tej formy zapłaty, należy po wyborze formy płatności kliknąć ikonę z logo naszego banku w formularzu zakupowym. Następnie zostaniemy przeniesieni na stronę logowania wybranego banku i po wprowadzeniu naszych danych będziemy mogli zaakceptować wcześniej przygotowany w systemie przelew opiewający na kwotę transakcji. Warunkiem powodzenia transakcji są środki dostępne na naszym koncie.

Co jeszcze jest ważne przy dokonywaniu zakupów przez internet – sprawdźcie na cashcom.pl.

{jumi [*9]}

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.