updated 3:05 PM CET, Nov 9, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa "Weekend bez Ofiar"

Do akcji Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa „Weekend bez Ofiar" dołączyło już ponad 23 tys. Polaków.
{jumi [*4]}Codziennie dołącza do niej ok. półtora tysiąca osób, wypełniając deklarację na www.weekendbezofiar.pl, zostając fanem na Facebooku lub wysyłając SMS pod numer 70567.Czasowa zmiana organizacji ruchu na autostradzie A2 w związku z organizacją ćwiczeń służb ratunkowych i czasowe ograniczenie ruchu zostanie wprowadzone na początku autostrady A2 ze Strykowa w kierunku Poznania. To pierwsze w Polsce ćwiczenia na taką skalę!

By ćwiczyć umiejętność współdziałania w sytuacjach kryzysowych, służby drogowe, policja, straż pożarna i ratownicy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego wezmą udział w symulacji karambolu na autostradzie. W symulacji wypadków wykorzystanych zostanie szesnaście samochodów i wezmą w niej udział statyści grający role poszkodowanych. Akcja ratownicza wymagać będzie rozstawienia punktów udzielania pomocy medycznej oraz transportu rannych śmigłowcami, które lądować będą na pasie ruchu.
Przygotowania do symulacji karambolu rozpoczną się od godziny 22.00 w piątek 6 sierpnia. Ruch przełożony zostanie na południową jezdnię autostrady. Planowane przywrócenie ruchu na jezdni północnej nastąpi w sobotę 7 sierpnia około godziny 18. Dodatkowo w sobotę między godziną 10.30 a 10.50 ruch na autostradzie zostanie całkowicie wstrzymany w związku z lądowaniem śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

System SMS
Uruchomiono już system powiadamiania kierowców smsem o bieżącej sytuacji na drogach. Każdy, kto zechce otrzymywać takie wiadomości w dniach 6-8 sierpnia 2010 r. Może już dzisiaj wysłać SMS pod numer 70567 wpisując w jego treść kody województw, przez które zamierza podróżować w dniach 6-8 SIERPNIA (kody publikujemy poniżej; są one także dostępne na stronie internetowej www.weekendbezofiar.pl). W jednej wiadomości wpisać można maksymalnie trzy kody, oddzielając każdy z nich kropką, np. DS.OP.SL – dolnośląskie, opolskie, śląskie. SMS wysłany pod numer 70567 kosztuje 50 gr + VAT, a regulamin akcji dostępny jest na stronie www.weekendbezofiar.pl.

A z aktualności:

Noc upłynęła spokojnie, na drogach krajowych nie doszło do poważniejszych wypadków, nikt też na nich nie zginął.

Już dziś piknik edukacyjny w Kołobrzegu. Jutro zapraszamy na Rynek Manufaktury w Łodzi. W niedzielę wielki finał akcji w parku Agrykola w Warszawie.
Chcesz przeżyć symulację dachowania? Marzysz o kierowaniu TIR-em? Organizatorzy Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa zapraszają całe rodziny na pikniki edukacyjne do Kołobrzegu, Łodzi i Warszawy.
Pikniki edukacyjne to okazja do dobrej zabawy, z której czerpać można sporo wiedzy o bezpieczeństwie drogowym. Uczestnicy będą mieli niepowtarzalną szansę, by spróbować symulacji dachowania samochodu. Każdy śmiałek na własnej skórze przekona się, jak zachowuje się wówczas ludzkie ciało. Na specjalnej platformie będzie też można sprawdzić, czym może skończyć się jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Symulatory komputerowe posłużą natomiast do przetestowania znajomości zasad ruchu drogowego i umiejętności prowadzenia pojazdów w ekstremalnych warunkach. Kierowcy samochodów osobowych, którzy choć raz zastanawiali się, jak kieruje się ciężarówką czy autobusem, będą mogli spróbować w Łodzi i Warszawie swoich sił na specjalnym elektronicznym trenażerze, który przygotowano w naczepie wielkiego TIR-a. W Kołobrzegu natomiast będzie można sprawdzić jak kieruje się samochodem wyścigowym.
Pikniki edukacyjne:
6 sierpnia 2010, od 13 do 21 – Kołobrzeg, plac przy Latarni Morskiej
7 sierpnia 2010, od 13 do 21 – Łódź, Rynek Manufaktury
8 sierpnia 2010, od 13 do 21 – Warszawa, Agrykola

Poślizg latem
Jeśli myślałeś, że poślizg latem możliwy jest tylko w czasie deszczu, myliłeś się. Na rozgrzanym asfalcie samochód może zachowywać się jak na lodzie!
Rozgrzany asfalt może spowodować dwa rodzaje poślizgu. W pierwszym przyczepność tracą przednie koła – powstaje zjawisko podsterowności, którego opanowanie wymaga natychmiastowego zdjęcia nogi z gazu, zmniejszenia zakresy skrętu kierownicy i delikatnego jego powtórzenia. Kiedy natomiast kontakt z asfaltem stracą tylne koła i powstanie nadsterowność, kierowca powinien nacisnąć sprzęgło, by równomiernie dociążyć wszystkie koła, i szybko skręcić kierownicą, by wrócić na właściwy tor jazdy. Najskuteczniej jednak unikać poślizgów w ogóle, a do tego wystarczy nie przekraczać dozwolonej prędkości!
W upały trzeba też pamiętać o ograniczonych zdolnościach psychofizycznych kierowcy. Gorące powietrze szybko męczy i niekorzystnie wpływa na koncentrację. Dlatego w czasie długich letnich podróży warto robić częstsze niż zwykle postoje i dużo pić. Nie należy przesadzać z klimatyzacją! Duża różnica temperatur między ochładzanym wnętrzem samochodu a upałem na zewnątrz Jeśli myślałeś, że poślizg latem możliwy jest tylko w czasie deszczu, myliłeś się. Na rozgrzanym asfalcie samochód może zachowywać się jak na lodzie!
Rozgrzany asfalt może spowodować dwa rodzaje poślizgu. W pierwszym przyczepność tracą przednie koła – powstaje zjawisko podsterowności, którego opanowanie wymaga natychmiastowego zdjęcia nogi z gazu, zmniejszenia zakresy skrętu kierownicy i delikatnego jego powtórzenia. Kiedy natomiast kontakt z asfaltem stracą tylne koła i powstanie nadsterowność, kierowca powinien nacisnąć sprzęgło, by równomiernie dociążyć wszystkie koła, i szybko skręcić kierownicą, by wrócić na właściwy tor jazdy. Najskuteczniej jednak unikać poślizgów w ogóle, a do tego wystarczy nie przekraczać dozwolonej prędkości!
W upały trzeba też pamiętać o ograniczonych zdolnościach psychofizycznych kierowcy. Gorące powietrze szybko męczy i niekorzystnie wpływa na koncentrację. Dlatego w czasie długich letnich podróży warto robić częstsze niż zwykle postoje i dużo pić. Nie należy przesadzać z klimatyzacją! Duża różnica temperatur między ochładzanym wnętrzem samochodu a upałem na zewnątrz.

{jumi [*9]}

Ostatnio zmienianysobota, 07 sierpień 2010 12:07
Alicja Micuła

Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Warszawa