updated 12:15 PM CEST, May 24, 2018
A+ A A-

Euro 2012 i środowisko

Pływacz zwyczajny Pływacz zwyczajny

Polskie stadiony na Euro 2012 zbudowano zgodnie z najwyższymi światowymi standardami. Zupełnie nowymi są trzy z nich: Stadion Narodowy w Warszawie, PGE Arena Gdańsk i Stadion Miejski we Wrocławiu. Stadion Miejski w Poznaniu został zmodernizowany.

Materiały użyte do budowy obiektów zapewniają ich izolacyjność oraz efektywność energetyczną i posiadają certyfikaty zgodności (certyfikaty CE). Stosowane są też wewnętrzne systemy oszczędzania energii, tj. czujki ruchu czy czasowe włączanie i wyłączanie oświetlenia. Wszystkie obiekty posiadają zbiorniki retencjonujące wody opadowe. Deszczówka z dachów będzie wykorzystywana w obiegu wtórnym do podlewania murawy i do użytku sanitarnego. Dodatkowo m.in. we Wrocławiu zainstalowano pompy ciepła do wytwarzanie ciepłej wody użytkowej. Schłodzona w zbiornikach woda będzie wykorzystana do chłodzenia pomieszczeń. Tereny parkingów zabezpieczono przed możliwością powstania odcieków substancji ropopochodnych do gruntu. Prowadzony jest monitoring stanu wód podziemnych i gruntowych. Zadbano o studnie kanalizacyjne zaopatrzone w elementy sorbentowe oczyszczające wody deszczowe z terenów wokół stadionu.

Budowa stadionu  w Gdańsku na dość mocno zdegradowanych ternach spowodowała modernizację całej okolicy, wyremontowanie dróg i przywrócenie funkcjonalności dzielnicy. Z kolei wrocławski stadion zlokalizowano na miejscu zaniechanej inwestycji z lat 70. Przedtem, z terenu przeznaczonego pod budowę tego stadionu, musiano przenieść gatunki chronione - m.in. kumaka, traszkę i pływacza zwyczajnego – jednej z występujących w naszym kraju roślin mięsożernych.

Transport, zwierzęta i hałas

Nowopowstające odcinki autostrad spełniają bardzo rygorystyczne wymogi ochrony środowiska, np. na odcinku A2: Świecko–Nowy Tomyśl ok. 10 proc. kosztów budowlano-montażowych pochłonęła budowa przejść dla zwierząt: naziemnych ekoduktów i przepustów pod autostradą. Zainstalowano również ekrany akustyczne oraz zabezpieczono spływy substancji ropopochodnych do zbiorników osadowych.

Wzdłuż modernizowanych szlaków kolejowych rozmieszczono urządzenia odstraszające zwierzęta, które emitują nieprzyjemne dla zwierząt sekwencje sygnałów dźwiękowych. Gdy pociąg zbliża się do punktu kontrolnego, następuje emisja dźwięku trwająca od 50 do 180 sekund. Sygnał jest automatycznie zmieniany, by zwierzęta nie przyzwyczajały się do konkretnej sekwencji. Takie urządzenia zainstalowane są m.in. na linii Poznań-Warszawa.

W indywidualnym ruchu samochodowym na trasach wjazdowych do miast powstają parkingi Park&Ride, a bliżej centrum Park&Walk. Kibice będą mogli pozostawić tam swoje samochody i dotrzeć do stadionu, centrum miasta czy Strefy Kibica. Pomiędzy kluczowymi miejscami turniejowymi: stadionem, dworcem kolejowym, lotniskiem, strefą kibica i centrum miasta, będzie funkcjonować system autobusów wahadłowych. PL.2012 wdrożył zintegrowany produkt turystyczny "Polish Pass", który daje kibicowi możliwość przejazdu komunikacją miejską w miastach gospodarzach w atrakcyjnej cenie: 12 złotych za bilet dobowy, przejazdy koleją oraz inne usługi (www.polishpass.org).

Wrocław i Gdańsk przygotowały pulę rowerów miejskich, które można wypożyczać w różnych punktach. Po Warszawie już jeżdżą autobusy z napędem hybrydowym, a w Poznaniu tramwaje zużywające mniej energii. Prowadzone są również pomiary hałasu podczas imprez testowych. Wśród różnych form kibicowania (np. śpiew, meksykańska fala), wyjątkowo hałaśliwe wuwuzele są przez UEFA zakazane.

www.ChronmyKlimat.pl

{jumi [*9]}

Warszawa