updated 1:04 PM CEST, Jun 18, 2018
A+ A A-

Najlepsze europejskie destynacje turystyczne

  • Napisane przez Cezary Rudziński
  • Dział: Globtroter
Wyróżniony Najlepsze europejskie destynacje turystyczne Fot.: Cezary Rudziński

Spotkaniem z przedstawicielami mediów w Warszawie rozpoczęła się w Polsce tegoroczna edycja konkursu Komisji Europejskiej na Najlepsze Europejskie Destynacje EDEN. W Polsce jego organizatorem jest, od 2009 roku, Polska Organizacja Turystyczna.

Projekt ten ma na celu stworzenie europejskich uznanych i rozpoznawalnych obszarów turystycznych, charakteryzujących się wyjątkowymi walorami dla dziedzictwa przyrodniczo – kulturowego Europy. Konkurs adresowany jest do ośrodków turystycznych spełniających kryteria nakreślone przez Komisję Europejską.
Dzięki którym możliwe jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju turystyki, usuwanie barier hamujących ten rozwój, zmniejszanie koncentracji czasowej i przestrzennej turystyki oraz zacieśnianie współpracy między zwycięskimi ośrodkami. Ponadto konkurs ten ma na celu wyłonienie miejsc mających unikatowe atrakcje turystyczne. Laureaci uzyskują prawo do posługiwania się tytułem „Najlepszej Europejskiej Destynacji EDEN” i zostają włączeni do ich sieci. Muszą jednak wyróżniać się przede wszystkim dbałością o zachowanie zrównoważonego rozwoju turystyki.
W konkursie EDEN nie chodzi bowiem tylko o wyłonienie najpiękniejszego miejsca. Poprzez spełnianie kryteriów wychodzących daleko poza powszechnie rozumianą atrakcyjność turystyczną promowane są działania zmierzające do osiągnięcia celów w dłuższej perspektywie czasowej. Promuje on kierunki i miejsca wyjazdowe, które działają i inwestują proekologicznie. A równocześnie mają na celu zachowanie i promowanie kultury oraz lokalnych tradycji oraz przedłużanie sezonu turystycznego i zmniejszenie sezonowości pobytu w nich gości.
Przewodnie tematy kolejnych edycji konkursu oraz ich podstawowe kryteria ustala Komisja Europejska. Co roku są one inne. W ubiegłych latach, w których uczestniczyła także polska branża turystyczna i miejscowości oraz projekty, były to: „Turystyka i obszary chronione”, „Turystyka wodna”, „Rewitalizacja miejsc i obiektów”, „Turystyka Dostępna” oraz „Turystyka i gastronomia lokalna”. W br. tematem przewodnim jest „Turystyka kulturowa”. Uczestnicy konkursu ubiegający się zaszczytny tytuł Najlepszej Europejskiej Destylacji” muszą więc udowodnić, że swoją ofertę turystyczną opierają na lokalnych walorach dziedzictwa kulturowego.
W inaugurującym EDEN 2017 spotkaniu z dziennikarzami w Warszawie uczestniczyli przedstawiciele POT oraz ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prezes POT Marek Olszewski przedstawił założenia projektu EDEN oraz mówił o coraz bardziej dynamicznym rozwoju gospodarki turystycznej w Polsce. Podkreślił również, że w dziedzinie, która jest tematem tegorocznej edycji konkursu, mamy znaczący dorobek. Zaapelował również za pośrednictwem mediów do dyrektorów szkół podstawowych i średnich, aby organizowali wyjazdy i wycieczki młodzieży do miejscowości oraz obiektów w kraju, a nie zagranicą.

 


Na te drugie bowiem może sobie pozwolić tylko część uczniów z lepiej sytuowanych rodzin, a reszta pozostaje w domach. Reprezentujący również POT Jacek Janowski stwierdził, że turystykę kreuje u nas przede wszystkim młodzież. Tegoroczny konkurs EDEN jest bardzo ważny, gdyż ma na celu odkrywanie miejsc jeszcze nie popularnych, a z wielkim potencjałem turystycznym. Zwrócił też uwagę na celowość tworzenia takich programów turystycznych i wycieczek, aby nie ograniczały się one tylko do zwiedzania np. zamków i pałaców, ale pozwalały również dowiedzieć się kto w nich mieszkał, łączyły poznawanie z emocjami itp.
Uwzględniały również integrowanie się turystów z miejscowymi społecznościami, dowiadywania się przez nich, jak one żyły i żyją. A także aby goście korzystali z lokalnych produktów, zwłaszcza żywności, gdyż jest to również jedno z założeń EDEN-u. Zachęcał aby wyszukiwać i poznawać miejsca wyjątkowe, a nie tylko już popularne. Poinformował też, że zgłoszenia do udziału w tegorocznej edycji konkursu możliwe są poprzez aplikację internetową. Prawo do tego mają regionalne i lokalne organizacje turystyczne, samorządy terytorialne, instytucje i twórcy produktów turystycznych, stowarzyszenia i fundacje, przedsiębiorstwa prywatne a także inne zainteresowane podmioty.
Po jego wystąpieniu wyświetlony został film prezentujący polskich laureatów dotychczasowych edycji EDEN-u. Dyr. Paulina Florjanowicz z MKiDzN poparła apel prezesa POT do dyrektorów szkół o organizowanie dla uczniów wycieczek i wyjazdów krajowych. Mówiła o znaczenie tegorocznego tematu konkursu dla poznawania naszego dorobku kulturalnego. W dziedzinie tej – podkreśliła – mamy już znaczące osiągnięcia. Np. wiele polskich muzeów, a mamy ich ponad tysiąc, jest obleganych przez zwiedzających. Równocześnie jednak z wiedzą na temat tego, co ciekawego jest do zobaczenia w miejscu zamieszkania wielu ludzi, lub w pobliżu, bywa już bardzo różnie.
Zwróciła także uwagę na jeszcze jeden z celów zarówno konkursu, jak i promowanego modelu rozwoju naszej turystyki: gospodarczej aktywizacji miejscowości i regionów. Działania POT na rzecz laureatów konkursu EDEN w latach 2015-2017 przedstawiła koordynatorka jego tegorocznej edycji Anna Księżnik z POT. Mówiła o tworzeniu ich pozytywnego i atrakcyjnego wizerunku, badaniach dotyczących marki EDEN, spotkaniach i wymianę doświadczeń tych ośrodków i miejsc, które już, dzięki udziałowi i wygraniu konkursów w latach ubiegłych, znalazły się w ich sieci.
Poinformowała również o budżecie tego konkursu na lata 2016-2017 w wysokości ponad 300 tys. zł, z czego ze środków POT 130 tys.i unijnym dofinansowaniu. O wydawanych materiałach promocyjnych: e-booku i broszurach, udziale POT i programu EDEN w targach turystycznych i wydarzeniach plenerowych. A także o organizowaniu podróży studyjnych dla blogierów, internetowej kampanii promującej konkurs, inspirowaniu do odkrywania Polski tropem tej destylacji itp. Więcej informacji o projekcie EDEN i warunkach udziału w tegorocznej edycji konkursu znaleźć można na: www.edenpolska.pl.
Laureatami poprzednich edycji konkursu zostali: Rzeczpospolita Ptasia u Ujściu Warty, Dolina i Bagna Biebrzy, Rewitalizacja miasta Żyrardów, Miasto turystyczne – twierdza Przemyśl oraz Szlak kulinarny "Śląskie smaki”. Tegoroczny zwycięzca oraz wyróżnione destynacje przedstawione zostaną w Warszawie 28 czerwca br. Czasu na zgłoszenia do konkursu nie ma więc zbyt wiele. Dodatkowe informacje o nim można uzyskać także od koordynatora konkursu w POT e-maliem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. lub telefonicznie dzwoniąc na numer 22 536 70 25.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych przez Wydawnictwo Wasze Podróże oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

4. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

6. Podanie danych jest dobrowolne

7. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

8. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

9. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

10. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.