A+ A A-

Opóźniony lub odwołany lot? Możesz dostać odszkodowanie!

  • Napisane przez infowire.pl/
  • Dział: Globtroter
Opóźniony lub odwołany lot? Możesz dostać odszkodowanie! pexels.com

Latasz latem za granicę na wakacje? A może często odbywasz samolotem podróże służbowe? Jeśli tak, istnieje ryzyko, że twój lot zostanie opóźniony lub nawet odwołany. Sprawdź, jakie prawa przysługują ci w takiej sytuacji i jak uzyskać odszkodowanie.

Przewoźnik musi się zaopiekować

„W przypadku gdy opóźnienie samolotu wynosi chociażby dwie godziny, przewoźnik powinien poinformować, z czego to wynika i kiedy lot się odbędzie. Musi także powiadomić pasażera, jakie prawa mu przysługują oraz że będzie mógł on dochodzić odszkodowania na późniejszym etapie, jeżeli opóźnienie będzie się przeciągało” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Justyna Niebutkowska, zastępca PR & marketing managera w Europ Assistance Polska.

Pasażerowie oczekujący na opóźniony lot mogą też oczekiwać od przewoźnika opieki. Ma on obowiązek dostarczyć im jedzenia oraz napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania, jak również zapewnić kontakt z rodziną i znajomymi czy pracodawcą, jeśli osoba podróżuje służbowo. Prawo przewiduje możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych lub wysłania dwóch faksów albo mejli.

Jeżeli opóźnienie lotu będzie się przeciągało ponad pięć godzin, można z niego zrezygnować i oczekiwać w związku z tym zwrotu kosztów zakupionego biletu. Refundacja  nie będzie jednak przysługiwać w przypadku, gdy pasażer skorzysta z innego połączenia lotniczego i wróci do miejsca, z którego przybył na lotnisko.

Niestety czasami zdarza się też tak, że opóźnienie wynosi ponad dobę. Wówczas przewoźnik musi zapewnić oczekującym nocleg oraz transport do hotelu i z powrotem.

Niemałe odszkodowanie

Jak zauważa ekspertka: „Jeżeli opóźnienie lotnicze trwa powyżej trzech godzin albo lot został definitywnie odwołany, pasażer może oczekiwać odszkodowania od linii lotniczych. Wysokość jest uzależniona od długości trasy planowanego przelotu. Wynosi od 250 do 600 euro”.

Co zrobić, aby uzyskać rekompensatę finansową? Pasażer powinien napisać specjalny wniosek o odszkodowanie i złożyć go u przewoźnika. Do wniosku warto dołączyć wszelkie dowody, takie jak bilety, paragony, zdjęcia czy potwierdzenie obsługi lotniska, że lot faktycznie się opóźnił lub został odwołany. Po złożeniu wniosku linie lotnicze mają 30 dni na jego rozpatrzenie i wydanie decyzji.

Należy przy tym pamiętać, że są sytuacje, w których przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej. Dzieje się tak wtedy, kiedy poinformował pasażerów wystarczająco wcześnie, że lot będzie opóźniony lub odwołany, albo gdy nie wynika to z jego winy. Takimi niezależnymi przyczynami mogą być np. złe warunki atmosferyczne czy strajk pracowników lotniska. Nie dotyczy to natomiast awarii samolotu, ponieważ linie lotnicze mają obowiązek dbać o swoje maszyny.

Pieniądze dostaniesz też z polisy

Co ciekawe, na wypadek opóźnienia lub odwołania lotu można się także ubezpieczyć – konieczny jest zakup polisy turystycznej o odpowiednim zakresie. „Odszkodowanie od linii lotniczych jest zupełnie niezależne od refundacji kosztów poniesionych w związku z opóźnieniem bądź odwołaniem lotu, którą możemy otrzymać od ubezpieczyciela” – informuje rozmówczyni.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.