updated 1:46 PM CEST, Sep 21, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Szwajcaria zima 2017-18

  • Napisane przez Cezary Rudziński
  • Dział: Globtroter

Co nowego dla turystów i amatorów sportów zimowych zapowiada Szwajcaria w sezonie 2017-2018?

Tradycyjnie już informacje na ten temat były głównym tematem spotkania prasowego w Warszawie, a kompetentnymi źródłami prezentacja przygotowana przez przedstawicielki Switzerland Tourism w Polsce, Adrianę Czupryn i Martę Piechotę. Uczestniczyli w nim również: przedstawiciel ambasady Szwajcarii Chasper Sarott i reprezentująca koleje Jungfraubahn oraz tamtejszy region wraz z najwyżej położoną w Europie stacją kolejową Jungfraujoch – Top of Europe, Marliese Herrmann.

Jak zwykle były też sery, oczywiście szwajcarskie – także topiony na gorąco fondue i inne przysmaki, czekolada oraz wina – również grzane. I niespodzianki. Bryła lodu, w której zatopiono scyzoryk słynnej szwajcarskiej marki, dzwonek zawieszany krowom na pastwiskach, przeciwsłoneczne okulary, drewniane krówki, widoczki Szwajcarii z magnesami na lodówkę oraz inne gadżety. Chętni zdobycia ich musieli „tylko” wykuć je sobie z lodu, co, jak wiadomo, wymaga trochę wysiłku. Przedstawicielom mediów zainteresowanym sprawdzeniem i przygotowaniem nart do sezonu, zapewniono to w warsztacie przy restauracji Fest w Porcie Czerniakowskim, w której odbywało się to spotkanie.

W multimedialnej prezentacji przypomniano, że Szwajcaria obchodzi w br. stulecie zorganizowanej promocji turystyki. A także poinformowano „w pigułce”, co ma do zaoferowania zimowym gościom w nadchodzącym sezonie. M. in. 7400 km oznakowanych tras zjazdowych, 5500 km biegowych, 5150 km wędrownych. A także 620 km również oznakowanych tras saneczkowych, w tym z najdłuższym, 15 km zjazdem Faulhorn – Grindelwald. Ponadto 29 ośrodków narciarskich na wysokości powyżej 2800 m n.p.m., co praktycznie gwarantuje śnieg nawet gdyby zima okazała się ciepła.

Do tego 2450 (!) kolejek i wyciągów z dynamicznymi cenami skipassów. I, również oczywiście, niezliczone hotele, pensjonaty, schroniska i inne miejsca noclegowe. W których w minionym sezonie 2016/2017 goście skorzystali z około 15 mln noclegów. W tym turyści polscy z około 82 tysięcy. A zainteresowanie naszych rodaków urlopowymi wyjazdami do ojczyzny Wilhelma Tella systematycznie rośnie. Zwłaszcza, że ostatnio frank szwajcarski jest ciut tańszy. Nadchodzący sezon zapowiada się więc – był to kolejny punkt programu spotkania – bardzo ciekawie. Przypada w nim bowiem także sporo okrągłych rocznic ważnych i popularnych zawodów, festiwali i innych imprez.

M.in. * 75-lecie zawodów Inferno w Műrren (17-20.1.2018). * 50-lecie Engadyńskiego Maratonu Narciarskiego (11 marca). * 40-lecie Międzynarodowego Festiwalu Balonów na Gorące Powietrze w Château-d’Oex (21.1.-4.2.). * 25-lecie Fest Gourmet w St. Moritz (12-20.1.). I zaledwie z 3-letnią tradycją, ale cieszącego się dużym zainteresowaniem, Festiwalu Światła w Murten (17-28.1.). Dodać do tego trzeba jeszcze Snow Bike w Gstaad (18-21.1.) i sporo innych atrakcji oraz nowości. Przykładowo: * Jeszcze tegoroczną, czynną od 21.10.2017: Aquatis w Lozannie. * Ekologiczny wyścig narciarski w Disents Sedrun. * Pociąg après –ski pomiędzy Andermatt i Disents. * Fotochatka Heine w Interlaken, czy * Nowa kolejka na Stoss.

Gospodarze proponują także m.in.: * Obserwację gwiazd na Gornergrat w Zermatt. * Rejs statkiem po Renie w Bazylei z fondue. * Kulinarne odkrycia w Lugano. Z nowości hotelowych wymieniono: *Rever Mountain Lodge w Lenzarheide. * Kompleks 3 hoteli Valsana w Arosie. * Bűrgenstock Resort nad Jeziorem Czterech Kantonów. O kolei Jungfraubahn i tamtejszych atrakcjach zimowych sięgających w dół aż do popularnej miejscowości Interlaken, mówiła Marliese Herrmann. Są tam 3 tereny narciarskie z ponad 200 km zjazdów po przygotowanych trasach.

Jedną z największych w kraju tamtejszych atrakcji jest wycieczka na Jugfraujoch – Top of Europa. Na szczycie znajduje się panoramiczny taras Sphinx oraz m.in. sklepy z pamiątkami i czekoladą Lindt oraz wystawa historii kolei Jungfrau. O restauracjach nie wspominam, bo to oczywiste, a z własnego doświadczenia wiem, że karmią świetnie. Ponadto można w tym regionie uprawiać saneczkarstwo, chodzić na zimowe wędrówki na rakietach śnieżnych, czy odbyć fascynujący lot pod skrzydłami wielkiego sztucznego orła w Grindelwald – First. A to tylko przykłady. W programie na nadchodzący sezon nie brak również imprez rangi światowej i krajowej.

Jak zwykle dla Switzerland Tourism przygotował dla polskich turystów w 50-tysięcznym nakładzie bezpłatną zimową mapę Szwajcarii. Ukazał się też atrakcyjny kalendarz na rok 2018 z głównym tematem turystyki szwajcarskiej w nim: kolarstwem, oczywiście także górskim. Przypomniano o bardzo wygodnym dla turystów Swiss Travel Pass – jednym bilecie na całą sieć kolejową i miejską kraju, w wersjach na 3, 4, 8 i 15 dni. Uprawnia on do bezpłatnego wstępu do około 500 muzeów oraz zniżek na kolejki górskie. Bilet Family Card obejmuje również bezpłatny przejazd dzieci.

System oferuje także, w cenie 146 CHF, Transfer Ticket – bilet z dowolnego szwajcarskiego lotniska do miejsca spędzania urlopu i powrotem. Jeżeli chodzi o połączenia lotnicze Swiss z Polski, to oprócz 3 razy dziennie z Warszawy i 1 raz dziennie z Krakowa do Zurychu, nowością są loty tam 3 razy w tygodniu z Wrocławia. Więcej na temat Szwajcarii i tamtejszych zimowych atrakcji turystycznych, nowości oraz innych informacji, znaleźć można w Internecie na stronach: www.MojaSzwajcaria.pl/zima. A także w Facebooku: MojaSzwajcaria.pl/facebook.

Cezary Rudziński

Zdjęcia autora

 

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.