updated 9:50 AM CEST, Jun 15, 2018
A+ A A-

Cypr: Coraz więcej turystów

  • Napisane przez Cezary Rudziński
  • Dział: Globtroter
Wyróżniony Cypr: Coraz więcej turystów

Wieczór cypryjski zorganizowany w Warszawie przez przedstawicielstwo w Polsce CTO – Cypryjskiej Organizacji Turystycznej stał się kolejną okazją dla zaproszonych nań przedstawicieli polskich biur podróży oraz kilkorga dziennikarzy, do zapoznania z nowościami i atrakcjami w ofercie turystycznej Wyspy Afrodyty, a także tamtejszą muzyką, tańcem oraz kuchnią.

A ta śródziemnomorska wyspa z licząca 10 tysięcy laty historią, licznymi zabytkami, pięknymi plażami, górami oraz znakomitymi warunkami wypoczynku, także aktywnego, i to praktycznie przez cały rok, przyciąga coraz więcej turystów, także z Polski.

Najświeższe dane obejmujące 10 miesięcy br. potwierdzają imponującą skalę wzrostu tego zainteresowania. O ile w 2015 roku Cypr gościł w tym okresie 2.472.963 zagranicznych turystów, a w 2016 r. 2.974.412, to w br. już 3.408.473. Co tylko w porównaniu z rokiem ubiegłym stanowiło wzrost o 14,6%. Przy czym tylko w październiku, co szczególnie cieszy gospodarzy, gdyż oznacza wydłużenie najpopularniejszego z oczywistych względów sezonu letniego, wzrost ten wyniósł 13,9%. A konkretnie: z 357.194 do 406.870 zagranicznych gości. Przy czym w przypadku Niemców stanowił ponad 73% wzrost, Izraelczyków o 55% i Szwedów 35,8%.

Z obszernych danych statystycznych, jakie uzyskałem w CTO już po wieczorze cypryjskim, gdyż właśnie przysłano je z Nikozji, wybrałem jeszcze kilka liczb, które mogą zainteresować naszą branżę, prasę i potencjalnych turystów. Najliczniej przybywają oni z Wielkiej Brytanii. Liczba ich, w ciągu 10 miesięcy, zwiększyła się z 973.495 do 1.174.358, a więc o 7,9%. Na drugim miejscu znajdują się goście z Federacji Rosyjskiej, odpowiednio 498.921 i 790.771 – wzrost o 5,2%. Na trzecim zaś z Grecji: 118.606 i 142.186 – więcej o 7,1,%. Na tym tle bardzo dobrze wypadają liczby turystów polskich.

W ciągu dwu lat, między 2015 i 2017, wzrosła ona, oczywiście też za 10 miesięcy, z 39.314 do 53.731 osób, a więc aż o 38,1%. Co oznacza, że pod względem aktualnego tempa wzrostu zainteresowania w Polsce turystycznymi wyjazdami na Cypr znajdujemy się na 3 miejscu wśród odwiedzających wyspę nacji. Pierwsze, ze skokiem w tym samym okresie o 80,8% (!) z 90.726 do 242.756 osób zajmują Izraelczycy. Drugie zaś, ze wzrostem o 60%, z 99.990 do 170.754 osób, Niemcy.

W naszym przypadku jest to zapewne rezultatem lepszych, zwłaszcza czarterowych połączeń lotniczych oraz dołączeniem do grona działających w Polsce biur podróży organizujących tam wycieczki, kolejnych nowych. A także skutecznej promocji prowadzonej przez CTO i współpracy jej warszawskiego przedstawicielstwa z polską branżą turystyczną oraz mediami. W tym w postaci organizowanych wieczorów cypryjskich. W omawianym uczestniczyło spore grono touroperatorów. Ze strony gospodarzy również J.E. Ambasador Republiki Cypru Pan Petrus Kestoras z małżonką Marią.

A także obecny w Warszawie w związku w wystawą „Zwyczaje okresu Dodekameron na Cyprze” w Muzeum Etnograficznym, o której niedawno pisałem, J.E. Biskup Mesaorii Grzegorz (Gregorios). Rozdawał on gościom osobiście bardzo ciekawe, z mnóstwem informacji, mapy zabytków sakralnych oraz tras pielgrzymkowych na Cyprze – „Cyprus island of saints a pilgrimage tour”. Bogatą część artystyczną, która poprzedziła prezentacje atrakcji turystycznych wyspy, zapewnił znakomity zespół muzyczno – taneczny Akrites Geriou, a do cypryjskiej kolacji grał polski duet gitarzystów wykonujących muzykę cypryjską i grecką: Krzysztof Gerus i Maciej Regulski.

Artyści cypryjscy w strojach ludowych nie tylko znakomicie grali i tańczyli, ale pokazali również niezwykły kunszt solisty. Najpierw tańczył on żywiołowo z tamburynem, a następnie przeszedł do clou wieczoru. Tańca z wypełnionymi wodą szklankami ustawionymi na głowie. Zaczynając od jednej, z dostawianymi mu w przerwach kolejnymi, jedna na drugiej, aż do dwunastu ! Demonstrując niezwykłe mistrzostwo. Nie zabrakło również tańców z udziałem polskich gości wieczoru, do których wciągali ich cypryjscy artyści. Wieczór otworzyła i zamknęła dyrektor przedstawicielstwa CTO w Warszawie Marzena Henszel.

W multimedialnej prezentacji przedstawiła ona główne atrakcje greckiej części wyspy, przypominając, że od 1974 r. jest ona podzielona, a jej jedna trzecia, na północy Cypru, jest okupowana przez Turcję. Która – dodam – utworzyła tam, nie uznawaną przez nikogo poza Ankarą, tzw. Turecką Republikę Północnego Cypru. Mówiła o cypryjskich atrakcjach, zabytkach oraz o 330 słonecznych dniach w roku zachęcających do przyjazdów w dowolnym czasie. A także o 400 kilometrach szlaków turystycznych, świetnej ofercie dla turystów aktywnych oraz bogatym kalendarzu imprez kulturalnych i sportowych przez cały rok.

Przedstawiła również główne cypryjskie miasta i ich walory oraz specyfikę: Nikozję, Limassol, Larnakę, Pafos, Agia Napa i Protaras, a także zajmujące środek wyspy Góry Troodos, w których panują najniższe temperatury i od listopada do marca można jeździć na nartach. Dwa cypryjskie regiony bardziej szczegółowo przybliżyli zaproszonym gościom ich przedstawiciele. Lakis Avramides przedstawił ciekawy film o atrakcjach regionu Agia Napa – Paralimi – Protaras. Od nadmorskich plaż – po wspinaczkę w górskich skałach, a także interesującą zabytkową architekturę. Nicolas Tsifoutis zaprezentował region Pafos zajmujący zachodnią część wyspy. Jego główne miasto, zabytkowy Pafos (Lista UNESCO), jest w br. jedną z dwu Europejskich Stolic Kultury. Region ten odwiedza rocznie 1,2 miliona, 40% ogółu, turystów spoza wyspy. Jest to kraina mitów i legend, zabytków, m.in., wspaniałych antycznych mozaik oraz słynnej Skały Afrodyty. Ale także nowoczesnych hoteli, pół golfowych – największe z 18 dołkami, znakomitymi trasami dla turystyki pieszej, konnej, rowerowej oraz imprez sportowych, np. triatlonu.

W regionie tym jest 12 plaż z „błękitną flagą” potwierdzającą najwyższą czystość, także morza. Od 2011 roku region ten bez przerwy zaliczany jest do 20 najlepszych kierunków wyjazdów turystycznych. Na półwyspie Akamas znajduje się park natury o pow. 230 km². Region słynie z rzemiosła artystycznego, koncertów, wystaw sztuki, a także organizowanych w nim romantycznych ślubów i wesel – po około 2500 rocznie oraz ponad 3000 podróży poślubnych. Ma w ofercie również organizację konferencji i imprez incentive. Więcej na temat tych ostatnich mówił Christos Elia, reprezentant biura Meeting Point Cyprus.

Firma ta organizuje kongresy i konferencje, także w pięknych zabytkach. Przy czym Polska jest dla niej ważnym, na 4 miejscu, rynkiem. Urządza też imprezy incentive, eventy, wycieczki dla miłośników przyrody z obserwacją rzadkich gatunków flory i fauny, m.in. flamingów. A także kuracje, np. miodową, fitness, ale również imprezy sportowe. Informacje te, i cały program wieczoru, były nie tylko interesujące, ale wzbogaciły wiedzę o Cyprze i jego turystycznych atrakcjach zaproszonych przedstawicieli polskich biur podróży i touroperatorów.

Zdjęcia autora

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych przez Wydawnictwo Wasze Podróże oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

4. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

6. Podanie danych jest dobrowolne

7. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

8. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

9. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

10. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.