updated 9:29 AM CEST, Aug 15, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Côte d’Azur - atrakcje lazurowego wybrzeża

  • Napisane przez Cezary Rudziński
  • Dział: Globtroter
Côte d’Azur - atrakcje lazurowego wybrzeża fot .Cezary Rudziński

Po Paryżu, oraz obok alpejskich ośrodków sportów zimowych, Côte d’Azur –  Lazurowe Wybrzeże, należy do najpopularniejszych wśród zagranicznych turystów, także polskich, miejsc we Francji. Rozciąga się ono od nieco na zachód od Tulonu, aż do granicy z Włochami na północnym wschodzie wybrzeża śródziemnomorskiego. I obejmuje nie tylko obszary przybrzeżne, ale także sąsiednie górskie, z Alpami Nadmorskimi. Wśród licznych, wartych poznania tam miejsc, znajdują się m.in. Nicea, sławne z festiwali filmowych Cannes, popularny nadmorski kurort Saint-Tropez, a także Fréjus i pobliski St-Raphaël, Antibes Juan-les-Pins, Menton i księstwo Monaco.

    Nieco dalej zaś od linii brzegowej także m.in. Grasse – stolica francuskich perfum oraz Vence i leżące w pobliżu tego miasteczka, także na wzgórzu, St-Paul de Vence, na cmentarzu którego spoczywa m.in. słynny malarz rodem z białoruskiego Witebska, Marc Chagall. Innym z bardzo atrakcyjnych miejsc jest region Var – miejsce w którym Lazurowe Wybrzeże łączy się z Prowansją i w jego sławnych winnicach oraz wytwórniach powstają znakomite wina. Od ponad roku na Lazurowym Wybrzeżu istnieje regionalna turystyczna marka Côte d’Azur de France utworzona przez Regionalny Komitet Turystyki.

    Jej celem jest przybliżanie i promocja tego regionu Francji, umacnianie jego tożsamości historycznej oraz nadanie jeszcze większej dynamiki miejscowemu rozwojowi gospodarczemu, w tym turystycznemu. Prezentacja jego walorów i zachęcenie do odwiedzania go jeszcze liczniej niż dotychczas przez polskich turystów miała na celu wizyta w Warszawie przedstawicieli tego Komitetu, wraz z 12 partnerami regionalnymi. Reprezentowali oni miasta: Nicea, Antibes Juan-les-Pins, Biot i Vence, turystykę Var, słynne zakłady perfumeryjne Fragonard, jedną agencję turystyczną Monde Sans Frontiére oraz 7 tamtejszych hoteli.

    Spotkali się oni, osobno, z przedstawicielami polskich mediów oraz naszej branży turystycznej. W ciekawej, multimedialnej prezentacji, przedstawili najważniejsze atrakcje miejsc i obiektów, które reprezentowali. Zorganizowali również niewielki workshop, w trakcie którego można było nawiązywać już bezpośrednie kontakty. W spotkaniu z prasą uczestniczyli m.ini Eric Doré – dyrektor generalny Regionalnego Komitetu Turystyki Côte d’Azure France, a także reprezentantki turystyki miast: Nicei – Ria Kolembusova, Vence – Izabelle Bonet-Piron i Biot – Patricia Chaniel. Dostarczając uczestnikom spotkania mnóstwo informacji także w wersji elektronicznej i drukowanej.

    Ze słowa wstępnego przewodniczącego Regionalnego Komitetu Turystyki CAF zamieszczonego w specjalnie wydanej z tej okazji broszurze wynika, że nowa regionalna marka ma duże ambicje, ale już i spore osiągnięcia. Komitet koncentruje się na kilku głównych obszarach działalności. Dużych imprezach sportowych – nastąpił powrót w tamte strony francuskiego Grand Prix Formuły I, po raz pierwszy odbędzie się we Francji Red Bull Air Race – międzynarodowe wyścigi powietrzne i akrobatyczne w Cannes, nowy Maraton Zatoki Saint-Tropez. W listopadzie ub.r. swoje dziesięciolecie obchodził Maraton Alpes-Maritimes pomiędzy Niceą i Cannes.

    W ramach goszczącego we Francji Ryder Cup połączono tamtejsze pola golfowe z jednym uprawniającym do korzystania z nich karnetem. Najlepsze hotele i SPA urządzają poza sezonem: w marcu i listopadzie, specjalnie atrakcyjne cenowo „Radosne tygodnie SPA Lazurowego Wybrzeża”. Drugim obszarem są imprezy kulturalne – od dużych wystaw sztuki, po festiwale muzyczne. Trzeci, to turystyka na tym pięknym krajobrazowo obszarze, z centrum perfum w Grasse, wyjątkowymi pod względem geologicznym Wyspy Lérins i Park Narodowy Mercantour. No i przepiękne plaże. A wszystko to dostępne dzięki karcie turystycznej COTEDAZUR-CARD.

    Oczywiście każda z prezentujących się miejscowości dorzuciła do tego mnóstwo kolejnych informacji, atrakcji i nowości. Wiele z nich znają już polscy turyści. Wg. przekazanych naszym mediom danych, w ub. r. zarejestrowano tam 63 tys. pobytów gości z Polski, średnio przebywających po 8 nocy. Z czego 31 tys. w hotelach i rezydencjach, 13 tys. z transportem powietrznym – a z Warszawy na lotnisko Nicea – Laurowe Wybrzeże leci się tylko 2,5 godziny. Nasi turyści wydają tam średnio po 68 € dziennie i 598 € w trakcie pobytu. Najwięcej, 55%, przyjeżdża ich w czerwcu i wrześniu, 29% w lipcu i sierpniu oraz 20% w zimie.

    Mówiąc o atrakcjach Lazurowego Wybrzeża goście wspominali przede wszystkim o tamtejszych miastach i plażach, najdłuższej tyrolce we Francji na La Colmaine (2663 m n.p.m.), Parku Górskim Vésubia, Akademii Tenisa Mouratoglum. Z nowości o karnecie na nie mniej niż 20 pola golfowe wprowadzonym w październiku ub. r. A także o wspomnianym już Red Bull Air Race, zapowiedzianym na 22 kwietnia w Cannes. Ponadto o karcie turystycznej z dostępem do 180 atrakcji na całym terenie Riwiery Francuskiej  i wielu imprezach. Drugie pod względem wielkości miasto Lazurowego Wybrzeża – Antibes Juan-les-Pins oferuje gościom, poza innymi atrakcjami, 25 km wybrzeża z piaszczystymi plażami.

    Z nowości zaś ścieżkę nadbrzeżną Tire-Poll oraz, warzone dopiero od kilku miesięcy, ale już sławne ze wglądu na smak, piwo B06, z możliwością zapoznawania się z browarem i procesem produkcji tego napoju. Miasto Biot słynie z dmuchanego w nim od 1956 r. szkła, Narodowego Muzeum Fernanda Légera, kreatywnej turystyki z dostępem do 20 pracowni artystów i rzemieślników oraz możliwości nie tylko nauczenia się w nich czegoś nowego, ale i samodzielnego wydmuchania wazonu, kieliszka czy wykonania rzeźby, przerobienia starej biżuterii, zilustrowania książki dla dzieci itp.

    Nicea jest jednym z głównych celów podróży turystów w ten region Francji, a oferta tego miasta jest ogromna. Wspomnę tylko, że co roku odbywa się tam około 2000 (!) wydarzeń kulturalnych, muzycznych i sportowych. W tym jeden z najstarszych na  świecie, organizowany od 70 lat, Nice Jazz Festiwal. Tegoroczną nowością, już za kilka miesięcy, stanie się druga linia tramwajowa, która umożliwi podróż między lotniskiem i portem w ciągu 26 minut. W mieście Vence, położonym na wzgórzach, z najmniejszą katedrą we Francji, sławną Kaplicą Różańcową w całości stworzoną i ozdobioną przez Henriego Matisse’a, są i inne zabytki. A także liczne galerie sztuki i miejsca związane ze sławnymi artystami.

    Nowością od września 2017 r. jest Muzeum naszego Witolda Gombrowicza (1904-1969) w Willi Alexandrine w stylu Belle Epoque z 1911 roku, w której pisarz mieszkał z żoną przez ostatnie 5 lat, aż do śmierci. Atrakcji nie brakuje i w innych częściach Lazurowego Wybrzeża. M.in. w regionie Var położony jest Regionalny Rezerwat Natury Saint-Baume. W Grasse jest słynna fabryka perfum Fragonard, którą można zwiedzać. W br. wprowadza ona nową, limitowaną kolekcję perfum Werbena. Nie tylko kwiatki tej rośliny, ale również jej korzenie i łodygi, w starożytności uważane były za magiczne. Kalendarz tegorocznych wydarzeń kulturalnych, muzycznych, dotyczących rzemiosła i antyków, kwiatów a także sportowych, jest bardzo bogaty.

    Szczegóły można znaleźć na www.cotedazurfrance.fr, www.cotedazur-sejours.com i www.cotedazur-card.com.

 

Cezary Rudziński

Zdjęcia z prezentacji – autora, z Lazurowego Wybrzeża – z materiałów przywiezionych przez glości z Francji.

   

   

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.