czwartek, kwiecień 18, 2024
Follow Us
poniedziałek, 26 sierpień 2013 11:28

Kiszyniów - dynamiczny rozwój ruchu lotniczego Wyróżniony

Napisane przez JN
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Kiszyniów - dynamiczny rozwój ruchu lotniczego fot. JN

Mołdawia szybko staje się modną destynacja turystyczną, odwiedzaną przez coraz większą ilość podróżnych nie tylko z Europy, ale i innych kontynentów np. Ameryki Północnej. Potwierdzają to najnowsze, rewelacyjne wyniki dotyczące wzrostu przewozów pasażerskich w międzynarodowym porcie lotniczym w Kiszyniowie, stolicy Mołdawii.

 

Lotnisko w Kiszyniowie leży na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych wiodących pomiędzy Azją oraz Europą i jest główną bramą wjazdową dla turystów z całego świata odwiedzających Mołdawię. Jest ono usytuowane zaledwie 13 km od centrum Kiszyniowa. Jest głównym i największym lotniskiem w Republice Mołdawii. Pas startowy lotniska zbudowany w czasach ZSRR ma 5590 m długości i jest jednym z najdłuższych w Europie Wschodniej.

Wybudowane w 1970 r. lotnisko zostało zmodernizowane i rozbudowane w 2000 r. przez turecką firmę Akfen. Może ono rocznie obsłużyć 5,4 mln pasażerów. Obecnie korzysta z niego 19 linii lotniczych (4 krajowe i 15 zagranicznych). Oferują one 29 bezpośrednich połączeń lotniczych.

Największy udział w przewozach lotniczych w Mołdawii maja: Air Moldova - 40,7%, S7 Airlines - 13,2%, Turkish Airline - 9,7%, Meridiana - 9,4%, Lufthansa - 5,7%, Carpatair - 5,1%, Austrian Airlines – 4%.

W 2012 roku lotnisko w Kiszyniowie obsłużyło 1.220.496 pasażerów, co stanowi wzrost o 16,67% w stosunku do 2011 r. Najpopularniejszymi kierunkami podróży były: Moskwa (26, 3%), Stambuł (12,5%), Antalya (9%), Werona (6,7%), Monachium (5,7%), Bukareszt (5,5%).

W maju br. z lotniska tego skorzystało 124 727 pasażerów co oznacza wzrost
o 22,9 % w stosunku do analogicznego miesiąca ubiegłego roku.

Najwyższe tempo wzrostu ruchu pasażerskiego w porównaniu do maja 2012 roku, odnotowano na następujących kierunkach: Wiedeń (+48,1%), Sankt Petersburg
(+47%), Werona (+38%), Rzym (+28,46%), Monachium (17,68%), Mediolan
(16,20%) i Moskwa (+11,38%).

Najpopularniejszymi kierunkami lotów w tym okresie wśród pasażerów lotniska
w Kiszyniowie były: Moskwa (24,73%), Antalya (13,04%), Stambuł (10,91%), Monachium (7,01%), Werona (6,55%), Wiedeń (5, 23%) i Mediolan (3,98%).

Wyniki przewozowe zadecydowały, że w konkursie Stowarzyszenia „Lotnisko" (działającego w obrębie krajów Wspólnoty Niepodległych Państw) lotnisko w Kiszyniowie już szósty rok z rzędu zyskało tytuł „lotniska o najbardziej dynamicznym rozwoju wśród krajów WNP".

Na tak dynamiczny rozwój ruchu lotniczego w stolicy Mołdawii z pewnością wpłynęło przystąpienie Republiki Mołdowy do Wspólnego Europejskiego Obszaru Lotniczego (WEOL). Doprowadziło to do zmian w rozkładzie lotów (wzrost częstotliwości rejsów). W wyniku liberalizacji usług lotniczych zainaugurowano trzy nowe połączenia do Włoch (Wenecja, Mediolan i Bolonia). Częstotliwość lotów do wszystkich włoskich miast wynosi 290 lotów w miesiącu (w 2011 r. - 120), a liczba pasażerów wzrosła 2,25 razy. Ponadto, dla tych kierunków ceny biletów lotniczych zostały znacząco zredukowane. W rezultacie tych zmian pasażerowie, którzy wcześniej latali do Europy z lotnisk Ukrainy i Rumunii, a także pasażerowie korzystający z transportu lądowego mają dogodne warunki do rozpoczęcia swoich podróży w świat z lotniska w Kiszyniowie.

Jednocześnie Airport Kiszyniów opracował nowy program motywacyjny dla linii lotniczych. Polityka ta ma na celu ułatwienie i rozwój ruchu lotniczego między Mołdawią i Unią Europejską oraz wsparcie dla przedsiębiorstw, które uruchamiają nowe połączenia.

Wprowadzony program motywacyjny zaowocował pojawieniem się w tym roku na lotnisku w Kiszyniowie pierwszego przewoźnika niskokosztowego. Węgierskie tanie linie lotnicze Wizz Air od września br. uruchomią dwa swoje, pierwsze połączenia z Kiszyniowa. Będą to loty na trasie z Kiszyniowa do Rzymu i Wenecji. Wejście Wizz Air na tutejszy rynek z pewnością doprowadzi do takiej samej rewolucji na mołdawskim niebie jak to miało miejsce w odniesieniu do Polski tj. dynamicznego rozwoju kolejnych połączeń niskokosztowych Wizz Air oraz pojawienie się na tutejszych lotniskach konkurencyjnych, tanich linii lotniczych.

{jumi [*6]}

a