updated 10:38 AM CET, Dec 10, 2018
Na żywo:
A+ A A-

125 lat Kolei Retyckich

  • Napisane przez OKI
  • Dział: Europa
Wyróżniony 125 lat Kolei Retyckich https://www.rhb.ch

Pierwszy odcinek Kolei Retyckich otwarto w 1889 r. Od tamtego czasu czerwone pociągi regularnie kursują wśród górskich szczytów i miasteczek, a turyści przez okna panoramicznych pociągów, Bernina i Lodowcowy, podziwiają wysokogórskie krajobrazy.

Już od 125 lat Koleje Retyckie (RhB) kursują po największym kantonie Szwajcarii – Gryzonii. Przedsięwzięcie, które rozpoczął otwarty w 1889 r. odcinek z Landquart do Klosters, jest dzisiaj siecią torów biegnącą przez wysokogórski krajobraz o łącznej długości 384 km. Dzięki dwóm pociągom panoramicznym – Ekspresom Bernina i Lodowcowemu, Koleje Retyckie oczarowują turystów z całego świata. Linie kolejowe ze spektakularnymi budowlami – wiaduktami i tunelami, jak nigdzie indziej, tworzą idealną harmonię z przepięknym krajobrazem. Od 2008 r. linie Bernina i Albula wpisane są na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Za początek budowy linii kolejowej w Gryzonii można uznać kolej wąskotorową Landquart – Davos projektu Holendra Willema Jana Holsboera. Już w 1889 r. przejezdny był odcinek z Landquart do Klosters, który rok później sięgał do Davos. Sieć Kolei Retyckich powiększała się stale dzięki budowie dalszych odcinków – do St. Moritz, Disentis/Mustér i Scuol-Tarasp oraz stworzeniu linii Arosa i Bernina. Ostatnim dotychczasowym etapem poszerzenia sieci kolejowej było otwarcie linii i tunelu Vereina 19 listopada 1999 r. Tunelem na tej trasie mogą jeździć pociągi przewożące samochody na specjalnych platformach. Ten, dostępny również w zimie, odcinek to symbol dzisiejszych nowoczesnych i niezawodnych Kolei Retyckich. Dotyczy to również przewozu towarów. Około 700 000 ton ładunków transportowanych jest rocznie przez kolej w Gryzonii. Dzięki temu spełnia ona swoją ekologiczną funkcję – oszczędza mieszkańcom tego regionu oraz odwiedzającym go turystom emisji spalin 100 000 samochodów ciężarowych.

Turystyczna atrakcja

Mieszkańcy Gryzonii żyją z turystów – ten znany cytat z wypracowania jednego z miejscowych uczniów jest w pełni zgodny z prawdą i dotyczy również Kolei Retyckich. Turyści bowiem stanowią 80% pasażerów RhB. Wspaniałe widoki, wyjątkowa inżynieria i kuszące promocje sprawiają, że kolej w Gryzoni jest uwielbiana nie tylko przez miłośników tego środka transportu. W ofercie nie brakuje autentycznych składów z ery parowozów, pociągów z lat trzydziestych oraz nowoczesnych wagonów panoramicznych, jak te w znanych na całym świecie pociągach – Ekspresie Bernina i Ekspresie Lodowcowym. Około 10 milionów pasażerów rocznie rozkoszuje się wyjątkową atmosferą podczas jazdy pociągiem przez Gryzonię.

Dziedzictwo UNESCO – arcydzieło inżynierii kolejowej

7 lipca 2008 r. linie Albula i Bernina należące do Kolei Retyckich zostały wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Tym samym Koleje Retyckie w regionie Albula/Bernina stały się trzecimi kolejami na świecie, po Semmeringbahn w Austrii i kolei Darjeeling w Indiach, które noszą ten zaszczytny tytuł. Odcinek wpisany na Listę UNESCO jest, z technicznego punktu widzenia, niezwykle innowacyjnym przykładem ujarzmienia wysoko alpejskiego krajobrazu i należy do najbardziej spektakularnych kolei średniotorowych na świecie Do szczególnego znaczenia odcinków Albula i Bernina przyczyniają się również otaczające je widoki. Z jednej strony są to imponujące obiekty kolejowe, z drugiej, jest to różnorodność otaczającego je krajobrazu. Architektura kolejowa doskonale wpisuje się w miejscową topografię.

Wybranie dzisiejsze liczby i fakty

120.000.000 CHF rocznie inwestują Koleje Retyckie w infrastrukturę
10.000.000 pasażerów rocznie korzysta z Kolei Retyckich
672.000 ton ładunków jest rocznie transportowanych przez kolej w Gryzonii
470.000 pojazdów rocznie transportowanych jest przez tunel Vereina
100.000 samochodów ciężarowych rocznie zastępują Koleje Retyckie w przewozie ładunków
19.042 m to długość najdłuższego tunelu (Vereina)
1 400 pracowników dba o komfort pasażerów
592 mostów przejeżdżają Koleje Retyckie
115 tuneli pokonują Koleje Retyckie
103 stacji znajduje się na trasie Kolei Retyckich
100% wody z Gryzonii napędza elektryczne pociągi Kolei Retyckich
89 m wysokości ma najwyższy wiadukt (Wiesner)
70‰ wynosi największe nachylenie terenu (na linii Bernina)
30% trasy Kolei Retyckich znajduje się na wysokości ponad 1 500 m n.p.m.
30% trasy Kolei Retyckich wpisane zostało na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO
20% trasy Kolei Retyckich tworzą wiadukty, tunele lub inne obiekty kolejowe.
Źródło: www.rhb.ch/unesco; http://www.mojaszwajcaria.pl.

Warszawa