{jumi [*4]}Na skutek kryzysu zwłaszcza w roku 2009 nastąpił znaczący spadek wyjazdów turystycznych w całej Europie. Ale dziś już widać wyraźnie, że wychodzimy „z dołka".
W pierwszym półroczu 2010 r. Polska ugruntowała swoją pozycję silnego rynku turystyki przyjazdowej do Niemiec. Według Federalnego Urzędu Statystycznego, liczba noclegów polskich turystów wzrosła w tym czasie o 10 proc.
„Ważne dla Niemiec środkowoeuropejskie rynki odrabiają straty spowodowane kryzysem 2009 roku" - powiedziała Petra Hedorfer, Przewodnicząca Zarządu Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT) na konferencji prasowej w Warszawie zorganizowanej wspólnie z Polską Organizacją Turystyczną (POT). Od 2003 r. do 2008 r. wzrastała liczba noclegów turystów z Polski i w 2008 r. osiągnęła rekord 1,3 mln. Istotny wpływ miało wejście Polski do UE w 2004 r. Ważnym czynnikiem są również konsekwentne działania marketingowe DZT, które będą intensyfikowane dzięki umowie o współpracy podpisanej w 2009 r. z POT.
{gallery}2002{/gallery}
Dla Polaków Niemcy stają się najpopularniejszym zagranicznym celem podróży (po Wielkiej Brytanii), przy czym udział młodszych turystów jest ponadprzeciętny. Dlatego promujemy wycieczki do miast i udział w dużych wydarzeniach lub wyjazdy do parków rozrywki. W Berlinie, centrum kulturalnym i rozrywkowym Niemiec, w 2009 r. odnotowano ok. 135 tys. noclegów gości z Polski, w Monachium - ok. 46 tys. Trzecią i czwartą pozycję zajęły Frankfurt i Hamburg. Na tych miastach skupiają się też działania marketingowe DZT.
Głównym motywem wyjazdów polskich turystów do Niemiec jest – według danych World Travel Monitor – wypoczynek urlopowy. Spośród wszystkich podróży w 2009 r. 45 proc. to wypoczynek, 25 proc. - pobyty u rodziny lub znajomych, a 30 proc. - podróże biznesowe.
W Brandenburgii turyści z Polski są na drugim miejscu w statystykach noclegowych - Niemcy, jako cel podróży i atrakcyjny sąsiad z bardzo dobrym stosunkiem cen do jakości usług oraz bogatą ofertą, w porównaniu z innymi krajami zachodnimi nadal będą zdobywały popularność - twierdzi Petra Hedorfer.
Współpraca w dziedzinie turystyki
W marcu 2009 r. DZT i POT 2009 r. podpisały umowę o współpracy, dzięki temu, Polska i Niemcy w optymalny sposób wspierają i promują turystykę w obu krajach.
Zintensyfikowana zostanie współpraca między regionami przygranicznymi, w tym promocja poprzez reklamę oraz współpracę na rynkach zagranicznych. Przykładem było wspólne stoisko obu instytucji na Międzynarodowej Giełdzie Turystycznej (ITB) 2010. Na warsztatach i prezentacjach m.in. w Słubicach, Warszawie, Frankfurcie nad Odrą lub podczas GTM Germany Travel Mart™ 2010 w Moguncji, DZT i POT przedstawiły wspólne działania promocyjne w regionach przygranicznych. W budowie jest niemiecko-polska strona internetowa.
Niemiecki „Nationale Tourist Board" wspiera POT w przygotowaniach do UEFA EURO 2012. To wydarzenie będzie też głównym tematem Międzynarodowej Giełdy Turystycznej (ITB) 2011, w której Polska jest krajem partnerskim.
Cel - podróże przygraniczne
DZT promuje w Polsce Niemcy jako cel podróży. Główną grupą docelową są turyści w przedziale wiekowym 25 – 49 lat, którzy stanowią najliczniejszą grupę osób podróżujących do Niemiec.
W 2010 r. działania marketingowe DZT. skupiają się na temacie „Creative Germany" promującym, jako cel podróży nowoczesne, kreatywne Niemcy. Głównym medium jest strona internetowa www.creative-germany.travel, także w języku polskim. Tu użytkownik jest zaproszony w wirtualną podróż po kreatywnych Niemczech. Polska wersja językowa pod adresem www.germany.travel zawiera wspaniałe zdjęcia i filmy, m.in. z niemieckim komikiem i aktorem Steffenem Möllerem.
W roku 2010 Kulturalną Stolicą Europy jest niemieckie Zagłębie Ruhry. Region ten słynący niegdyś z produkcji węgla i stali oraz przemysłu ciężkiego po przekształceniach jest zagłębiem kultury z setkami wspaniałych muzeów i galerii, mnóstwem zieleni i rozlicznymi możliwościami spędzania czasu wolnego.
Głównym tematem 2010, którym DZT stara się zainteresować polski rynek, jest również „300-lecie europejskiej porcelany": przed dokładnie 300 laty powstała w Niemczech pierwsza manufaktura porcelany w Europie. W 2010 r. Niemcy świętują te narodziny, organizując liczne wydarzenia i imprezy. Głównym miejscem wydarzeń jest Miśnia, położona zaledwie półtorej godziny jazdy samochodem od polskiej granicy.
W przyszłym roku Niemcy obchodzić będą 125 lat motoryzacji. W maju 2011 r. rusza wielka akcja Niemieckie lato z motoryzacją, podczas której w ciągu 125 dni odbędzie się 125 imprez motoryzacyjnych.
{jumi [*6]}