Ostrzeżenie
  • JFolder::pliki: Ścieżka nie jest folderem. Ścieżka: /home/kur365/domains/kurier365.pl/public_html/images/20222.
  • Nie powiodło się załadowanie pliku XML.
Uwaga
  • There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/20222
updated 3:51 PM CEST, May 26, 2018
A+ A A-

Szwajcaria: Dobry rok w turystyce i nowe wyzwania

  • Napisane przez Cezary Rudziński
  • Dział: Europa
Wyróżniony Szwajcaria: Dobry rok w turystyce i nowe wyzwania Fot.: Cezary Rudziński

Rok 2014 był dobry w szwajcarskiej turystyce, powiedziała Adriana Czupryn, dyrektorka przedstawicielstwa Switzerland Tourism w Polsce przy ambasadzie tego kraju w Warszawie, na spotkaniu z prasą. Ale stoją przed nami nowe, trudne wyzwania.

Ubiegłoroczny bilans nie jest co prawda ostateczny, gdyż brak jeszcze danych za grudzień, ale do listopada szwajcarskie hotele zanotowały 8 proc. – największy w Europie – wzrost liczby noclegów w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013. Polacy, których udział we wszystkich noclegach w ojczyźnie Wilhelma Tella wynosi zaledwie 0,5 proc., a w zagranicznych 0,8 proc., do końca listopada skorzystali ze 162.284 noclegów, czyli 12.055 więcej, niż w roku poprzednim.
Przeciętna długość pobytów wynosiła 3 dni, co uważane jest za dobry wskaźnik, na poziomie gości z Ameryki Północnej. Jeżeli chodzi o miejscowości i regiony najliczniej odwiedzane przez naszych rodaków, to są nimi kolejno: Zurych – 41.678 noclegów, wzrost ich liczby o 4,8 proc. Gryzonia – 21.679, więcej o 18 proc. Region Jeziora Genewskiego – 13,679, wzrost o 8,2 proc. Region Bazylei – 12.189, skok o 40,4 proc. Wschodnia Szwajcaria – 10.624, więcej aż o 54,1 proc. Region Berna – 9.115 – plus 12,3 proc. Kanton Wallis – 7.000 – wzrost o 18,7 proc. Berneński Oberland – 6.04, plus 24 proc. Tylko w dwu regionach odnotowano spadek liczby polskich gości. W Lucernie i regionie jeziora Czterech Kantonów – 12.011, mniej o 18,4 proc oraz w Genewie – 11.930, spadek o 13,6 proc.
Ciekawa to statystyka, zaskakuje precyzją, ale trzeba mieć świadomość, że nawet stuprocentowy wzrost liczby gości z Polski ma dla turystyki szwajcarskiej mniejsze znaczenie, niż jednoprocentowy spadek liczby przyjazdów najliczniej odwiedzających ten kraj spośród cudzoziemców Niemców. Nowe, trudne wyzwania, o których na wstępie wspomniała Adriana Czupryn związane są przede wszystkim ze znacznym wzrostem ostatnio kursu szwajcarskiego franka. Ale – stwierdziła – nie będzie chyba aż tak źle, jak straszy prasa. Na razie nie ma sygnałów o anulowaniu zamówionych wyjazdów w przypadku turystów polskich.
Chociaż – podkreśliła – niektóre hotele obniżają nieco ceny organizującym je biurom podróży, aby częściowo zrekompensować różnice kursowe walut. Switzerland Tourism zabiega o wzrost zainteresowania turystów krajem, który reprezentuje, przede wszystkim utrzymując kontakty z mediami i biurami podróży organizującymi wyjazdy, a także szeroko promując Szwajcarię. W ub. roku gościła ona 55 polskich dziennikarzy, o 20 mniej niż w 2013 roku. Ale po nich ukazało się łącznie 256 artykułów – o 13 więcej. Spadła natomiast, wg. przekazanej nam statystyki, z 30 do 20 milionów (tak, to nie błąd!), liczba kontaktów określanych jako medialne.
W 2015 r. planowane są kolejne wyjazdy studyjne zarówno dla przedstawicieli branży turystycznej, jak i prasy. Nowością lata, którą przedstawiła Marta Piechota, chociaż szczegóły zaprezentowane być mają za dwa miesiące, gdy zacznie się jej promocja, będzie „Wielka trasa objazdowa po Szwajcarii". Na dobrze oznakowanej trasie 1600 km, przez cztery kultury, pięć przełęczy powyżej 2000 m n.p.m. – w tym najwyższą, 2429 m, Przełęcz Furka, najniżej zaś położone miejsce nad Lago Maggiore – tylko 193 m n.p.m. Na trasie tej znajduje się też 11 obiektów wpisanych na Listę Dziedzictwa UNESCO. Pokonanie całej trasy wymagać będzie minimum 8 dni. Ale, jak usłyszeliśmy, objazd 90 proc. z niej zajął Adrianie i Marcie 10 dni.
Planowana jest również kolejowa wersja tej trasy. Promocję turystyki do Szwajcarii wspomagać będą, tak jak dotychczas, bezpłatne wydawnictwa drukowane, co przypominane jest przy każdej okazji, na papierze FSC – z surowców wtórnych. W 2014 r. ukazały się, w łącznym nakładzie 380 tys., mapki: letnia i zimowa Szwajcarii oraz 100 tys. mapek Kolei Retyckich, które – przypomnę – obchodziły 125-lecie działalności. W 2015 wydana zostanie po polsku w 180-tys. nakładu mapka Grand Tour – zapowiadanej „Wielkiej trasy objazdowej", kolejne 100 tys. mapek Kolei Retyckich oraz 5 tys. przewodników dla zmotoryzowanych. Już ukazał się plan Bazylei.
W kwietniu i maju kolejno w Warszawie i Krakowie, pokazane będą na ulicach, w licznie odwiedzanych miejscach, wystawy fotografii Szwajcarii, które wykonał Yann Arthus-Bertrand. Switzerland Tourism promuje oczywiście wyjazdy turystyczne do wszystkich regionów kraju. Ale ma także partnerów, którzy dodatkowo zabiegają o gości z Polski. Są to: Berneński Oberland, Region – i osobno Koleje – Jungfrau, Koleje Retyckie, St. Moritz, Davos Klosters, Lucerna i Jezioro Czterech Kantonów, Bazylea, Zurych i Zermatt. Tematem głównym sezonu Zima 2015/2016 będą „Stopy na śniegu".
Na spotkaniu poinformowano również o zmianach w systemie sprzedaży turystycznych biletów kolejowych. Zmienia on nazwę na Swiss Travel Pass. Bilety w tym systemie będą ważne, w zależności od potrzeb turystów: 3, 4, 8 i 15 kolejnych dni. Wprowadzono drugi rodzaj biletów Swiss Travel Pass Flex na taką samą liczbę dni, ale nie kolejnych, lecz wybranych przez podróżnego. Bez zniżki w przypadku podróży między wybranymi dniami. Na oba bilety młodzieży przysługuje 15 proc. zniżka. Zachowane zostały korzystne bilety na dojazd z lotnisk do miejsca wypoczynku i z powrotem.

{gallery}20222{/gallery}
Szczegóły na ten temat znaleźć można na: www.swisstravelsystem.pl.

 

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych przez Wydawnictwo Wasze Podróże oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

4. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

6. Podanie danych jest dobrowolne

7. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

8. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

9. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

10. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.