"Fryderyk Chopin" to statek o oryginalnym ożaglowaniu typu bryg, ulubionym - w swoim czasie - przez piratów ze względu na osiąganie dużych szybkości. Ta szczególna konstrukcja zeszła z deski kreślarskiej najlepszego polskiego konstruktora żaglowców Zygmunta Chorenia i jest przedłużeniem eksperymentów w budownictwie okrętowym zapoczątkowanych przez Zygmunta Chorenia w końcu lat 70-tych projektem „Pogorii".
Żaglowiec oddany do eksploatacji w roku 1992 zadebiutował wyścigiem przez Atlantyk w regatach Columbus i uplasował się na trzeciej pozycji. Od tego czasu spotyka się z innymi żaglowcami na Operacji Żagiel, walcząc w regatach z najszybszymi żaglowcami świata. Wypróbowany też został w ekstremalnych warunkach, opływając zimą 1999/2000 Amerykę Południową z groźnym Przylądkiem Horn. Właściecielem brygu jest Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji.
Wymiary żaglowca "Fryderyk Chopin":
- długość całkowita - 55,5m; dł. kadłuba - 44,5m; dł. między pionami - 38,78m; szerokość - 8,5m; zanurzenie - 3,8m; wysokość masztów od KLW - 37m; wysokość boczna - 6,11m
- pojemność: 306 BRT
- wyporność: 400 ton
- powierzchnia żagli: 1200 m2
- silnik pomocniczy: 538 kM "SCANIA"
- załoga: 56 osób w tym 8 osób załogi zawodowej (stałej)
- autonomiczność: 100 dni
- prędkość maksymalna: pod żaglami - 16 węzłów; na silniku - 9 węzłów
{jumi [*6]}