updated 3:51 PM CEST, May 26, 2018
A+ A A-

Szwajcaria 2017: Turystyka pod znakiem powrotu do natury

  • Napisane przez Cezary Rudziński
  • Dział: Europa
Wyróżniony Szwajcaria 2017: Turystyka pod znakiem powrotu do natury Fot.: Cezary Rudziński

Tematem, a zarazem głównym hasłem roku 2017 w turystyce szwajcarskiej jest powrót do przyrody. A więc zgodnymi z organizowanym i koordynowanym przez WTO – Światową Organizację Turystyki, Międzynarodowym Rokiem Turystyki Zrównoważonej dla Rozwoju.

Szwajcaria obchodzi też w br. stulecie promocji turystycznych atrakcji tego kraju. W 1917 r. powstało bowiem w Bernie Szwajcarskie Narodowe Biuro Turystyczne. Inne ważne daty w tej promocji, to uruchomienie w 1923 r. w Nicei, we Francji, pierwszej zagranicznej placówki NBT. Następnie ukazanie się, w 1935 r. pierwszego plakatu turystycznego „Piękne podróże samochodem”. W 1966 – pierwszej reklamy w TV oraz w 1995 powstanie Switzerland Tourism – wcześniej SVZ.
Podsumowanie dorobku turystyki szwajcarskiej w 2016 r. oraz zamierzenia na br. przedstawione zostały przedstawicielom mediów na tradycyjnym, dorocznym śniadaniu prasowym w Warszawie, przez szefową przedstawicielstwa na Polskę Switzerland Tourism Adrianę Czupryn i Martę Piechotę.

Był to generalnie rok udany mimo wysokiego kursu franka szwajcarskiego. Wielkość ruchu turystycznego w Szwajcarii mierzy się liczbą noclegów w hotelach. Nie obejmuje więc osób korzystających z gościnności rodzin, przyjaciół i znajomych, kwater prywatnych, turystów jednodniowych itp.
Podstawą prezentacji i oceny była statystyka za 11 miesięcy, gdyż pełnej za cały rok jeszcze nie ma, ale porównywana z analogicznym okresem roku poprzedniego. Ze szczególnym uwzględnieniem w tym przypadku gości z Polski, chociaż w liczbie noclegów mają oni zaledwie 0,9% udział zarówno w liczbie łącznej, jak i tylko turystów zagranicznych. Ale ponad 155 tys. noclegów w hotelach, z których skorzystali polscy turyści, to było o ponad 6 tys., czyli 4% więcej niż w ciągu 11 miesięcy 2015 roku. I pod względem tego wzrostu okazali się oni na czwartym miejscu po gościach z Korei Południowej, USA i Hiszpanii.
W przyjazdach turystów zagranicznych z ponad dwudziestu najważniejszych kierunków – wśród nich znajduje się również Polska, w połowie z nich odnotowano spadek. Niekiedy znaczny. Największy, o niemal 17% z Chin, ponad 14% z Rosji i niemal 13% z Brazylii. W przypadku turystów z Polski, przy łącznym wzroście ich liczby, nastąpiły zmiany w ich zainteresowaniach docelowymi regionami i miejscowościami. Najliczniej w 2016 r. odwiedzali oni Region Zurychski – ponad jedna czwarta wszystkich noclegów. Następnie zaś Gryzonię (Graubunden) oraz regiony Bazylejski i Genewski.
W stosunku do poprzedniego roku nastąpiły jednak niekiedy znaczące zmiany. Największa – spadek liczby noclegów o 28% - w Regionie Berneńskim. I kolejno o 21,5% w Regionie Fryburskim oraz ponad 14% w Oberlandzie Berneńskim. Równocześnie aż o 63% wzrosła liczba turystów polskich w Gryzonii, o 30% we wschodniej Szwajcarii i 22% w Jurze i Trzech Jeziorach. Ponadto, o 16,6% w górach i o ponad 15% w małych miastach. W ub.r. 21 w studyjnych wyjazdach prasowych, zarówno międzynarodowych, grupowych jak i indywidualnych organizowanych przez Switzerland Tourism uczestniczyło 74 polskich dziennikarzy (w 2015 r – 69).
Ukazało się po nich 275 artykułów (rok wcześniej 256). Odnotowano też rekordową liczbę blisko 42 milionów ( w 2015 r. niespełna 31 mln) tzw. kontaktów medialnych. Wydarzeniem 2016 r. był wyjazd na Grand Tour polskich motocyklistów na Harleyach-Davidsonach. Zorganizowano też kilka wyjazdów dla przedstawicieli polskich biur podróży mających w ofercie wycieczki do Szwajcarii. Jej promocji służyła też nowa strona internetowa MojaSzwajcaria.pl, oraz kubiki o rozmiarach 2,5x2,5x2,5 m ze zdjęciami i informacjami wystawione we Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku.
Jak również bezpłatne, wydane w dużych nakładach, mapki i foldery: „Zima i Lato” – 380 tys., „Koleje Retyckie” 100 tys. i po promowanej nowej trasie wycieczkowej „Grand Tour”. No i dodatki do popularnych polskich dzienników, tygodników oraz miesięczników. Odnotowano ponad 90 mln kontaktów marketingowych. W br. zapowiedziano trzy spotkania z dziennikarzami w Polsce oraz kilka bardzo interesujących studyjnych wyjazdów prasowych, m.in. na organizowany raz na około 12 lat Festiwal Unspunnen w Interlaken oraz projekty specjalne. I wyjazdy dla przedstawicieli branży turystycznej.
Promowane będą podróże samochodami z napędem elektrycznym. W dziedzinie tej Szwajcaria jest Numerem 1 na świecie. Posiada już około 200 stacji ich ładowania. Podróże E-Grand Tour, minimum 8 – dniowe, prowadzić będą przez 4 kultury oraz 5 przełęczy na wysokości ponad 2 tys. m n.p.m. Z których Furka, 2429 m., – jest zarazem najwyższym punktem trasy. Najniższym zaś, biegnąca tylko na wysokości 193 m n.p.m., droga nad jeziorem Lago Maggiore. Na trasie tej znajduje się ponadto 22 jezior i 11 obiektów i miejsc z Listy Dziedzictwa UNESCO.
W br. wydane zostaną kolejne, bezpłatne mapki i foldery promocyjne. Większość w mniejszych nakładach, ale więcej tytułów. „Grad Tour motocyklem” – 70 tys. „Koleje Retyckie” 100 tys., a także „Zima”, „Lato” i „Rowerem po Szwajcarii” po 50 tys. egz.
W trakcie tego śniadania prasowego o organizowanych wyjazdach do Szwajcarii dla turystów aktywnych mówił Kamil Smoczyński (Taksidi). O podróżach motocyklowych kobiet Katarzyna Arendt (Motocaina). Zaś o połączeniach lotniczych Wizz Air z Warszawy do Bazylei ich przedstawicielka Anna Robaczyńska.
Gospodynie spotkania poinformowały pondto, że aktualnie ich głównymi partnerami w Szwajcarii są: Berno i Berneński Oberland, Koleje Retyckie, St. Moritz, Davos Kloster, Lucerna i Jezioro Czterech Kantonów oraz Zurych. Tradycyjnie też przypomniały, iż połączenia lotnicze z Polski do Szwajcarii zapewniają linie: Swiss, Wizz Air i Easy Yet. Jak również o atrakcyjnych biletach kolejowo-autobusowych, okresowych i zniżkowych Swiss Travel Pass. Więcej na temat turystycznych atrakcji tego kraju znaleźć można na stronie www.MojaSzwajcaria.pl.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych przez Wydawnictwo Wasze Podróże oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

4. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

6. Podanie danych jest dobrowolne

7. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

8. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

9. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

10. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.