updated 11:59 AM CET, Dec 18, 2018
Na żywo:
A+ A A-

ITB BERLIN 2011: POLSKA KRAJEM PARTNERSKIM

  • Napisane przez CR
  • Dział: Europa
Wyróżniony ITB BERLIN 2011: POLSKA KRAJEM PARTNERSKIM mat. prom.

Na najbliższych, największych w świecie Międzynarodowych Targach Turystycznych ITB Berlin 2011, które rozpoczną się w stolicy RFN 8 marca, Polska będzie krajem partnerskim. Polska Organizacja Turystyczna rozpocznie na nich kampanię promującą przyjazdy do naszego kraju, których najważniejszymi adresatami będą Niemcy, Francja i Wielka Brytania. 

Udział w ITB przedstawicieli branży turystycznej z około 200 k{jumi [*4]}rajów świata umożliwi jednak zaprezentowanie się bardzo szeroko. I – jak się zapowiada – w sposób oryginalny, w jaki nikt jeszcze wcześniej Polski nie przedstawiał. „Biała kostka mieszcząca się na dłoni jako symbol Polski. Sympatyczne stwory uśmiechające się do przechodniów na ulicach Berlina. Najnowocześniejsze technologie 3D i spektakularny pokaz filmowy na otwarcie targów ITB. Intrygująco i nowocześnie. Tak będziemy promować w Niemczech polska turystykę. Główne watki tej kampanii to polska różnorodność, kreatywność i nowoczesność. Mówimy wprost – Polska to kraj w dobrym stylu". – zapowiedzieli organizatorzy udziału polskiej branży turystycznej w tegorocznych ITB oraz prezentacji na i podczas nich turystycznych walorów Polski na konferencji prasowej w Warszawie.
Katarzyna Sobierajska – podsekretarz stanu w MSiT poinformowała, że udział w tych targach wykorzystamy, aby powiedzieć wszystkim, że najbliższe 2 lata w Europie należą do Polski. W lipcu br. obejmiemy prezydencję w Unii Europejskiej, a w przyszłym zapraszamy na finały Euro 2011. Przypomniała o rozbudowie infrastruktury kraju, powiedziała, że nasze propozycje, jako kraju partnerskiego w br. na ITB 2011 zostały pozytywnie przyjęte przez ich organizatorów. Polska zaprezentowana zostanie po raz pierwszy kompleksowo. Nie tylko na targach, lecz również na berlińskich ulicach. Przy czym nacisk położony zostanie na nowoczesność przekazu zmieniającej się u nas rzeczywistości kraju i regionów, kreowanie nowych, oryginalnych ofert. Chcemy – podkreśłiła – zainteresować i zaintrygować Niemców.
Rafał Szmytke – prezes POT dodał, że czekaliśmy od lat aby rozpocząć tak wielką kampanię promocyjną. I przeprowadzimy ją jako kraj partnerski ITB 2011. Oprócz stoiska narodowego w hali nr 15, Polska będzie obecna w ponad 750 innych miejscach targów i Berlina. Autokary i pociągi jadące na te targi będą specjalnie oznakowane, z informacją, że przybywa kraj partnerski. W programie znajdą się m.in. Dni Kuchni Polskiej, prezentacja Szlaku Zabytków Przemysłowych Śląska itd. Polska będzie też organizatorem wielkiego widowiska otwierającego targi 8 marca, z udziałem około 4,5 tys. ich uczestników i gości.
Chcemy – mówił prezes – poszerzyć wyobraźnię ludzi i zainteresować ich Polską w sposób innowacyjny. Będzie to otwarcie jakiego te targi jeszcze nie widziały. Celem rozpoczynanej w Berlinie kampanii promocyjnej jest przedstawienie Polski jako kraju intrygującego i oryginalnego, mającego w Europie unikatowe walory turystyczne. Kraju młodego duchem, stawiającego na kreatywność i odważnie stosującego nowoczesne rozwiązania. Pokazać, że Polska to kraj inspirujący i w dobrym stylu.
Podczas konferencji zaprezentowano też logo kampanii oraz pięć stworków, które będą jej wizytówką, składając się w nazwę naszego kraju po niemiecku: POLEN. Od strony artystycznej kampanię przygotowało studio Platige Image, a jej autorami są Tomasz Bagiński i Marcin Kobylecki. – Nikt jeszcze Polski w ten sposób nie promował – powiedział ten pierwszy. Postawiliśmy na młodość i młode zespoły, ludzi młodego pokolenia. Wyszliśmy z założenia, że musimy uniknąć ogranych chwytów. – Kraj – zapowiedzieli autorzy projektu kampanii – będziemy prezentować animacją, tańcem współczesnym, interaktywnymi zabawami. Nie używając żadnego skojarzenia czy narzędzia stosowanego na tego typu imprezach. Robimy wszystko w dobrym stylu, ale naopak. Polska w naszej prezentacji ma być zwariowana, kolorowa, młoda, trochę szalona i kreatywna. Symbolem Polski jest biała kostka z wysokiej jakości tworzywa, mieszcząca się w dłoni. Przedmiot w każdej szerokości geograficznej będący elementem zabawy łączącej ludzi. W naszym przypadku ma być ona intrygująca, pełnić rolę swoistego przewodnika odsłaniającego różne oblicza Polski prezentowane w specjalnie przygotowanych filmach.
Poruszając kostką można będzie wejść w interakcję ze światem 3D ( stereoskopii ) stworzonym za pomocą komputerowej animacji i samodzielnie wybierać sposób zwiedzania Polski, uruchamiając filmy przedstawiające jej walory. W ten sposób – na zasadzie woli większości uczestników – dokonywane będą wybory podczas gali otwierającej ITB. Łączymy proste etniczne motywy ze stylistyką designerskich zabawek znanych na całym świecie. W efekcie otrzymujemy awangardowy, oryginalny i atrakcyjny koktajl graficzny bardzo czytelny dla każdego człowieka.
Z tym ostatnim stwierdzeniem nie mogę jednak zgodzić się do końca. Moim pierwszym skojarzeniem np. gdy zobaczyłem zaprezentowane stworki była bowiem... znana z reklam TV muszla klozetowa z wypełzającymi z niej bakteriami – potworkami, które szybko i skutecznie można unieszkodliwić stosując właściwy środek bakteriobójczo – czyszczący. A autorzy zapowiadają prawdziwy „najazd" tych stworków na Berlin. Na plakatach, bilbordach, gadżetach. Czy przez wszystkich berlińczyków przyjęte zostaną one entuzjastycznie? Czas pokaże. Bo jak im się spokojnie przyjrzeć, są jednak sympatyczne...Przygotowane przez Platige Image stworki będą symbolizować Polskę i w niestandardowy sposób promować jej cechy: kreatywność, nowoczesność oraz witalność – zapowiadają ich autorzy. Warto – wtrącę – taką Polskę promować, a przede wszystkim tworzyć nie tylko wśród obcych, ale i nas samych. Bo ja, niestety, widzę ( i słyszę ) przede wszystkim żółć wylewającą się z ust nie tylko polityków, wzajemną nieżyczliwość rodaków, mordobicia kiboli, ciemnogród, nieprzejezdne drogi, koszmarne koleje itd. itp. Być może żyjemy w różnych krajach, ale deklaruję chęć natychmiastowego przeniesienia się do tego z opisu autorów, o ile wskażą mi, gdzie się on znajduje.

To, trochę żartobliwie, nieco dziegciu ode mnie do tej beczki miodu, aby stonować młodzieńczy entuzjazm i samozachwyty twórców tej kampanii. Z życzeniami jednak, aby udała się ona jak najlepiej. A zagraniczni turyści, którzy dzięki niej ruszą tłumnie do Polski, mogli ją zobaczyć rzeczywiście nowoczesną, świetnie zorganizowaną i rządzoną, z czystymi nie tylko dworcowymi i kolejowymi toaletami, szerokimi, o gładkiej nawierzchni oraz dobrze oznakowanymi drogami, wyłącznie miłymi, kulturalnymi i życzliwymi innym ludźmi itp.

„Głównym punktem gali otwarcia ITB Berlin 2011 – zacytuję oficjalną informację – będzie multimedialny pokaz. Opowieść o Polsce w 3D ( stereoskopii ). Ponad 4500 ludzi, poruszając biała kostką, będzie mogło wejść w interakcje ze światem 3D, stworzonym za pomocą komputerowej animacji. Ruch kostki wyzwalać będzie reakcję trójwymiarowych elementów na ekranie, dzięki czemu widownia będzie mogła samodzielnie wybierać sposób zwiedzania Polski, uruchamiając filmy przedstawiające jej walory.

We wszystkich filmach, przygotowanych przez Platrige Image w ramach kampanii oraz na gale otwarcia, pokazujemy, jak niepozorny ruch małej białej kostki sprawia, iż odsłaniają się ukryte w jej wnętrzu niesamowite światy, pokazujące promowane przez nas zagadnienia związane z Polską, m.in. przygotowania do Euro 2101, polską przyrodę i kulturę. Pokazujemy, że Polska, symbolizowana przez białą kostkę, dynamicznie się zmienia, przez co intryguje i wzbudza zainteresowanie."

Zapowiada się to więc rzeczywiście atrakcyjnie. Jeden z tych filmów – spotów poświęcony zostanie 5 stworkom podróżującym po Polsce w poszukiwaniu białych niedźwiedzi z niektórych zagranicznych wyobrażeń o naszym kraju. Pozostałe, jak zapewniają autorzy, to spot zrobiony w stylistyce szalonego współczesnego komiksu, bardzo malarski i poetycki, pokazujący Polskę „od morza do Tatr"; etiuda „w klimatach mocnych reklam sportowych" na temat Euro 2012; wariacki, designerski filmik o kulturze. Nie zabraknie oczywiście polskiej przyrody i turystyki. A clou programu berlińskiej gali będzie duże taneczne przedstawienie oparte na motywie zmian pór roku – połączenie występów grupy VOLT oraz tancerzy programów „Sou Can Dance" – łącznie 26 tancerzy, z animacją w technice 3D na ekranie.

– To nie będzie zwykły pokaz tańca – zapewniają autorzy – ale mini spektakl o czterech porach roku, pokazanych przez ruch i ekspresję tancerzy. Widowisko połączone jest z trójwymiarową projekcją graficzną, która będzie odzwierciedlać i multiplikować ich ruchy.

Cel wytyczony został więc jasno: „Chcemy, aby po ich obejrzeniu ludzie z branży i zwykli turyści długo zastanawiali się, jak to możliwe, że jeszcze nie odwiedzili tak fascynującego kraju? Chcemy przewrócić do góry stereotypowe wyobrażenia o Polsce, które pokutują w świecie od lat."

Tuż przed ITB filmy te mają zostać pokazane mediom w Polsce. Można je będzie obejrzeć również na polskim stoisku na targach, a następnie na specjalnie przygotowanej stronie internetowej: www.itb2011.pl. Nie pozostaje nic innego, jak życzyć sukcesu zarówno temu programowi jak i udanego występu nad Sprewą polskiej branży turystyczne. Bo to będzie dopiero przygrywka – jak zapowiedział prezes Rafał Szmytke – do dłuższej kampanii promocyjnej turystycznych walorów Polski, w której będą wykorzystywane również niektóre elementy programu przygotowanego na ITB Berlin 2011.
{jumi [*6]}

Warszawa