updated 1:10 PM CET, Jan 18, 2019
Na żywo:
A+ A A-

Resort kultury dementuje medialne doniesienia

  • Napisane przez Dariusz Kotara
  • Dział: Kultura
Resort kultury dementuje medialne doniesienia Siedziba ministerstwa, fot. Wikipedia.org

Tygodnik Powszechny opublikował na swoich łamach sprostowanie dotyczące informacji związanych z zakupem kolekcji książąt Czartoryskich.

O sprostowanie wniosło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W piśmie wysłanym z MKiDN możemy przeczytać, że Fundacja XX. Czartoryskich nie informowała ministerstwa o tym, co robi ze swoimi prywatnymi pieniędzy i że nie jest prawdą to, że MKiDN wiedziało o darowiźnie na rzecz fundacji Le Jour Viendra. Ministerstwo podkreśla także, że „żaden z kompetentnych pracowników nie potwierdził, iż dysponował taką wiedzą pochodzącą z innego źródła”

Wcześniej swój list do Tygodnika Powszechnego wysłał także Maciej Radziwiłł, członek zarządu Fundacji XX. Czartoryskich, który zauważył brak obiektywizmu tygodnika w materiałach związanych z transakcją.

Przypomnijmy: w roku 1991 powołana została do życia Fundacja Książąt Czartoryskich przy Muzeum Narodowym Krakowie, przywrócono też wtedy dawną nazwę Muzeum Książąt Czartoryskich. Założycielem Fundacji był Książę Adam Karol Czartoryski, który po zmianie ustrojowej w Polsce w roku 1989 odzyskał tytuł własności do zbiorów.

Przez 25 lat Fundacja XX. Czartoryskich opiekowała się kolekcją. Od wielu lat polscy muzealnicy wnioskowali by kolejne rządy ostatecznie uregulowały sprawę kolekcji i zakupiły ją od rodziny Czartoryskich.

29 grudnia 2016 r., by móc już na zawsze zabezpieczyć zbiory, polski rząd zawarł z Księciem Adamem Karolem Czartoryskim, prezydentem Fundacji XX Czartoryskich, transakcję na mocy której zbiory sztuki, archiwum i biblioteka wraz z muzealnymi budynkami przeszły na własność Państwa Polskiego i zostały powierzone pod dalszą opieką Krakowskiemu Muzeum Narodowemu.

Warszawa