updated 11:44 PM CEST, Jul 17, 2018
A+ A A-

"Blue Ruin": za pieniądze z Kickstartera na Festiwal w Cannes po nagrody

  • Napisane przez Małgorzata Kostro-Olechowska
  • Dział: Film
Wyróżniony "Blue Ruin": za pieniądze z Kickstartera na Festiwal w Cannes po nagrody

„Blue Ruin" to klasyczny amerykański thriller porównywany do najlepszych dokonań braci Coen, hipnotyczny film o zemście, do końca trzymający w napięciu. Reżyserowi – jak podkreślał w wywiadach – zależało na tym, by pomimo pojawiającej się na ekranie przemocy film nie kojarzył się z kinem „dla twardzieli".

Tytuł „Blue Ruin" można odczytywać dosłownie jako „klęska", jako nawiązanie do Oceanu Atlantyckiego (akcja filmu rozgrywa się na Wschodnim Wybrzeżu USA, m.in. w stanie Wirginia), czy też do przerdzewiałego błękitnego Pontiaca Bonneville, w którym mieszka główny bohater. Może on również odnosić się do specyficznego nastroju, jaki panuje w filmie i w ten sposób tytuł „działa" na kilku poziomach.

Światowa premiera „Blue Ruin" miała miejsce w 2013 na Festiwalu Filmowym w Cannes, skąd film wyjechał z nagrodą FIPRESCI, przyznawaną przez międzynarodową krytykę. Sytuacja o tyle niezwykła, że mówimy tu o filmie sfinansowanym w całości z własnej kieszeni reżysera – w tym z pieniędzy z funduszu emerytalnego jego żony – oraz dzięki środkom zebranym w last-minute kampanii na serwisie crowdfundingowym Kickstarter.

„Blue Ruin" to dzieło dwóch szkolnych kolegów z małego miasta w amerykańskim stanie Wirginia – Jeremy'ego Saulniera (operatora i reżysera) i Macona Blaira (aktora i scenarzysty), którzy od najmłodszych lat razem kręcili kamerą Super 8 amatorskie filmy pełne krwi i przemocy. Gdy w 2007 roku Saulnier zrealizował dobrze przyjęty komediowy horror „Murder Party", wydawało się, że kariera stoi przed nim otworem. Skończyło się jednak na kręceniu reklam dla pieniędzy i pracą operatora filmowego przy filmach innych reżyserów. Saulnier miał jednak większe ambicje i w 2012 postanowił postawić wszystko na jedną kartę: sam napisał scenariusz „Blue Ruin", sam postanowił zrealizować zdjęcia do filmu, wyreżyserować go, sfinansować, a do głównej roli zaangażował najlepszego przyjaciela Macona Blaira. Na niecałe 2 miesiące przed terminem zgłoszeń do Festiwalu w Sundance 2013 Amerykanin poprosił użytkowników serwisu Kickstarter o 35 tys. dolarów na gaże dla ekipy, by móc film ukończyć i na czas wysłać. Zarówno on, jak i Blair w lutym 2013 spodziewali się dzieci i uznali, że teraz albo nigdy – zwłaszcza, że być może to pierwszy i ostatni raz kiedy mogą zrobić razem film. Wydatki cięli jak mogli: zdjęcia kręcili kamerą cyfrową, w miejscach należących do rodziny i przyjaciół, a znajomych prosili o przysługi. Saulnier na planie nabawił się bezsenności, a nawet zemdlał. „Czułem, jakby stawką był cały świat" – przyznaje.

Terminu udało się dotrzymać, jednak Festiwal w Sundance – specjalizujący się w amerykańskim kinie niezależnym – odrzucił „Blue Ruin". Po canneńskiej premierze, czerwonym dywanie na Lazurowym Wybrzeżu i zachwytach międzynarodowej krytyki reżyser chyba aż tak bardzo tego nie żałuje...

"Blue Ruin" w kinach od 29 sierpnia 2014.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.