updated 1:01 PM CEST, Jun 22, 2018
A+ A A-

Do 2022 r. rynek robotyki ma być wart 34 mld dolarów

  • Napisane przez Newseria Innowacje
  • Dział: Nauka
Do 2022 r. rynek robotyki ma być wart 34 mld dolarów Wikipedia

W ubiegłym roku na całym świecie sprzedano 294 tys. robotów przemysłowych, podczas gdy jeszcze trzy lata wcześniej było to 178 tys. Dynamika wzrostu jest znacząca nie tylko w przypadku robotów stosowanych w przemyśle, lecz także tych do użytku osobistego i domowego.

W latach 2017–2022 dynamika wzrostu rynku robotów osobistych ma wynieść 37,8 proc. średniorocznie. W dobie coraz liczniejszej obecności robotów, coraz bardziej istotne staje się bezpieczeństwo.

International Federation of Robotics (IFR) prognozuje w swoim „World Robotics Report 2016”, że do roku 2019 do fabryk na całym świecie trafi ponad 1,4 mln robotów. To oznacza, że w fabrykach na całym świecie będzie pracowało około 2,6 mln robotów przemysłowych, czyli o milion więcej niż w dotychczas rekordowym 2015 roku.

– Roboty w pewnym sensie są już stanem obecnym, a na pewno są przyszłością, która jest nieunikniona. W tej chwili na świecie, w szczególności w krajach wysoko rozwiniętych, przeprowadza się masę pierwszych prób komercyjnych zastosowań w różnych dziedzinach i sferach naszego życia, więc z małą dozą ryzyka możemy stwierdzić, że jest to już stan obecny – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Grzegorz Kuliś z firmy Weegree.

Na czele trendu automatyzacji stoi Unia Europejska. To w UE znajduje się 14 z 22 krajów, w których zagęszczenie robotów jest wyższe od średniej. Warto tutaj zauważyć, że dotychczasowymi rekordzistami w UE w dziedzinie tempa instalowania nowych robotów były Czechy i Polska. W krajach tych w latach 2010–2015 skumulowany roczny wskaźnik wzrostu sprzedaży robotów wynosił, odpowiednio 40 i 26 proc. Jednak największych wzrostów IFR spodziewa się w Chinach. To tam ma trafić 40 proc. robotów, które zostaną sprzedane do 2019 roku.

Jak donosi IFR, najłatwiej spotkać robota w fabrykach w Korei Południowej, gdzie jest ich 531 na 10 tys. pracowników. Drugi pod względem zautomatyzowania jest Singapur (398 robotów na 10 tys. pracowników), a następnie Japonia (305 robotów). Dalej znajdziemy już Niemcy (301) i Szwecję (212).

– Od dekad roboty zajmują się produkcją, składaniem z elementów czy prefabrykatów np. w branży automotive, to dość znane migawki z różnych programów o przemyśle. Bardzo zaawansowanymi urządzeniami są tzw. manipulatory – obecnie rozwijamy bardzo ciekawy projekt wykorzystania manipulatora dwuramiennego. Mają one szereg zastosowań w produkcji i przemyśle. Są już powszechnie znane, lecz my bardziej koncentrujemy się na zastosowaniach, które są na dziś novum europejskim, a nawet światowym – mówi Grzegorz Kuliś.

70 proc. obecnie działających robotów pracuje w sektorach motoryzacyjnym, elektronicznym, metalurgicznym i maszynowym. Najsilniejsze wzrosty notują zaś przemysł elektroniczny (18 proc. wzrostu), metalurgiczny (16 proc.) i motoryzacyjny (10 proc.). Dynamicznie rośnie nie tylko robotów przemysłowych, lecz także osobistych. Według raportu „Global Personal Robots Market Size, Share, Development, Growth and Demand Forecast to 2022” firmy badawczej Research and Markets rynek robotów osobistych do 2022 ma być warty 34 mld dol. W ciągu najbliższych 5 lat tempo wzrostu ma wynieść 37,8 proc. średniorocznie.

– Na rynku robotów dzieje się bardzo dużo, są to zmiany o dużej dynamice. W tej chwili może jeszcze niezauważalne dla zwykłego użytkownika, ale w przyszłości będzie coraz więcej dziwnych i nietypowych dla nas dziś urządzeń człekokształtnych, androidów czy robotów humanoidalnych, które będziemy spotykać w różnych miejscach naszego codziennego życia – twierdzi ekspert.

Według raportu „Hacking Robots Before Skynet” firmy IOActive, specjalizującej się w cyberbezpieczeństwie i testach penetracyjnych, znaleziono błędy w oprogramowaniu wielu robotów domowych, biznesowych i przemysłowych. Eksperci ostrzegają, że takie luki bezpieczeństwa pozwalają napastnikom na bardzo różne ataki. Od takich, których celem jest szpiegowanie użytkowników za pomocą wbudowanych w robota mikrofonów i kamer, poprzez kradzież danych osobowych przechowywanych przez roboty, aż po fizyczne zranienie ludzi i uszkodzenie mienia znajdujących się w zasięgu zaatakowanego robota. Specjaliści z IOActive zidentyfikowali 50 błędów w produktach sześciu czołowych producentów robotów.

– Oczywiście roboty są wyłącznie interfejsem, z którym się komunikujemy. Robot jest bardzo zaawansowaną maszyną, ale dalej komputerem, który połączony jest z internetem, w związku z czym jest absolutnie narażony na ataki hakerskie. Producenci dbają o to, aby były to bezpieczne rozwiązania dla użytkowników, ale kontekst bezpieczeństwa jest absolutnie istotny i tutaj należy zwracać na to szczególną uwagę. Zagrożeniem co do robotów użytkowych jest haker, który może się włamać i może nabroić w robocie – twierdzi przedstawiciel Weegree.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

4. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

6. Podanie danych jest dobrowolne

7. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

8. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

9. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

10. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.