updated 2:34 AM CEST, Sep 25, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Medycyna zmierza w kierunku robotyzacji

  • Napisane przez Newseria Innowacje
  • Dział: Nauka
Medycyna zmierza w kierunku robotyzacji Newseria Innowacje

Innowacyjne rozwiązania na rynku medycznym skupiają się wokół robotyzacji i telemedycyny. Od kilku lat w tempie dwucyfrowym rośnie rynek telemedycyny. Do 2021 roku będzie rósł w tempie średnio 16 proc. rocznie, a jego wartość może osiągnąć 55,1 mld dolarów.

Coraz częściej w tej dziedzinie wykorzystywana jest też sztuczna inteligencja, a operacje już wykonywane są w sposób autonomiczny przez roboty.

Jednym z liderów innowacyjnych rozwiązań w medycynie jest Polska. Fundacja Rozwoju Kardiochirurgii w Zabrzu pracuje nad własnym medycznym robotem.

– Na początku września w Chinach doszło do pierwszej operacji wykonanej przez robota w sposób w pełni autonomiczny. Robot wykonał rekonstrukcję szczęki, po wykonaniu rekonstrukcji zamontował jeden ze sztucznych implantów zębowych. Fundacją Rozwoju Kardiochirurgii w Zabrzu im. Zbigniewa Religi pracuje nad własnym robotem, odpowiednikiem da Vinci. Ma świetny progres, dobrze widać, w jakim kierunku idą ich rozwiązania, to coś, co wydaje się być kolejnym etapem – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Mateusz Kierepka, prezes zarządu MedApp, firmy opracowującej innowacyjne rozwiązania z zakresu medycyny.

Coraz częściej medycyna wykorzystuje sztuczną inteligencję, która w znaczący sposób może pomóc zmniejszyć kolejki do gabinetów lekarskich. Lekarze mogą skorzystać ze specjalnego oprogramowania, które wykorzystuje zebrane informacje i na ich podstawie jest w stanie przewidzieć przyszłość, np. wystąpienie w określonym czasie danej choroby u pacjenta.

– Pracujemy nad systemami sztucznej inteligencji, która wykorzystuje wiedzę zdobytą od lekarzy i pomaga lekarzom znacznie lepiej diagnozować przyszłość – jest w stanie podpowiedzieć, czy jest duża szansa na to, że Jan Kowalski za tydzień będzie miał konkretny przypadek chorobotwórczy. Lekarz musi to potwierdzić, bo tylko on zna tego pacjenta, ale dając lekarzowi tego typu narzędzia, znacznie poprawiamy jego wydajność i jego codzienną pracę – mówi Mateusz Kierepka.

Ważnym trendem na rynku medycznym jest telemedycyna, która może zrewolucjonizować system opieki zdrowotnej, przyspieszyć możliwość rozpoznania choroby i poprawić jakość monitorowania leczenia. Jak wynika z raportu BCC Research, globalny rynek telemedycyny w 2016 roku miał osiągnąć wartość 23,8 mld dolarów. Do 2021 roku będzie ona rosła w tempie średnio 16 proc. rocznie, do poziomu 55,1 mld dol. Według raportu firmy badawczej Research and Markets, rynek telemedycyny do 2025 r. ma osiągnąć wartość 78 mld dolarów.  

– Rozwiązania telemedyczne to według nas jest przyszłość. Dzięki nim pacjent jest w stanie szybciej się kontaktować z lekarzem, nie musi jechać na miejsce, a lekarz jest w stanie maksymalnie szybko zareagować w przypadku, gdy następują konkretne zdarzenia, np. serce przestaje działać w taki sposób, jak powinno albo jak pracowało do tej pory, reakcja jest natychmiastowa. Zmieniamy naszą służbę zdrowia z takiej działającej po fakcie na taką, która działa, gdy coś się dzieje – zapewnia prezes zarządu MedApp.

Jak wynika z raportu „mHealth App Developer Exonomics” firmy badawczej research2guidance, obecnie w najpopularniejszych sklepach z aplikacjami znajduje się 259 tys. aplikacji oferujących usługi telemedyczne. Według badania PwC i GSMA9, tzw. mZdrowie (z ang. mHealth – mobile Health) pozwoli zaoszczędzić do końca 2017 roku ok. 100 mld euro na kosztach opieki zdrowotnej w Unii Europejskiej. Jak przekonuje ekspert, liderem w zakresie nowoczesnych rozwiązań medycznych jest Polska.

– Jesteśmy w świetnym miejscu, Polska jest zagłębiem, znacząco wyprzedzamy cały świat w wielu miejscach. Wiedza naszych lekarzy, specjalistów, naukowców jest czymś, co będzie w krótkim czasie mocno owocowało – twierdzi Mateusz Kierepka.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.