updated 1:46 PM CEST, Sep 21, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Stolica śmieci

  • Napisane przez GF
  • Dział: Stolica
Stolica śmieci fot. Pexels.com

Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania (MPO) w Warszawie przejęło w 2017 r. odpowiedzialność za zagospodarowanie odpadów komunalnych w stolicy. Okazuje się jednak, że spółka nie jest w stanie sama podołać zadaniu i szuka wsparcia wśród prywatnych przedsiębiorców. Z marnym skutkiem.

W niektórych dzielnicach miasta nikt nie zgłosił się do pomocy MPO.

W innych, podwykonawcy chcą za wywóz śmieci dwa razy więcej niż oferuje miasto. Samo MPO nie widzi jednak problemu.

- Trudno zgodzić się ze stwierdzeniem o niskim zainteresowaniu przetargiem. Odpady muszą zostać przetworzone w regionie ich powstania. Do przetargu mogło stanąć pięć instalacji RIPOK, trzy z nich złożyły oferty, a zainteresowanie postępowaniem wyrażali właściciele wszystkich instalacji - wyjaśnia serwisowi Portalsamorzadowy.pl Wojciech Jakubczak, specjalista ds. komunikacji społecznej MPO w Warszawie.

Eksperci jednak nie podzielają tego optymizmu. - Na rynku odbioru i zagospodarowania odpadów po pierwszych 2-3 latach rewolucji śmieciowej, opartej na polityce najniższych cen, do głosu dochodzi ekonomia i rachunek ekonomiczny, który jasno pokazuje, że przy rosnących standardach i obowiązkach w tym zakresie przetargi z przełomu lat 2017 i 2018 kończą się istotnymi (20-40 proc.) zwyżkami cen usług odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych - podaje Portalowi Samorządowemu Krzysztof Kawczyński, ekspert Komitetu Ochrony Środowiska Krajowej Izby Gospodarczej. - Znalezienie wykonawców za cenę sprzed 2-3 lat jest mało realne i może być dla Warszawy bardzo niebezpieczne, bo na końcu może doprowadzić do katastrofy ekologicznej na niespotykaną skalę.

Jerzy Ziaja, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Recyklingu podkreśla z kolei wagę inwestycji w infrastrukturę. - Bat wyborczy zatłukł profesjonalną gospodarkę odpadami zanim zdążyła na dobre się rozwinąć. Nikt nie chciał słuchać o zagospodarowaniu odpadów, liczył się tylko tani i sprawny ich odbiór. No ale to było w 2013 roku, kto wtedy myślał o 50-procentowym odzysku materiałowym na 2020 rok? Dziś, w roku 2018, mówi się o tym coraz częściej i ze wzrastającą trwogą. Rynek potrzebuje mechanizmu konkurencji, nikt tak jak on nie ostudzi ludzkiej pazerności i nie wyeliminuje z rynku nieefektywnych podmiotów posiadających infrastrukturę rodem z ubiegłowiecznego skansenu – komentuje Ziaja.

Eksperci zauważają, że w innych dużych miastach np. Krakowie, miejskie przedsiębiorstwo dobrze zarządza odpadami. Warszawa jest natomiast niechlubnym przykładem złego działania miejskiej spółki. - Mamy [..] takie „kwiatki” jak ostatnio w Warszawie. MPO, które w zasadzie nie zbankrutowało jeszcze tylko dlatego, że wyprzedaje powierzone przez miasto nieruchomości, dostało właśnie prezent od samorządu - uchwałą z lipca ubiegłego roku przekazano tej spółce zagospodarowanie odpadów komunalnych z Warszawy. MPO nie dysponuje technicznymi możliwościami udźwignięcia tego zadania, toteż zrobiło przetarg. I wynik jest zatrważający: zgłosiły się tylko dwie firmy, z czego najtańsza oferta dwukrotnie, a w niektórych rejonach trzykrotnie przewyższa dotychczasowe ceny jednostkowe za tonę - wyjaśnia Ziaja.

Źródło: Portalsamorzadowy.pl

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.