updated 2:50 PM CEST, Oct 19, 2018
Na żywo:
A+ A A-

CSR to wyzwanie

  • Napisane przez Gazeta Finansowa
  • Dział: CSR
Jolanta Augustyniak Jolanta Augustyniak

Rozmowa z Jolantą Augustyniak dyrektorem Generalnym OSG Records Management.

Co sądzi Pani o społecznej odpowiedzialności biznesu?
Zależy jak na to patrzeć. Idea aby przedsiębiorstwa działały rozważniej, z troską o pracowników, lokalną społeczność i środowisko jest piękna. Więcej, społeczna odpowiedzialność biznesu może być inspiracją lub siłą napędową rozwoju.

Co jest brzydkie?
Nic nie jest brzydkie, tylko łatwiej jest stworzyć ideę, a trudniej ją wdrożyć. Często też przedsiębiorstwa realizują działania, które tylko przypominają społeczną odpowiedzialność biznesu, kiedy w rzeczywistości chodzi o działania z zakresu marketingu społecznie zaangażowanego. Obecnie bardzo rozmyto to pojęcie. Według nowej prostszej definicji zawartej w „Odnowionej strategii UE na lata 2011 – 2014 dotyczącej społecznej odpowiedzialności biznesu" mowa jest już tylko o „odpowiedzialności przedsiębiorstw za wywierany przez nie wpływ na społeczeństwo". Z założenia chodzi o to, że ten wpływ może być pozytywny lub negatywny, to daje szerokie pole do różnego typu interpretacji. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest modna, więc niektóre przedsiębiorstwa chętnie podczepiają się pod ten szyld.

Jakie działania są prawdziwe?
Obecnie mówi się, że celem społecznej odpowiedzialności biznesu powinno być zmierzanie do zmaksymalizowania pozytywnych skutków dla samego przedsiębiorstwa i dla innych podmiotów, na które ma ono wpływ czyli do wytworzenia wspólnej wartości, przy jednoczesnym wykrywaniu i ograniczaniu skutków negatywnych. To bardzo liberalne podejście.

Czy dla przedsiębiorstwa nie powinien być najważniejszy tylko zysk?
Tak bym tego nie rozgraniczała. Oczywiście celem przedsiębiorstwa jest osiąganie zysku, choć już sam zysk może być przecież różnie pojmowany. Niekoniecznie musi być to wynik finansowy, może to być również zysk z satysfakcji pracowników, sympatii i życzliwości otoczenia zewnętrznego, działalność obojętna dla środowiska i.t.d. Jednak nie wszyscy inwestorzy doceniają tak pojmowany zysk. Może zresztą słowo korzyść było by lepsze. Poza tym warto zauważyć, że przedsiębiorstwa zajmujące się społeczną odpowiedzialnością biznesu działają w otoczeniu, które nie przykłada do tych wartości wagi. Ponieważ jednak społeczna odpowiedzialność biznesu jest kosztem, bo wiążą się z tym określone wydatki, chociaż uwaga i poświęcony czas, to zachodzi ryzyko, że przedsiębiorstwo pragnące wdrażać te idee osłabi swoją pozycję konkurencyjna, zwłaszcza w sytuacji, której funkcjonuje w społeczności dla której te idee są mało ważne. Dominującym kryterium ciągle jest cena, teraz w dobie kryzysu jeszcze bardziej.

Czyli przedsiębiorstwa, które decydują się na społeczną odpowiedzialność biznesu muszą być albo bardzo pewne swojej przewagi konkurencyjnej, albo ignorować istnienie konkurencji.
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest pojęciem bardzo złożonym i dotyczy wielu aspektów. Na pierwszym poziomie będzie przede wszystkim przestrzeganie prawa. To warunek minimum, który już nie dla wszystkich konkurentów musi być oczywisty. Później pojawia się działalność etyczna. Dopiero potem realizacja konkretnych projektów z zakresu społecznej odpowiedzialności może możne wiązać się z kosztami.

Czy państwo mogłoby popierać prospołeczne działania przedsiębiorstw?
Oczywiście. W wielu krajach Unii Europejskiej tak już się dzieje. Są tworzone specjalne ulgi podatkowe dla przedsiębiorstw, które będą chciały podejmować różnego rodzaju wysiłki związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, podobnie jak to się dzieje w przypadku działań proekologicznych.

A jak to wygląda w Polsce?
W Polsce świadomość tego zagadnienia jest dużo niższajesteśmy zapóźnieni pod względem świadomościowym. Mniej przedsiębiorstw jest zainteresowanych społeczną odpowiedzialnością biznesu. To w przeważającej mierze domena międzynarodowych przedsiębiorstw albo wiodących polskich organizacji. Myślę, że w miarę jak idea społecznej odpowiedzialności biznesu będzie się rozpowszechniać pojawią się i rozwiązania prawne, które będą zachęcać do zainteresowania się tą tematyką przez większą liczbę przedsiębiorstw. W tym zakresie w Polsce zarówno przed przedsiębiorcami, ale i polityka jest jeszcze wiele do zrobienia. To dobrze, że stoją przed nami wyzwania.

{jumi [*9]}

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.