A+ A A-

Przetargowi na śmigłowce powinna przyjrzeć się NIK

  • Napisane przez biznesalert.pl
  • Dział: Biznes wywiad
Wyróżniony Polski Mi-24D Polski Mi-24D

- Oparty na błędnych założeniach przetarg MON na zakup 70 śmigłowców ma szansę wygrać tylko jedna firma. Resort powinien rozpisać więc nowy przetarg – stwierdził na łamach „Rzeczpospolitej” mjr rez. Michał Fiszer, były pilot wojskowy, obecnie zastępca redaktora naczelnego miesięcznika „Lotnictwo”, wykładowca Collegium Civitas, który podzielił się dodatkowymi refleksjami na temat przetargu z portalem BiznesAlert.pl.

BiznesAlert.pl: W „Rzeczpospolitej” zdiagnozował pan, że warunki przetargu MON na zakup 70 śmigłowców ma szansę wygrać tylko produkt firmy Airbus Helicopters – śmigłowiec EC725 Caracal. Na jakich przesłankach opiera pan swoją opinię?

Jeżeli ministerstwo sformułowało niezbyt racjonalne wymagania i te niezbyt racjonalne wymagania spełnia tylko i wyłącznie jeden produkt, to sprawa jest oczywista. Istnieje uzasadnione domniemanie, że przetarg został rozpisany pod kątem określonego typu maszyny.

Czyli tylko maszyna Airbus Helicopters spełnia wymagania MON?

Ona też nie do końca spełnia wymagania MON, ale jest najbliżej do sprostania oczekiwaniom resortu. Które nie muszą być tak sformułowane jak zostały, bo nie ma żadnego uzasadnienia dla domagania się w przetargu przedstawienia oferty z jedną platformą dla wszystkich śmigłowców. Jest to najbardziej dyskusyjna część tego przetargu. Po co? Co da jednak platforma? MON powinien rozpisać przetarg na kilka platform.

Na ile, pana zdaniem, realne jest rozpisanie nowego przetargu?

To już jest pytanie do polityków. Zdaję sobie sprawę, że istnieje uzasadniony pośpiech w zakupie nowych śmigłowców.

Jeżeli nowy przetarg nie zostanie rozpisany, a obecny ocenia pan jako oparty na wadliwych założeniach, czy sprawą powinna zająć się np. Najwyższa Izba Kontroli?

Powinna się zająć, aczkolwiek sprawa jest bardzo trudna, bo zamawiający zawsze może stwierdzić, że ma takie potrzeby, a nie inne. Bardzo trudno jest dyskutować z zamawiającym na ile ma rację, na ile nie. Ale byłoby dobrze, gdyby zamawiający jakoś uzasadnił, dlaczego akurat wybrał takie rozwiązanie, skąd wziął konkretne liczby w wymaganiach przetargowych, na jakiej koncepcji je oparł, skąd wziął wyliczenia, na przykład, kosztów eksploatacji.

Dlaczego według pana opcja kilku platform dla nowych śmigłowców jest bardziej racjonalna?

Gdyby przetarg wymagał rozdzielenia na kilka platform, wówczas można by kupić taniej śmigłowce spełniające wymagania merytoryczne a koszty eksploatacji wcale nie wzrosłyby w porównaniu z zastosowaniem jednej platformy. W związku z tym pojawiłyby się realne oszczędności a zarazem można by uzyskać śmigłowce lepiej dostosowane do wypełniania konkretnych zadań w określonym zastosowaniu. W przypadku większości zakupywanych śmigłowców trzeba płacić za ich możliwości, które w wielu zastosowaniach w ogóle nie będą wykorzystywane.

W „Rzeczpospolitej” stwierdził pan, że to tak, jakby kupować jumbo jety aby latać do Rzeszowa…

No tak, na pewno na trasie do Rzeszowa jumbo jet nie byłby wypełniony nawet w jednej dziesiątej. Dlatego w liniach lotniczych mamy nie tylko same jumbo jety i nie stosuje się stosuje się jednej platformy, tylko dokonuje się zakupów mniejszych samolotów, bo liczą się koszty eksploatacji.

Rozmawiał Bogusław Mazur

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych przez Wydawnictwo Wasze Podróże oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

4. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

6. Podanie danych jest dobrowolne

7. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

8. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

9. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

10. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.