updated 10:51 AM CEST, Aug 17, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Duże korzyści małych przedsiębiorców

  • Napisane przez Gazeta Finansowa / Przemysław Gruz
  • Dział: CSR

CSR to „odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo", głosi definicja zaproponowana przez Komisję Europejską w strategii CSR na lata 2011-2014. Komisja wskazała też motywy i główne kierunki na rzecz upowszechniania tych działań na terenie UE. Nowe pomysły budzą jednak pytania, w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw, na które starali się odpowiedzieć uczestnicy debaty pt. „CSR szansą dla MŚP?", zorganizowanej przez Krajową Izbę Gospodarczą, RaportCSR.pl oraz miesięcznik „Ekologia i rynek".

Działania CSR, czyli społecznie odpowiedzialne, są w Polsce często traktowane jako przejaw filantropii lub działań PR firmy. – To jest największy problem polskich przedsiębiorców, czyli brak potrzebnej wiedzy – twierdzili eksperci podczas debaty.
Według raportu „Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu" z 2012 roku, przygotowanego przez redakcję Pulsu Biznesu na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, pojęcie „społeczna odpowiedzialność biznesu" zna zaledwie 31 proc. przedstawicieli firm działających w Polsce. Jedną z inicjatywą, której celem jest zmiana tego stanu, jest cykl konferencji pod hasłem: Akademia CSR „Rozwój odpowiedzialnego biznesu" organizowanych przez Ministerstwo Skarbu Państwa.

Innym z przykładów jest program „Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)" w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, realizowany przez PARP. Ma on na celu wzrost świadomości i wiedzy na temat społecznej odpowiedzialności biznesu wśród przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw, Urzędów Marszałkowskich oraz Centrów Obsługi Inwestora i Eksportera. Pomoc ta zaczyna się od informowania o obszarach i korzyściach z CSR poprzez wdrażanie rozwiązań i realizację pilotażowych projektów MŚP.

Przykładem dla przedsiębiorców z sektora MŚP w działaniach CSR mogą być dobre praktyki stosowane już od lat przez duże firmy. - PKP Cargo traktuje CSR systemowo i prowadzimy działania, by stał się kluczowym elementem strategii zarządzania spółką. Podejmujemy wiele inicjatyw w obszarze społecznej odpowiedzialności, szczególnie warte podkreślenia są działania z zakresu polityki pracowniczej. Przykładem jest m.in. projekt „Niezwykli ludzie PKP Cargo", który zaangażował kilkaset osób w kraju – mówi Roman Drążkowski, menedżer w biurze ds. zarządzania zasobami ludzkimi PKP Cargo.

Własną strategię działania w tym zakresie ma firma Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka, która działa według pięciu filarów CSR: Godny zaufania pracodawca, Godny zaufania partner handlowy, Godna zaufania jakość, Godny zaufania członek środowiska oraz Godny zaufania członek społeczeństwa. W ich ramach podejmuje liczne inicjatywy. - Istotą dużej globalnej firmy jest działanie lokalne, uruchamianie dobrych praktyk, pokazywanie właściwych kierunków i wartości. Działania te nie wymagają nakładów finansowych. Namawiam do myślenia o naturalnej symbiozie z lokalnymi społecznościami, popartej dialogiem oraz analizą potrzeb i oczekiwań, a efektywność kosztowa przyjdzie sama – mówi Anetta Jaworska –Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR.

Działalność społecznie odpowiedzialna jest także domeną branży wydawnictw edukacyjnych, skupionych w Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki.

- Działalność wydawnicza w obszarze edukacji jest ściśle związana z ideą społecznej odpowiedzialności biznesu. Przygotowanie podręczników wymaga nie tylko profesjonalizmu, ale wiąże się także z odpowiedzialnością za wpływ, jaki narzędzia edukacyjne mają na jakość nauczania. Akcje edukacyjne dla dzieci i młodzieży, promocja wolontariatu pracowniczego, programy praktyk dla studentów, promowanie wysokich standardów etycznych w branży – to tylko niektóre z przykładów praktycznej realizacji misji społecznej odpowiedzialności. Świadomość społecznego wpływu działalności wydawnictw stała się impulsem do stworzenia wspólnych zasad dla całej branży. Kodeks Dobrych Praktyk podpisany wiosną 2012 roku, w którym sygnatariusze zobowiązali się do przestrzegania standardów etycznych w kontaktach ze szkołami, jest wyjątkowym przykładem samoorganizacji branży i potwierdzeniem, że zasady etyki nie powinny stać w sprzeczności z celami biznesowymi – mówi Bartosz Opaśnik, koordynator projektów z Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.

{jumi [*9]}

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.