updated 11:07 PM CEST, Oct 17, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Stawką jest milion polskich turystów

  • Napisane przez JEN
  • Dział: Europa
Wyróżniony Stawką jest milion polskich turystów

Z Agnieszką Puszczewicz, dyrektor polskiego przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej rozmawia Jerzy Niemociński.

- Czy ubiegły rok był udany dla chorwackiej turystyki?

Sezon 2017 był znakomity. Mieliśmy same powody do radości. W ubiegłym roku Chorwację łącznie odwiedziło 18,5 mln gości z całego świata i był to wzrost w stosunku do roku 2016 o ponad 13%. W dokumentach strategicznych dotyczących rozwoju chorwackiej turystyki zaplanowano osiągnięcie sprzedaży 100 mln noclegów do 2020 roku. Poziom ten osiągnęliśmy już w listopadzie 2017. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tych wyników.


W 2017 odnotowaliśmy również duży, 23%, wzrost liczby przyjazdów Polaków. Zaowocowało to prawie milionem gości z Polski. Precyzując było ich ponad 970 000.

- Jakie są prognozy na sezon 2018?

Mamy nadzieję, że w 2018 przekroczymy tę liczbę. W tym roku mamy się znowu czym pochwalić. Goście z całego świata wybierają Chorwację na swój urlop. Dla Polaków jest w dalszym ciągu jednym z ulubionych kierunków na lato. Trend ten trwa już od wielu lat. Jesteśmy z tego ogromnie dumni.

- Turyści z jakich krajów najliczniej odwiedzają Chorwację?

Największa liczba gości przyjeżdża z Niemiec, Słowenii i Austrii. Polacy są czwartą pod względem liczebności grupą narodową. Co ciekawe w 2017 roku Polacy wyprzedzili w tej rywalizacji Włochów.

- Czy to Dubrownik tak przyciąga Polaków do Dalmacji?

Dubrownik jest gwiazdą sam w sobie – być w Chorwacji i nie widzieć Dubrownika to po prostu grzech. Generalnie Dalmacja to ulubiony i najczęściej odwiedzany przez Polaków region Chorwacji. Można powiedzieć, że tym co szczególnie przyciąga gości z Polski w ten rejon są  słońce, bliskość gór oraz błękitne i czyste wody Adriatyku. Polacy lubią też charakterystyczny, piniowo-lawendowy zapach Dalmacji, a także hałasujące cykady. Obserwujemy również trend, że Polacy po drodze nad Adriatyk zatrzymują się na 1-2 noce w kontynentalnej części Chorwacji. Dzięki czemu odkrywają uroki mniej znanych części Chorwacji.

- Czy Polacy w dalszym ciągu preferują wyjazdy do Chorwacji z dojazdem własnym samochodem?

Zdecydowanie tak. W dalszym ciągu to główny sposób, w jaki polscy goście docierają do Chorwacji. Dzięki bardzo dobrej współpracy z PLL LOT i powiększeniu liczby bezpośrednich linii do chorwackich miast, od kilku lat Polacy mają wybór, w jaki sposób dotrzeć do Chorwacji. Siatka połączeń polskiego narodowego przewoźnika obejmuje dzisiaj całoroczne loty do Zagrzebia i Dubrownika, a także sezonowe (od początku maja do połowy października) do Splitu, Zadaru i Puli. Do tego dochodzą jeszcze połączenia niskokosztowych przewoźników, które realizowane są głównie w wysokim sezonie turystycznym czyli od czerwca do 15 października. Dzięki rozwojowi bezpośrednich połączeń lotniczych Chorwacja staje się destynacją całoroczną. Polecam city break
w Dubrowniku i Zagrzebiu w grudniu na jarmarki bożonarodzeniowe.

- Polacy lubią aktywnie spędzać urlop. Jakie są możliwości aktywnego wypoczynku w Chorwacji?

Chorwacja to europejski róg obfitości jeśli chodzi o atrakcje turystyczne, również te aktywne. Kto kocha jeździć na rowerze powinien skorzystać z tras rowerowych na Istrii i w Dalmacji. Warto podkreślić, że również wyspy są idealne do tego typu aktywności. Oprócz tego bardzo popularne są rafting, doskonale znany i lubiany przez Polaków oraz inne sporty wodne. Jestem przekonana, że każdy kto jedzie do Chorwacji znajdzie tu dla siebie coś odpowiedniego. Możliwość spełnienia wakacyjnych marzeń w Chorwacji jest nieograniczona. Jeśli patrzymy z perspektywy seniorów - to mogą oni korzystać z luksusowych SPA, czy wód termalnych. Jeśli patrzymy z perspektywy dorosłych członków rodzin – możemy im zaoferować atrakcyjne lokacje obiektów noclegowych, pyszną kuchnię oraz odkrywanie nieznanych aspektów dziedzictwa kulturowego Chorwacji. Młodzież z pewnością chętnie odbędzie wędrówkę śladami turystyki filmowej i zobaczy na przykład miejsca związane z kultowym serialem Gra o tron, Gwiezdne wojny czy aktualnie wyświetlanego w kinach filmu Mamma Mia. Najmłodsi chętnie spędzą czas pod opieką animatorów w dedykowanych parkach rozrywki.

- Czy w Chorwacji jest dużo ośrodków wypoczynkowych z wodami termalnymi?

Tak. Takich miejsc mamy stosunkowo dużo. Są one zlokalizowane głównie w północnej części Chorwacji, od Zagrzebia w stronę granicy ze Słowenią oraz w stronę granicy z Serbią. Turystyka zdrowotna jest nowym produktem, który aktywnie promujemy. Mamy nadzieję, że staną się one ciekawą alternatywna dla wszystkich tych gości, którzy dbając o swoje zdrowie uwielbiają wygrzewać się w gorącej wodzie. Jako ciekawostkę powiem, że najcieplejsze chorwackie źródła mają 47 stopni Celsjusza.

- Chorwacja jest atrakcyjnym miejscem dla polskich żeglarzy.

Zdecydowanie. Chorwacja to idealne miejsce dla żeglarzy. Niezwykle bogata linia brzegowa oraz 1244 wysp dają spore możliwości do nieograniczonego korzystania z tej przyjemności.

- Jak w Chorwacji rozwija się turystyka eventowa?  

Wyjazdy eventowe do Chorwacji nie są bardzo popularne na polskim rynku. Będziemy intensywnie promować tą ofertę. Mam nadzieję, że dzięki rozwinięciu siatki połączeń lotniczych a tym samym pokazaniu Polakom, że dzięki temu Chorwacja jest blisko kraj ten stanie się atrakcyjnym także pod tym względem. Myślę, że jest to jedno z moich zadań na najbliższe dwa lata mandatu.

- Jakie są główne zadania stojące przed Panią i polskim przedstawicielstwem Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej?

Priorytetem mojego mandatu dla Przedstawicielstwa w Polsce jest stworzenie nowego motywu wyjazdów Polaków do Chorwacji. Oferta turystyczna w Chorwacji stale się rozwija, dlatego też chcemy pokazać ją z trochę innej perspektywy. Bardzo zależy nam na pokazaniu, że owszem jest dużo słońca, zieleni i ogrom błękitu Adriatyku, ale że oprócz tego są jeszcze niezwykle barwna kultura i bogactwo historyczne. Silny akcent chcemy też położyć na promocję różnorodności chorwackiej enologii i kuchni. Chorwacja to także oferta premium. Zależy mi również na kontynuacji bardzo dobrej współpracy z PLL LOT oraz polskimi tour operatorami. To przecież właśnie oni są generatorem ruchu turystycznego z Polski do Chorwacji.

- Chorwacka oferta premium jest w Polsce mało znana?

Dlatego trzeba pokazać gościom, że taka możliwość wypoczynku w Chorwacji istnieje. Faktycznie, kraj ten kojarzy się Polakom głównie z apartamentami z dojazdem własnym. Chcemy uświadomić naszym gościom, że oprócz tych apartamentów jest jeszcze oferta hoteli na najwyższym poziomie. Wiele z chorwackich hoteli heritage czy boutique wygrywa ze światową konkurencją zdobywając liczne nagrody. Financial Times uznał w tym roku Chorwację jako jedną z destynacji o ogromnym potencjale inwestycyjnym, jeśli chodzi o rozwój bazy hotelowej. W 2018 roku w rozwój szeroko rozumianej infrastruktury turystycznej zostanie zainwestowanych 950 mln euro. Wszystkie inwestycje prowadzone są z celem by goście w Chorwacji czuli się jak najlepiej pod każdym względem. Priorytetem postawionym zarówno przez Chorwacką Wspólnotę Turystyczną, jak i Ministerstwo Turystyki jest jakość oferowanych usług oraz zrównoważony rozwój turystyki.

Dziękuję za rozmowę.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.