środa, maj 08, 2024
Follow Us
niedziela, 16 lipiec 2017 07:05

Program TopMinds, czyli jak odkryć młode talenty

Napisane przez nauka.gov.pl
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Program TopMinds, czyli jak odkryć młode talenty nauka.gov.pl

40 mentorów przez 1000 godzin pracowało z czterdziestką wybitnych studentow i doktorantów nad zaplanowaniem ich badawczej ścieżki zawodowej – tak w liczbach wygląda program TopMinds. Podsumowanie pilotażowego projektu, który trwał 4 miesiące, odbyło się dziś w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. 

 
Pierwsza taka inicjatywa

Dobiegła końca pilotażowa edycja programu mentoringowo-szkoleniowego TopMinds, która rozpoczęła się w marcu 2017 roku. TopMinds to pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce, kierowana do ambitnych studentów i doktorantów, a jej organizatorami są Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta oraz Stowarzyszenie Top 500 Innovators. Uczestnikom kibicuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które sprawuje honorowy patronat nad programem, a także szereg partnerów, w tym Ambasada Stanów Zjednoczonych w Warszawie.

Networking, mentoring i szkolenia

Celem programu jest odkrywanie i kształtowanie młodych talentów oraz pomoc w ich  rozwoju zawodowym i osobistym poprzez mentoring indywidualny, networking i spotkania grupowe w formie szkoleniowo-warsztatowej. W programie wzięło udział 40 niezwykle uzdolnionych młodych ludzi wybranych spośród 400 aplikujących osób. Mentorzy TopMinds, absolwenci Programu Fulbrighta oraz Programu Top 500 Innovators, udzielają mentorowanym wszelkiego wsparcia pro bono, podobnie jak osoby z nimi współpracujące.

Wyjątkowi laureaci

Osiągnięcia laureatów Programu są liczne i świadczą o jego ogromnym sukcesie. Na przykład Magdalena Rutkowska (Uniwersytet Warszawski) i Marta Trzeciak (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu) zakwalifikowały się na staże Visiting Research Graduate Traineeship administrowane przez Komisję Fulbrighta. Projekt Natalii Banasik (Uniwersytet Warszawski) otrzymał finansowanie z NCN-u w konkursie Preludium, Małgorzata Zacheja (Uniwersytet Warszawski) będzie uczestniczyć w programie Leadership Summer School w Tsinghua University, a Bartosz Postułka (AGH) wraz z AGH Space Systems buduje lądownik na CanSat Competition.

Karolina Wojtas (AGH), wiceprezes ds. strategii w fundacji Kraków Miastem Startupów, rozwija ekosystem dla innowacyjnych młodych firm. Karolina została najlepszą studentką w Polsce w kategorii “Działacz” – otrzymała tzw. studenckiego Nobla w konkursie organizowanym co roku przez Niezależne Zrzeszenie Studentów. Tuż po otrzymaniu tej nagrody Karolina dołączyła do grona laureatów konkursu Droga na Harvard i wkrótce pojedzie na tydzień do Bostonu.

Maciej Cieślak (Instytut Chemii Organicznej PAN) został członkiem Polskiego Towarzystwa Chemicznego, członkiem Zarządu Sekcji Studenckiej Polskiego Towarzystwa Chemicznego (SSPTChem) oraz przedstawicielem Sekcji Młodych Oddziału Warszawskiego.

Spektakularną drogę rozwoju w Programie przebył Dominik Good. To odkrycie wokalne, naturalny, nieszkolony wcześniej talent. Dominik jest studentem fizjoterapii na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie, śpiewa od dziecka i uwielbia sport, a jego mentorem jest dr inż. Piotr Sulikowski, adiunkt Wydziału Informatyki Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, absolwent programu Top 500 Innovators na Uniwersytecie Stanforda.

Piotr zaprosił do udziału w konsultacjach z Dominikiem kilkanaście osób i firm, wśród nich kilku znanych wokalistów, m.in. Monikę Urlik, Magdę Navarrete, a także doświadczonego kompozytora muzyki rozrywkowej i tekściarza Andrzeja Rejmana. Podczas sesji z Rejmanem okazało się, że Dominik ma nie tylko talent wokalny, ale także niesamowity potencjał twórczy. Prapremiera jednej z autorskich piosenek Dominika odbyła się dzisiaj Gali Finałowej w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Laureaci o programie

Patrycja Grzyś (Uniwersytet Gdański):

– Program TopMinds miło mnie zaskoczył. Liczyłam na zdobycie kilku kompetencji, informacji, może na poznanie kilku ciekawych osób. Tymczasem uczestnictwo w programie okazało się być jednym z tych zdarzeń w życiu, po których całkowicie może zmienić się sposób myślenia. Zyskałam wiedzę, zyskałam umiejętności, ale także wiarę w siebie. O wiele więcej rozumiem, o wiele więcej zauważam, łatwiej i szybciej podejmuję decyzje dotyczące bliższej i dalszej przyszłości.

Marta Piątek (Politechnika Częstochowska):

– Rozmowy z mentorką i spotkania z ekspertami spowodowały otwarcie się nowych szufladek w moim umyśle, których istnienia nawet nie podejrzewałam, za czym idą nowe pomysły, nowe rozwiązania, nowe spojrzenie na wiele rzeczy. Niepokojące jest to, ile człowiek, będąc na studiach, nie wie o specyfice uczelni czy możliwościach zatrudnienia w różnych sektorach, o dostępnych stypendiach, wyjazdach, a w programie TopMinds właśnie miałam szansę się tego dowiedzieć.

Dominik Good (Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie):

– Udział w programie przyspieszył mój rozwój w wielu obszarach – mówi Dominik. Łączenie pasji, którymi są śpiewanie, fizjoterapia i treningi kalisteniki nie jest dla mnie rzeczą prostą, ale dzięki mentorowi uświadomiłem sobie, że to kwestia wiary w siebie, silnej woli i dobrej organizacji. Dzięki TopMinds nawiązałem współpracę z profesjonalistami ze świata muzyki, nauki i mediów, nagrywam piosenki i realizuję własne, muzyczne pomysły! Myślę, że gdyby nie udział w TopMinds potrzebowałbym wielu lat, żeby zdobyć taką wiedzę i umiejętności!

O organizatorach

Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta od 1990 r. administruje Programem Fulbrighta w Polsce. Wyróżniającym się studentom i absolwentom polskich uczelni oferuje stypendia na rozpoczęcie  studiów w USA, doktorantom na  prowadzenia badań a pracownikom naukowym na prowadzenie badań i wykładów w wybranej uczelni amerykańskiej. Instytucjom szkolnictwa wyższego oferuje możliwość zaproszenia amerykańskich wykładowców, badaczy, studentów lub specjalistów na semestr lub rok akademicki, do współpracy przy krótkoterminowym projekcie lub do wygłoszenia wykładu. Komisja prowadzi centrum doradztwa edukacyjnego EducationUSA gdzie można uzyskać wiarygodne informacje na temat systemu szkolnictwa wyższego w USA. Pełna oferta stypendialna Komisji, prezentacja, warunki kwalifikowalności oraz aplikacji przedstawione zostały na stronie fulbright.edu.pl.

Stowarzyszenie Top 500 Innovators powstało w 2013 roku z inicjatywy absolwentów Programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Top 500 Innovators (2011-2015). Zrzesza ono 443 członków, wśród których są naukowcy, przedsiębiorcy a także specjaliści z zakresu transferu technologii i komercjalizacji. Stowarzyszenie pełni funkcję interdyscyplinarnej platformy współpracy pomiędzy przedstawicielami środowisk naukowych i centrów transferu technologii w Polsce, wykorzystując doświadczenie członków Stowarzyszenia zdobyte na najlepszych uczelniach na świecie, tj. w Stanford University, University of California, Berkeley, University of Cambridge i University of Oxford. Działalność Stowarzyszenia obejmuje promocję postaw innowacyjnych, przedsiębiorczości akademickiej, propagowanie idei współpracy nauki i biznesu oraz komercjalizacji badań naukowych. Stowarzyszenie aktywnie angażuje się w działania i inicjatywy, szczególnie te, które dotyczą bezpośrednio społeczności akademickiej i kształcenia wyższego. W ramach tych działań funkcjonują dwa zespoły: zespół ekspercki – który zajmuje się wspieraniem działań MNiSW w zakresie polityki naukowej (m.in. konsultacje projektów aktów prawnych) oraz zespół mentoringowy – który został powołany w celu stworzenia wyjątkowego programu mentoringowo-szkoleniowego tj. Programu TopMinds.

a