sobota, kwiecień 27, 2024
Follow Us
wtorek, 01 październik 2013 10:47

Jedno z głównych zagłębi magazynowych

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Stryków Stryków Fot. JLLS

Ponad milion metrów kwadratowych magazynów znajduje się w Polsce Centralnej, Stryków zyskuje na znaczeniu dzięki rozwijającej się infrastrukturze drogowej.

Takie są główne wnioski najnowszego raportu Jones Lang LaSalle. Firma opublikowała raport „Rynek powierzchni magazynowych w Polsce Centralnej” po I połowie 2013 r. Oto najważniejsze wnioski płynące z opracowania. Pierwsze obiekty logistyczne w Polsce Centralnej powstały w Łodzi i w okolicy Piotrkowa Trybunalskiego, wówczas jednego z ważniejszych węzłów transportowych w kraju. Rozwój sieci drogowej spowodował jednak, że to rejon Strykowa zyskał na znaczeniu. Całkowita podaż powierzchni magazynowej w Polsce Centralnej wynosi obecnie 1 013 000 mkw., co przekłada się na 14% udziału w krajowych zasobach i czyni go czwartym największym rynkiem w Polsce. Sektor logistyczny jest dziś jednym z największych pracodawców w regionie.

Największą transakcję w I poł. 2013 r. zawarła sieć handlowa Castorama, dla której Panattoni zbuduje w Strykowie obiekt BTS („szyty na miarę” pod konkretnego klienta) o powierzchni 50 000 mkw. Inne aktywne sektory to operatorzy logistyczni (20% udział w popycie), oraz lekka produkcja (14%). Przeciętny rozmiar wynajmowanego modułu wyniósł ok. 9 500 mkw., ale po wykluczeniu transakcji Castoramy było to już tylko 3 700 mkw.

W I poł. 2013 r. rynek w Polsce Centralnej wzbogacił się jedynie o 15 000 mkw. w SEGRO Logistics Park Stryków (spadek o 63% względem analogicznego okresu w 2012 r.). Obecnie trwa budowa obiektu BTS Castorama w Strykowie (50 000 mkw.) oraz rozbudowa Panattoni Park Łódź East (8 000 mkw., z czego 3 600 mkw. zostało wynajęte Pall-ex). Pomimo zapotrzebowania w Strykowie, eksperci JLLS nie spodziewają się rozpoczęcia w najbliższym czasie nowych projektów spekulacyjnych.

Paulina Dziubińska z JLLS, komentuje: - Polska Centralna to obecnie najbardziej pożądana przez firmy prowadzące ogólnokrajową dystrybucję lokalizacja magazynowa. Poza położeniem geograficznym, zaletą tego obszaru jest szybko rozwijająca się infrastruktura drogowa. Autostrady A1 i A2, a także droga ekspresowa S8 zapewniają wygodny dojazd do pozostałych dużych rynków magazynowych - Warszawy, Górnego Śląska i Poznania. W szczególności rejon skrzyżowania autostrad A1 i A2 w Strykowie stanowi doskonałą lokalizację dla sieci handlowych, operatorów logistycznych i firm produkcyjnych. Oddanie do użytku Wschodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu autostrady A1 pod koniec 2014 r. dodatkowo umocni pozycję tego już i tak dobrze skomunikowanego regionu magazynowego.

{jumi [*9]}

a