Kandydaci chcący rozpocząć karierę w PKP Cargo na stanowisku maszynisty muszą posiadać co najmniej średnie wykształcenie. Poza tym wymagany jest dobry stan zdrowia, niekaralność oraz dyspozycyjność. Przyszli maszyniści nie ponoszą żadnych kosztów i już od początku szkolenia otrzymują zatrudnienie i wynagrodzenie w firmie. Dodatkowo mają też zagwarantowane zatrudnienie po uzyskaniu pełnych uprawnień maszynisty. Program rekrutacji maszynistów w PKP Cargo uzyskał patronat Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Intensywna rekrutacja maszynistów prowadzona jest od początku ub.r. Jest to element długoterminowego planu odbudowy kadry kolejowej w spółce. W 2014 r. przyjęła ona 500 maszynistów z których zdecydowana większość wymagała całościowego przeszkolenia, przeprowadzonego przez wewnętrznych maszynistów-instruktorów z PKP Cargo. Cykl pełnego szkolenia na maszynistę jest dwuetapowy i bardzo długi. Pierwszy etap szkolenia na licencję, trwa dwa-trzy miesiące i nie uprawnia jeszcze do przejazdu za sterami lokomotywy. Drugi etap szkolenia, zakończony otrzymaniem świadectwa maszynisty, trwa około półtora roku i daje pełne uprawnienia maszynisty pojazdów trakcyjnych.
Tylko w ciągu pierwszych trzech miesięcy br. PKP Cargo zrekrutowało 150 osób. Jedynie 13 z nich to maszyniści z doświadczeniem, gotowi do rozpoczęcia pracy. W porównaniu do roku poprzedniego wzrosła natomiast liczba osób przyjętych do pracy, posiadających już licencję maszynisty (jako I etap szkolenia). Jest to efektem ścisłej współpracy firmy z Powiatowymi Urzędami Pracy, które od samego początku są zaangażowane w proces rekrutacji kandydatów na maszynistów.
W I kwartale br. największą liczbę kandydatów, 46 osób, zatrudniono w Zakładzie Wschodnim. Nieco mniej w Zakładzie Centralnym, 42 osoby. Dalej w kolejności znajdują się Zakłady: Południowy, Północy i Śląski. Rekrutacja będzie trwała przez cały 2015 rok. Celem PKP Cargo jest zatrudnienie w sumie około 500 osób, czyli dokładnie tylu, co w 2014 r. Program szkolenia kandydatów maszynistów kosztuje spółkę około 21 mln zł rocznie.