niedziela, maj 05, 2024
Follow Us
piątek, 17 listopad 2017 10:57

Prawie pół miliarda zarobiły sieci handlowe na darmowej reklamie

Napisane przez ISBNews
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Prawie pół miliarda zarobiły sieci handlowe na darmowej reklamie Wikipedia

Ponad 453 mln zł – tyle sieci handlowe musiałyby wydać, chcąc zapłacić za powierzchnię reklamową, odpowiadającą wielkości artykułów, które w ciągu roku ukazały się na ich temat w mediach.

Na tę kwotę składają się wyniki pięciu najczęściej i najlepiej opisywanych sieci handlowych według rankingu Top Marka, czyli: Biedronki, Tesco, Carrefoura, Lidla i Auchan.

Top Marka, czyli doroczny ranking miesięcznika „Press” i firmy Press-Service Monitoring Mediów, powstaje na podstawie analizy publikacji, które ukazały się w prasie i internecie. Tegoroczne badanie objęło w sumie 32 mln materiałów, opublikowanych w 1,1 tys. tytułów prasowych, 850 tys. serwisów internetowych i czterech serwisach społecznościowych. Wszystkie przeanalizowane teksty dotyczyły w sumie 11 branż, w tym m.in. sieci handlowych.

Przyglądając się szacunkom wartości ekwiwalentu reklamowego (tzw. AVE) najwięcej zaoszczędziła Biedronka – wartość AVE 168,7 mln zł. Na drugim miejscu znalazło się Tesco – 119 mln zł. Daleko w tyle pozostają kolejne na liście sieci, czyli Carrefour – ponad 69 mln zł, Lidl – ponad 61 mln zł i Auchan – ponad 34 mln zł.

W analizowanym okresie na temat tych pięciu sieci handlowych ukazało się w sumie niemal 12 tys. publikacji. Najwięcej i najlepiej pisano na temat Biedronki (ponad 4,1 tys.), z czego blisko 95 proc. tekstów miało pozytywny lub neutralny charakter. Najczęściej opisywaną w mediach była niezwykle popularna wśród klientów Biedronki akcja „Gang Świeżaków”. Media chętnie informowały także o organizowanych przez sieć zbiórkach żywności dla potrzebujących oraz o podwyżkach dla pracowników.

Na temat Tesco ukazało się niemal 2,7 tys. tekstów. Media rozpisywały się na temat przeprowadzonych w sieci zwolnieniach grupowych wynikających z zamknięcia części placówek oraz ograniczenia zasięgu e-handlu. Niecałe 2 tys. publikacji dotyczyło Lidla. Zwiększoną ich liczbę odnotowano, gdy pojawił się konflikt sieci z Grycanem. Media interesowały się również godzinami otwarcia sklepów w okresie świątecznym.

Najmniej licznie z tej piątki media informowały o Carrefourze – nieco ponad 1,7 tys. materiałów oraz Auchan – niewiele ponad 1,2 tys. Carrefour najczęściej pojawiał się w kontekście zapowiadanego przez sieć projektu Marketplace, a Auchan – kontroli Państwowej Inspekcji Pracy w sieci w związku z informacjami nt. wymuszania na pracownikach oświadczeń o korzystaniu z 500+.

W ogólnej ocenie rankingu Top Marka, na którą składają się dane dotyczące liczby publikacji, ich zasięgu i wydźwięku, najlepiej wypada Biedronka, o której media piszą najczęściej i najlepiej, dzięki czemu sieć uzyskała łącznie 109 punktów. Jej przewaga nad drugim w zestawieniu Tesco jest duża i wyniosła 57 punktów. Na trzeciej pozycji znalazł się Lidl (50 pkt), który wyprzedził Carrefoura (49 pkt) i Auchan (40). 

Badaniem objęto materiały prasowe i internetowe opublikowane w okresie od 1 lipca 2016 roku do 30 czerwca 2017 roku. Informacje poddane analizie dotyczyły najpopularniejszych marek z 11 branż, które najczęściej występowały w prasie: motoryzacji, energetyki, telewizji, bankowości, stacji paliw, telekomunikacji, ubezpieczeń, sieci handlowych, radia, artykułów spożywczych i farmacji. Łącznie w raporcie opisano 117 marek.

 

 

a