poniedziałek, maj 06, 2024
Follow Us
piątek, 21 styczeń 2011 07:10

16 Elfów dla Kolei Mazowieckich

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Elf w barwach Kolei Mazowieckich Elf w barwach Kolei Mazowieckich Koleje Mazowieckie

Spółka Koleje Mazowieckie – KM oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding wraz z Zakładami Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” SA podpisały umowę na dostawę 16 sztuk nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu Elf. Wartość kontraktu wynosi 75,2 mln euro netto.

{jumi [*4]}Pierwsze trzy pociągi zostaną dostarczone w ostatnim tygodniu czerwca, a cały kontrakt zostanie zrealizowany do końca 2011 r. Nowe, czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne typy Elf zasilą tabor eksploatowany przez spółkę KM na Mazowszu. Pociągi złożone z jednostek bydgoskiej PESY będą kursować m.in. na linii prowadzącej na lotnisko w Modlinie. Elfy, które będą prowadzone w barwach KM są przystosowane do osiągania prędkości 160 km/h. Pierwsze trzy EZT-y zostaną dostarczone w ostatnim tygodniu czerwca 2011 r.

- Składy firmy PESA Bydgoszcz przyczynią się do poprawy warunków podróżowania naszych klientów, co jest celem nadrzędnym w naszej działalności – mówi Artur Radwan, prezes KM. - Najwyższy stopień bezpieczeństwa – dzięki spełnieniu czterech tzw. scenariuszy zderzeniowych – jest tym, co klasyfikuje ten pojazd wśród najnowocześniejszych w Europie. Ponadto zespoły napędowe i hamulcowe jak i klimatyzacja pochodzą od dostawców z ekstraklasy w tych dziedzinach mówi Tomasz Zaboklicki, prezes PESA Bydgoszcz - Kontrakt obejmuje również świadczenie usług serwisowych przez cztery lata od daty dostarczenia każdego pojazdu oraz przeszkolenie pracowników KM.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko działanie 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych. Przewidywana kwota dofinansowania ok. 50 proc. wartości kontraktu. Rodzina pojazdów „Elf” przeznaczona jest do obsługi rynku przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym, międzyregionalnym oraz kwalifikowanym z uwzględnieniem specyfiki lokalnej infrastruktury kolejowej, wymagań przyszłych użytkowników oraz zapewnienia wysokiego komfortu dla pasażerów. W wersji bazowej Elf będzie poruszać się z prędkością eksploatacyjną 160 km/h. Wybrane konfiguracje mogą być przystosowane do jazdy z prędkością 190 km/h lub 130 km/h. Pojazd można konfigurować w układzie od dwóch do ośmiu członów. Sumując wszystkie możliwe konfiguracje i uwzględniając między innymi: rodzaj napędu, napięcie zasilania, ilość członów, ilość drzwi na człon, uzyskać można blisko 100 różnych wersji w obrębie jednej rodziny.

{jumi [*9]}

a