poniedziałek, kwiecień 29, 2024
Follow Us
czwartek, 15 czerwiec 2017 06:01

Powrót Kolei Dużych Prędkości?

Napisane przez Miłosz Manasterski / ISBNews
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Powrót Kolei Dużych Prędkości? Fot.: Justin Hamilton https://www.pexels.com

Debata o budowie systemu kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce zostaje wznowiona, poinformował minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

 Według ministra, w nadchodzących analizach powinien zostać wykorzystany dorobek poprzednich opracowań, a decyzja o budowie systemu podjęta - zgodnie z wcześniejszym założeniem - do 2020 r.

Poprzedni rząd mimo, iż początkowo propagował rozwój kolei wysokich prędkości w Polsce,  ostatecznie go odrzucił, skupiając się na kontrowersyjnym zakupie Pendolino. Dotychczasowe koncepcje budowy KDP w Polsce zakładały połączenie Warszawy z Poznaniem i Wrocławiem przez Łódź, siecią o długości ok. 480 km, z maksymalną prędkością pociągów 350 km/h. Podróż pociągami KDP trwałaby ok. 35 min pomiędzy Warszawą a Łodzią oraz 95-100 min z Warszawy do Poznania i Wrocławia. Według wcześniejszych projektów kolej miała się rozwidlać na wysokości Kalisza na dwie linie: jedną wiodącą do Wrocławia, drugą do Poznania. Stąd popularna nazwa dla projektu - "Y". W dalszym rozwoju sieci byłaby możliwe przedłużenie linii do granic czeskiej i niemieckiej, dla stworzenia połączeń wysokich prędkości z Pragą i Berlinem. Zgłaszano również możliwość budowy na wysokości Łodzi łącznika z Centralną Magistralą Kolejową, który uzupełniałby możliwość przejazdów "Y" dla pociągów relacji Katowice / Kraków - Poznań / Wrocław.

"Dzisiaj wznawiamy debatę na temat budowy kolei dużych prędkości w Polsce. Nie odsuwamy, nie odkreślamy, nie zapominamy o dorobku, który jest udziałem poprzednich lat, a który był wynikiem analiz, prac zleconych ekspertom. Chcemy korzystać także z tych informacji, rekomendacji, propozycji" - powiedział Adamczyk podczas konferencji "Rozwój polskiej kolei z wykorzystaniem środków UE - analiza możliwości budowy kolei dużych prędkości w Polsce".

"Projekt budowy systemu kolei dużych prędkości w Polsce jest przedsięwzięciem cywilizacyjnym.

Zgodnie ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i Strategią Rozwoju Transportu, decyzja o zasadności przystąpienia do budowy nowego sytemu KDP powinna podjęta zostać do 2020 r." - dodał minister.

Podkreślił, że decyzja o budowie KDP "musi wynikać z ekonomicznie uzasadnionej konieczności zapewnienia sprawnego przewozu osób, który w pełni realizuje oczekiwania mieszkańców i gospodarki narodowej".

Wskazał także, że na razie debata ma dotyczyć kwestii technicznych, a później finansowych.

"Dziś nie mówimy o finansowaniu tej inwestycji, nie mówimy, że w tej perspektywie będą środki z takiego czy innego źródła. Dziś zastanawiamy się nad stroną techniczną projektu" - podkreślił minister.

Obecny na konferencji wiceminister rozwoju Witold Słowik także wskazał, że zapisy o przygotowaniu inwestycji znajdują się w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

"Ta debata przyczyni się do rozpoczęcia procesu dochodzenia do decyzji finalnej. Czy taką inwestycję rząd powinien realizować, w jakim zakresie, w jakiej perspektywie czasowej i z jakich źródeł finansowania - z tego względu, że mówimy o bardzo dużej inwestycji o wartości minimum 50 mld zł" - powiedział także Słowik.

Czy Kolej Wysokich Prędkości jest Polsce potrzebna? Argumenty przeciw to przede wszystkim wysokie koszty budowy linii od podstaw. W praktyce jednak już dzisiaj wiemy, że linia kolejowa Warszawa-Poznań jest całkowicie zapchana, autostrada między Warszawą a Łodzią nieustannie się korkuje. Budowa nowej linii kolejowej wydaje się nieodzowna także na odcinku Warszawa-Łódź.

Mimo wielu pozytywnych zmian polskiej kolei w ostatnim czasie, prędkości połączeń są na wielu wyremontowanych liniach porównywalne z prędkościami osiąganymi przez pociągi przed II wojną światową.

Zakupione za wielkie pieniądze Pendolino, na niewielu odcinkach może rzeczywiście wykorzystać swoją możliwość poruszania się z prędkością ponad 200 km/h.

Kolej Wysokich Prędkości to nie tylko rozwój i unowocześnienie transportu. To także projekt, który ma możliwość cywilizacyjnej zmiany dla wielu obszarów.

KDP umożliwia powrót idei tworzenia duopolis przez Warszawę i Łódź.

Czas przejazdu koleją z centrum jednego miasta do drugiego to dzisiaj około 80 minut. Skrócenie tego czasu do 35 minut, to mniej niż przejazd całą pierwszą linią metra w Warszawie od Młocin po Kabaty. Łodzianie zresztą bardzo poważnie potraktowali pomysł rządu i własnie z myślą o Kolei Wysokich Prędkości budują tzw. nowe centrum Łodzi, wokół zupełnie nowego, ogromnego dworca podziemnego Łódź Fabryczna. Ten największy i najpiękniejszy z nowoczesnych dworców w Polsce nie jest dzisiaj w pełni wykorzystany. Także z myślą o kolei wysokich prędkości miasto Łodż buduje dalej tunel przechodzący przez centrum Łodzi, który miał być w przyszłości wykorzystywany, przez jadące dalej pociągi KDP.

Patrząc na mapę powinniśmy też dostrzec cywilizacyjną szansę dla rozwoju regionu kaliskiego.To w Kaliszu miał znajdować się kolejny postój KDP i tamże linia kolejowa miała się rozdzielać na Wrocław i Poznań. Aglomeracja Kalisko-Ostrowska z trójmiastem Kalisz-Nowe Skalmierzyce-Ostrów Wielkopolski to ponad 300 tysięcy mieszkańców. Obszar ten, przez poprzednie rządy był praktycznie niezuważany, czego dowodem było ominięcie go przy budowie jakichkolwiek dróg ekspresowych, szczególnie trasy do Wrocławia, która po opuszczeniu aglomeracji łódzkiej, wiedzie przez nieporównywalnie słabiej zurbanizowane tereny. Usytuwanie dworca kolei wysokich prędkości z stolicy aglomeracji południowowielkopolskiej da regionowi szansę na rozwój. Co ciekawe, najstarsze polskie miasto w ten sposób znajdzie się w bardzo ciekawej sytuacji komunikacyjnej. W ciągu 35-40 minut (czyli tyle dzisiaj przejazd z Kalisza do Ostrowa Wielkopolskiego!) można będzie dojechać z Kalisza do Poznania, Wrocławia i Łodzi. Pozostawiam już przyszłym władzom aglomeracji myślenie, jak ten fakt wykorzystać dla swojego rozwoju.

Dla Dolnego Śląska i Wielkopolski Zachodniej niebywale skróci się czas przejazdu do Warszawy.

Dzisiaj podróż do Jeleniej Góry albo Gorzowa Wielkopolskiego ze stolicy trwa około 7-8 godzin. Po budowie KDP prawdopobonie więcej czasu zajmie dojazd pociągiem do punktu przesiadkowego na dworcu we Wrocławiu czy Poznaniu, niż dalsza droga do Warszawy. To pokazuje, że zasięg oddziaływania KDP nie ogranicza się wyłącznie do mieszkańców miast znajdujących się na trasie jej przebiegu.

Powodów dla których warto budować kolej wysokich prędkości można podać jeszcze wiele. Debata dopiero się rozpoczyna i miejmy nadzieję, że doprowadzi w końcu do powstawiania polskich kolei na miarę XXI wieku. 

a