niedziela, maj 05, 2024
Follow Us
poniedziałek, 06 lipiec 2015 12:29

Instytut Biznesu przestrzega przed zmarnowaniem funduszy na edukację cyfrową

Napisane przez ISBnews
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Instytut Biznesu przestrzega przed zmarnowaniem funduszy na edukację cyfrową fot. sxc.hu

Przyjęte niedawno kryteria wyboru projektów edukacyjnych w ramach Programu Operacyjnego „Polska Cyfrowa" mogą skutkować rozproszeniem środków na inicjatywy, które będą miały niewielki wpływ na rozwiązanie problemu wykluczenia cyfrowego blisko 10 mln Polaków w wieku powyżej 50 lat – alarmuje Instytut Biznesu.

Instytut zaapelował o rewizję przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przyjętych kryteriów. Na projekty dotyczące działań szkoleniowych na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych (działanie 3.1 PO PC), wyłonione w trakcie pierwszego konkursu, planuje się przeznaczyć około 180 mln zł.

Zdaniem Instytutu Biznesu, objęcie osób z grupy wiekowej 50+ programami edukacji cyfrowej powinno być traktowane priorytetowo, biorąc pod uwagę m.in. stwarzanie warunków dla rozwoju e-administracji, usług on-line i e-commerce. Bez znaczącego ograniczenia skali tego problemu Polska nie będzie w najbliższych latach zdolna do podjęcia konkurencji gospodarczej już nie tylko w skali globalnej, ale także i na poziomie środkowoeuropejskim. Tymczasem przyjęte niedawno przez Komitet Monitorujący kryteria wyboru projektów edukacyjnych w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa mogą zaprzepaścić szanse na wprowadzenie starszego pokolenia Polaków do cyfrowego świata.

Po pierwsze: założony wskaźnik przeszkolenia do 2023 – a zatem w ciągu 8 lat - zaledwie 400 tysięcy osób w żaden sposób nie odpowiada skali potrzeb ani wyzwaniu, jakie w tej mierze stoi przed Polską. Tym bardziej, iż na ten cel ma być przeznaczone kilkaset milionów złotych. Po drugie: przyjęte niedawno kryteria, które zadecydują o wyborze projektów w konkursach działania 3.1 PO PC faworyzują realizację projektów maksymalnie średniej skali (do 300 gmin) a zatem inicjatyw, których wpływ w żaden sposób nie gwarantuje spójności działań w skali Polski oraz odpowiedniego impetu strategicznego, niezbędnego do pokonania znaczącej bariery w rozwoju e-gospodarki w Polsce. Po trzecie: preferowane będą projekty, które zapewnią wysoki wkład własny wnioskodawców, przy jednoczesnym ograniczaniu możliwości udziału gmin, których dochody per capita są wyższe niż średnia krajowa.

Zdaniem Instytutu Biznesu takie wymagania są niespójne i niedostosowane do realizacji strategicznego celu PO PC. Ponadto skutkować będą zmarnotrawieniem dorobku dużych projektów edukacyjnych, prowadzonych w ostatnich latach przez wiodące organizacje pozarządowe, a także Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Instytut Biznesu zwrócił się do wszystkich doceniających rangę problemu o wsparcie jego inicjatywy rewizji przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju założeń przyjętych kryteriów wyboru projektów edukacyjnych w ramach Polski Cyfrowej.

a