Rozwój technologii, rozwiązań mobilnych oraz coraz lepszego i łatwiejszego dostępu do internetu wszechrzeczy zmienia sposób, w jaki korzystamy z treści video. Korzystając z tego rozwoju zmienia się także telewizja linearna, która otrzymuje nowe funkcje i coraz lepszą jakość audio/video.
Coraz częściej korzystamy z niej jako komplementarnego źródła informacji i rozrywki – pisze Piotr Dubno, analityk finansowy, prezes Excelsior Capital.
Dziś w Polsce z płatnych usług VOD korzysta ok 10 mln użytkowników, z czego ponad połowa z najpopularniejszego serwisu – Netflix. Na popularność usług VOD oprócz możliwości oglądania interesujących nas pozycji w dowolnym czasie wpływ miała ich dostępność na urządzeniach mobilnych. Programy, seriale, filmy możemy oglądać na ekranach smartfonów, tabletów, laptopów czy używanych wcześniej głównie do oglądania telewizji linearnej telewizorach - dodaje Piotr Dubno.
Według danych KRRiT w 2013 30% gospodarstw domowych korzystało wyłącznie z telewizji naziemnej. W 2018 roku odsetek ten wynosił już 37%, co przekładało się na ponad 14 mln odbiorców.
Jak ważny dla rynku jest rozwój NTC potwierdziła nowa umowa pomiędzy operatorem technicznym – spółką Emitel a Telewizją Publiczną. Przy wyborze kluczowe było doświadczenie i kompetencje operatora technicznego. Podpisana nowa 10-letnia umowa zawiera zmiany standardu nadawania i kodowania, które w skali ogólnopolskiej może przeprowadzić tylko Emitel. Obecny standard nadawania telewizji cyfrowej DVB-T/MPEG-4 zostanie zastąpiony w ciągu dwóch lat przez DVB-T2/HEVC. Dzięki temu multipleksy będą mogły emitować sygnał w lepszej jakości, co zaowocuje zapewne wyższą rozdzielczością obrazu i lepszym dźwiękiem. Ponadto multipleksy drugiej generacji będą pojemniejsze, co sprawi, że mogą na nich pojawić się nowe kanały zaoferowane przez nadawców.
Dalszy rozwój Naziemnej Telewizji Cyfrowej jest też podyktowany stałym wzrostem przychodów reklamowych w telewizji. Mimo spadków przychodów w prasie i dynamicznego wzrostu przychodów reklamowych w internecie telewizja nadal pozostaje głównym medium reklamowym. W 2019 r. przychody reklamowe kanałów naziemnej telewizji łącznie ze sponsoringiem, ogłoszeniami i lokowaniem produktu wzrosły o 4,1% i wyniosły 1041,7 mln zł.
Źródło: cyfrowa.rp.pl