niedziela, maj 05, 2024
Follow Us
piątek, 10 wrzesień 2010 08:34

Do hossy w centrach handlowych wciąż daleko

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Do hossy w centrach handlowych wciąż daleko www.sxc.hu
W drugiej połowie roku w całym kraju planowane jest ukończenie około 250 tys. mkw. nowych powierzchni handlowych – szacuje najnowszy raport firmy doradczej Colliers International.
{jumi [*4]}Jego autorzy oceniają, że pierwsza połowa br. charakteryzowała się stabilizacją rynku powierzchni handlowych. Po znacznym spadku aktywności najemców w 2009 r., kłopotach finansowych, a nawet bankructwach niektórych firm, sytuacja popytowa unormowała się. Liczba projektów wchodzących w fazę budowy spadła znacząco w 2009 roku z powodu restrykcyjnej polityki finansowania inwestycji wprowadzonej przez banki i nadal jest niska. Tylko 222 tys.  mkw. nowej powierzchni trafiło na rynek w pierwszej połowie tego roku. Zaś całkowita nowa podaż w 2010 r. wyniesie około połowy podaży dostarczonej w roku 2009. Całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynoszą obecnie 7,8 mln mkw., w tym w ośmiu największych miastach Polski  - 5,13 mln mkw. W minionym półroczu w dużych miastach zostały ukończone cztery nowe projekty o łącznej powierzchni handlowej 120 tys. mkw. Były to: Port Łódź (67 tys. mkw.) w Łodzi, Tesco (16 tys. mkw.) oraz MetropolDom i Wnętrze (21 tys. mkw.) w Warszawie i FamilyPoint (16 tys. mkw.) we Wrocławiu. Metropoliami o największym stopniu nasycenia są niezmiennie Poznań (984 mkw./1000 mieszkańców), Wrocław (863) i Warszawa (829). Wśród planowanych do oddania do użytku do końca br. kilku centrów handlowych w dużych miastach znajduje się Wolf Bracka (deweloper Wolf Immobilien) w Warszawie, o pow. handlowej 12 tys. mkw.

Mniejsze miasta dysponują obecnie około 2,84 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Około 102 tys. mkw. nowych powierzchni zostało oddanych do użytku w pierwszej połowie br. M.in. były to Mazovia (28 tys. mkw.) w Płocku oraz Suwałki Plaza (21 tys. mkw.) w Suwałkach. Największe projekty, które mają zostać ukończone, to Galeria Victoria w Wałbrzychu (43 tys. mkw.) oraz Gemini Jasna Park w Tarnowie (41,5 tys. mkw).

W obiektów projektów planowanych na 2011 r., prawie 530 tys. mkw. znajduje się obecnie w budowie. Wśród nich Millennium Hall w Rzeszowie (79 tys. mkw.), którego budowa została wstrzymana na ponad rok. Nowy inwestor planuje oddać projekt do użytku w ostatnim kwartale 2011 r. Zapowiadane jest rozpoczęcie budowy dalszych 230 tys. mkw. powierzchni handlowych w drugiej połowie roku, jednak trudno obecnie ocenić, ile z tych planów zostanie zrealizowanych.

W związku z niesprzyjającą sytuacją gospodarczą w 2009 r. większość sieci musiała zweryfikować swoją politykę i plany ekspansji, a część firm zbankrutowała. Na rynku pozostały firmy, które poradziły sobie z kryzysem. Jednocześnie w pierwszym kwartale br. swoje pierwsze sklepy w Polsce otworzyły Mujii New Look. Sieci, które weszły na polski rynek w ub.r., dalej się rozwijają. Marki takie jak np. Starbucks, TK Maxx, Pandora oraz Peacocks wzbogaciły się o nowe lokalizacje w ciągu kilku pierwszych miesięcy tego roku. Również kilka luksusowych marek, których nadal niewiele jest obecnych na polskim rynku, postanowiło otworzyć w Polsce swoje sklepy. Jeszcze w 2009 roku na otwarcie swoich lokali w Warszawie zdecydowały się Valentino oraz EtroHome. Natomiast na początku 2010 r. swój sklep otworzył Rolex. W dalszej części roku ma pojawić się na polskim rynku Salvatore Ferragamo. Wszystkie tego typu firmy wybierają prestiżowe lokalizacje przy głównych ulicach handlowych – stwierdzają autorzy raportu Colliers International.

{jumi [*9]}

a