niedziela, maj 05, 2024
Follow Us
piątek, 28 maj 2010 09:55

Natłok informacji

Napisane przez Wiesław Kotecki / Home&Market
Oceń ten artykuł
(2 głosów)
Natłok informacji Wiesław Kotecki, prezes firmy doradczo-badawczej UseLab Consulting Group
Wypowiedz ekspercka Wiesława Koteckiego, prezesa firmy doradczo-badawczej UseLab Consulting Group, dotycząca wagi kwestii prawidłowego zarządzania informacją, która pozwala budować przewagę konkurencyjną  na rynku.

{jumi [*4]}Informacja zdominowała wszystkie struktury naszego życia. Skuteczne przekazanie ważnych, z naszego punku widzenia informacji, wymaga tworzenia dobrze zorganizowanych treści, nadanie im odpowiednich nazw i spojenie skutecznym systemem nawigacji - właśnie te tematy podejmuje Architektura Informacji – dziedzina, która jest jeszcze w Polsce praktycznie nieznana, wzbudza coraz większe zainteresowanie.

Jest to szczególnie ważne, ponieważ informacja w różnej formie stała się wszechobecna. Przede wszystkim przyczynił się do tego rozwój technologii informatycznych. Dostęp do wielu informacji stał się bardzo łatwy i szybki, ale także w wielu przypadkach obrócił się przeciwko nam – jest nas coraz łatwiej zasypywać informacjami i jest to problem, z którym wielu osobom bardzo trudno sobie poradzić. Sytuacja obecnie komplikuje się jeszcze bardziej, gdyż rozwój telefonii komórkowej sprawia, że praktycznie każdy telefon ma dostęp do Internetu. Skutkiem tego, jest powolne zatarcie granic między sferą on-line (w sieci) i off-line, efektem czego w dowolnym czasie możemy sprawdzić pocztę e-mail, artykuły w ulubionym serwisie, czy nowe wpisy na koncie na FaceBooku. Wszystko to sprawia, że nasze życie jest zaśmiecane przez informacje, które są bardzo często przekazywane w sposób niechlujny i bardzo inwazyjny.

W związku z tą sytuacją, praca nowych specjalistów na rynku - czyli Architektów Informacji staje się coraz bardziej istotna. To własnie oni starają się znaleźć odpowiedź na pytanie co zrobić, aby w sposób przejrzysty i przyjazny dla użytkownika przekazać podstwowe informacje na temat produktu czy usługi, nakłonić do zakupu lub bardzo często po prostu umożliwić skorzystanie z niej.

Wyjątkowo namacalnym przykładem złej Architektury Informacji może być próba dostrojenia sprzętu elektronicznego, np. telewizora – mnogość (w większości zbędnych) opcji w menu skutecznie uniemożliwia odnalezienia tej najbardziej potrzebnej (zazwyczaj też najczęściej poszukiwanej).Większość z nas ma za sobą podobne nieprzyjemne doświadczenie. W konsekwencji często możemy w Internecie usłyszeć nagrania z linii obsługi klienta, pokroju - Dzień dobry, czy mógłby mi Pan pomóc włączyć mój odtwarzacz DVD?.

Architektura informacji jako element budowania przewagi konkurencyjnej

Dobra architektura informacji jest także bardzo ważnym elementem budowania pozytywnego wizerunku produktów i usług oferowanych klientom. Wiele przedsiębiorstw planując swoje działania próbuje znaleźć nowe przewagi konkurencyjne, aby ich produkty czy usługi wyróżniały się nie tylko ceną i jakością, ale przede wszystkim dopasowaniem do ludzkich potrzeb. To właśnie ten ostatni aspekt wydaje się szczególnie ważny. Co decyduje o tym, że konsumenci wybierają konkretne usługi, których cena i zakres oferty wydaje się podobna?

Często czynikiem tym jest tzw. User Experience (UX), czyli doświadczenia użytkownika - jest to ogół wrażeń jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu lub usługi. Jest to między innymi stopień dopasowania funkcjonalności do specyficznych potrzeb odbiorcy.

Dlaczego na niektórych dworcach od razu wiemy, gdzie są kasy biletów, z którego peronu odjeżdżamy i jak na ten peron dotrzeć, a na innych błądzimy szukając jakiekolwiek wskazówki? Dlaczego w jednych serwisach WWW informację znajdujemy od razu, a w innych musimy długo zwiedzać kolejne strony? – Po prostu na dobrych dworcach i serwisach WWW zadbano o Architekturę Informacji - odpowiada Wojciech Kuśmierek, Research and Consulitng Director UseLab Consulting Group zajmującej się UX.

Kolejnym ważnym aspektem jest technologia i coraz bardziej powszechne wykorzystanie Internetu i urządzeń multimedialnych w budowaniu komunikacji z klientami, przede wszystkim w sprzedaży i późniejszej tzw. obsłudze posprzedażnej. Większość firm posiada strony internetowe, coraz częściej zakładane są blogi firmowe mające ułatwić komunikację z klientami. Musimy zadać sobie pytanie, czy oferowane serwisy pomagają odbiorcom, czy poprzez swoje skomplikowanie jedynie zniechęcają do kontaktu z naszą marką lub produktem?

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku usług interaktywnych w Polsce, po raz pierwszy w tej części Europy, została zorganizowana konferencja w całości poświęcona zagadnieniom światowych praktyk wizualizacji Architektury Informacji. W konferencji wzięli m.in. udział czołowi przedstawiciele tej dziedziny m.in. prof. Eric Reiss (Dania), jeden z guru światowej społeczności architektów informacji, James Kalabach (Niemcy), aktywny prelegent i autor wielu publikacji dotyczących pojęć AI i usability, Andrea Resmini (Włochy), jeden z członków Rady Nadzorczej Information Architecture Institute. Na konferencji swoje wykłady poprowadzili również polscy przedstawiciele m.in. Tomasz Kopacz Senior - Architect Evangelist Microsoft i prof. dr hab. Andrzej Nowak (Instytut Społecznej Psychologii Internetu i Komunikacji).

Organiztorem konferencji był UseLab Consulting Group, niezależna firma skupiająca się na badaniach i projektowaniu użytecznych produktów i interfejsów.

{jumi [*9]}

a