piątek, maj 10, 2024
Follow Us
×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 127.
piątek, 08 maj 2015 15:19

Polskie szkoły publiczne nie uczą języków obcych Wyróżniony

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Polskie szkoły publiczne nie uczą języków obcych fot. sxc.hu

Już za trzy lata najlepsze polskie szkoły średnie mogą być dostępne tylko dla dzieci z zamożnych rodzin. Od 2018 r. wyniki testu z języka obcego w na egzaminie gimnazjalnym będą brane pod uwagę przy rekrutacji do szkół średnich. Ubiegłoroczne wyniki testów językowych w gimnazjach pokazały, że zdecydowana większość uczniów radzi sobie z językiem obcym bardzo słabo. Polskie Stowarzyszenie Na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE alarmuje, że jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, polskim dzieciom grozi analfabetyzm językowy, który utrudni im zdobycie silnej pozycji na rynku pracy.

„Wyniki naszych gimnazjalistów są zatrważające. Pokazują, że system nauczania języków obcych w szkołach publicznych jest niewydolny. Problem w dużej mierze wynika ze zbyt dużej liczebności grup na zajęciach językowych. Klasy liczące do 23 dzieci nie są dzielone na grupy. To uniemożliwia nauczycielom efektywne nauczanie, np. poprzez konwersacje czy wykonywanie ćwiczeń rozwijających umiejętność rozumienia ze słuchu. Dzieci przede wszystkim rozwiązują zadania gramatyczne - a to zbyt mało, żeby zacząć sprawnie porozumiewać się w języku obcym. Ponadto nauczyciele zwykle nie mają dostępu do nowoczesnych rozwiązań multimedialnych, które uatrakcyjniają naukę języków obcych”, podkreśla Jacek Członkowski, prezes zarządu PASE.

 

Wyniki testów gimnazjalnych z języków obcych różnią się od tych osiąganych przez uczniów w innych przedmiotach. Z testami z języka polskiego, przyrody, historii - a nawet z uważanej za trudną matematyki, gimnazjaliści radzą sobie znacznie lepiej. PASE wskazuje, że specyfika nauki języków obcych jest zupełnie inna niż „tradycyjnych” przedmiotów wykładanych w szkołach.

„Należy pamiętać, że język jest umiejętnością a nie wiedzą. Tradycyjne metody nauki są mało efektywne – języka obcego nie można „wykuć na blachę”. Naukę języka można porównać do gry na instrumencie lub do treningu sportowego. Niezbędne są ćwiczenia, indywidualne podejście do ucznia, rozmowy na lekcjach w języku obcym, dostęp do atrakcyjnych materiałów pomocniczych”, wylicza Magdalena Rowecka, wiceprezes PASE.

Analizując wyniki egzaminu gimnazjalnego, PASE zwraca uwagę na jeszcze jedną ciekawą prawidłowość. Przy bardzo słabym wyniku większości uczniów, odsetek uczniów zdających testy z języków obcych ponadprzeciętnie, jest wyższy niż w przypadku innych przedmiotów.

„Można śmiało wyciągnąć wnioski, że są to ci uczniowie, którzy dodatkowo uczą się języków obcych –w szkołach językowych lub na korepetycjach. W obecnym systemie edukacyjnym szkoły publiczne zasadniczo nie zapewniają uczniom możliwości nauczenia się języków obcych na poziomie komunikatywnym”, zwraca uwagę Jacek Członkowski.

PASE apeluje o dokonanie zmian w systemie nauczania języków obcych:

obowiązkowy podział klas na grupy ze względu na stopień zaawansowania znajomości języka obcego,

zmniejszenie liczebności grup językowych – obniżenie maksymalnej liczby dzieci w grupie,

zapewnienie efektywnego kontaktu z językiem obcym już od I klasy szkoły podstawowej: aby uzyskać dobre rezultaty uczniowie powinni mieć co najmniej 4 lekcje języka tygodniowo,

wprowadzenie egzaminu ustnego na wcześniejszych etapach nauki - obecnie pierwszy egzamin ustny uczniowie zdają dopiero na maturze,

wyposażenie szkół w nowoczesne pomoce naukowe – książki obcojęzyczne, zasoby elektroniczne, multimedia.

a