updated 11:59 AM CET, Dec 18, 2018
Na żywo:
A+ A A-

11 elektrowozów dla Kolei Mazowieckich

  • Napisał 
  • Dział: Biznes
Na pierwszym planie z lewej: prezes KM Artur Radwan, z prawej: Ake Wennberg, prezes dywizji lokomotyw i wyposażenia Bombardier Transportation Kamil Ciepieńko Na pierwszym planie z lewej: prezes KM Artur Radwan, z prawej: Ake Wennberg, prezes dywizji lokomotyw i wyposażenia Bombardier Transportation

„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. oraz Bombardier Transportation zawarły umowę na dostawę 11 lokomotyw elektrycznych TRAXX. Wartość kontraktu szacowana jest na ok. 41 mln euro.

{jumi [*4]}Środki na ten cel pochodzą w połowie z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Dostawa maszyn zaplanowana jest na lato 2011 r. Dzięki nowym dwukabinowym lokomotywom elektrycznym typu TRAXX P160 DC, które zasilą eksploatowane przez KM piętrowe składy zmiennokierunkowe pociągów pasażerskich, prędkość maksymalna pociągów wzrośnie do 160 km/h. Obecnie, KM eksploatują 37 wagonów piętrowych typu push-pull, również produkcji Bombardier Transportation. Kontrakt obejmuje również świadczenie usług serwisowych w cztery lata od daty przekazania lokomotyw oraz przeszkolenie pracowników Kolei Mazowieckich. Wg Stanisława Sulimy, członka zarządu KM, na terenie stacji towarowej Warszawa-Grochów powstanie centrum serwisowe nowych elektrowozów. Artur Radwan, prezes KM, skomentował: - Lokomotywy TRAXX, oferowane przez firmę Bombardier, spełniają wszystkie oczekiwania postawione przez KM. Zakup maszyn to ważny krok w kierunku poprawy jakości świadczonych usług. Będziemy mogli w pełni wykorzystać możliwości techniczne wagonów piętrowych. Åke Wennberg, prezes dywizji lokomotyw i wyposażenia w Bombardier Transportation, stwierdził: - Lokomotywy TRAXX doskonale sprawdzają się na rynku. Obecnie, w samej Europie, zamówiono ich ponad 1450. Nadwozia wszystkich lokomotyw TRAXX produkowane są w zakładzie Bombardier Transportation Polska we Wrocławiu. - Jest to pierwszy na polskim rynku zakup lokomotyw elektrycznych TRAXX, przeznaczonych do obsługi przewozów pasażerskich – dodał Janusz Kućmin, generalny przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę.

Rodzina lokomotyw TRAXX przeznaczona jest do przewozów towarowych i pasażerskich na liniach krajowych i międzynarodowych wszystkich sieci. Obejmuje trzy warianty lokomotyw elektrycznych (wielosystemowe, zasilane prądem przemiennym i stałym) oraz lokomotywy spalinowo-elektryczne. Spółka KM w 2009 r. przewiozła 51,6 mln podróżnych. W ub.r. prowadziła działalność przewozową na 16 liniach kolejowych uruchamiając w ciągu doby średnio 715 pociągów (dla porównania na początku pierwszego roku działalności – 530).

 {jumi [*9]}

Warszawa