Potencjał szlaku via Carpatia może być wykorzystany w wielu relacjach transportowych, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz UE, również w relacji z Bałkanami. Przewidziana jest budowa odgałęzień szlaku w kierunku na Ukrainę i Białoruś, ale także otwarcie na bałtyckie porty Trójmiasta. Via Carpatia (Via Carpathia) na całej długości ma mieć parametry autostrady bądź drogi ekspresowej. W Rumunii szlak rozwidla się w kierunku portu morskiego Konstanca oraz w kierunku Swilengradu.
W Polsce Via Carpatia wg planów z końca 2016 roku przebiegać ma od granicy z Litwą w Budzisku przez Szczuczyn, Ostrów Mazowiecką, Warszawę koło Wesołej, Lublin, Rzeszów, Barwinek do granicy ze Słowacją, odcinkami dróg: S61, S8, Ekspresową obwodnicą Warszawy pomiędzy węzłami "Drewnica" w Ząbkach i Majdan, S17, S19.
Część „Via Carpatii” prowadząca przez Słowację od granicy z Polską (Barwinek) do granicy z Węgrami (Milhorst) ma liczyć 127 kilometrów. Część trasy prowadząca przez Węgry ma liczyć 340 kilometrów. Przez Rumunię przebiegać ma najdłuższa część trasy o długości 1566 kilometrów. Źródło: https://pl.wikipedia.org.