niedziela, maj 05, 2024
Follow Us
×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 98.
środa, 17 październik 2012 12:14

Gry planszowe nowym sposobem na zwiedzanie Wyróżniony

Napisała
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Gra planszowa "Pierścień Św. Kingi" Gra planszowa "Pierścień Św. Kingi" fot. Małopolski Instytut Kultury/flickr.com

Nowym, ciekawym sposobem na poznawanie zabytków i innych atrakcyjnych miejsc w Polsce są gry planszowe. Czasem są to quizy, innym razem specyficzna forma Monopoly. Wszystkie natomiast zapoznają nas z polską historią, przyrodą i kulturą, a przede wszystkim zapewniają dużo dobrej zabawy.

Coraz więcej gmin w Polsce ma swoja grę planszową. Po niektórych regionach oprowadzają znane postaci z bajek – jak choćby Koziołek Matołek. Bywa i tak, że gra planszowa dzieje się w zamierzchłych czasach. Tak jest w przypadku gry „Pierścień św. Kingi" inspirowanej historią XIII-wiecznej Małopolski. Pewne jest, że gry planszowe podbiły serca małych i trochę starszych turystów.
Do gier, dzięki którym możemy poznać historię regionu, należy gra planszowa „Pierścień Św. Kingi". Gra toczy się w okresie, kiedy Księstwo Krakowsko-Sandomierskie zostało spustoszone przez Tatarów. Książę Bolesław Wstydliwy i jego żona, księżna Kinga, wysyłają czterech najdzielniejszych rycerzy w misję kolonizacyjną. Gracze-rycerze muszą odbudować zniszczone osady, założyć miasta, postawić kościoły i mury obronne. Grę tę można dostać np. w Kopalni Soli w Bochni. Gra ma również swoją kontynuację w rzeczywistości – jej finał w formie „wędrującego wydarzenia" corocznie organizowany jest latem w małopolskich miastach.
Powiat rybnicki także posiada swoją grę. „Wszędobyl w powiecie rybnickim" stanowi zachętę do odwiedzenia różnych miejscowości znajdujących się na tym terenie i aktywnego spędzania wolnego czasu. Oprócz zapoznania graczy z walorami turystycznymi okolicy, twórcy gry chcieli również skłonić ich do troski o środowisko naturalne. „Wszędobyl" skierowany jest do dzieci w wieku powyżej czterech lat. Gra ta została rozpowszechniona do rybnickich szkół i przedszkoli.
Historię, kulturę i geografię nie jednej gminy, ale całej Polski możemy poznać dzięki grze „Wielka podróż po Polsce" wydanej przez Reader's Digest. Znajdziemy w niej ponad 100 najciekawszych miejsc w naszym państwie. W wyposażeniu gry znajdziemy różne karty - „Cel podróży", „Podróż", „Dom", „Pomoc drogowa" i „Objazd". Będziemy musieli odpowiadać na pytania quizowe dotyczące przyrody, kultury, geografii i zasad ruchu drogowego.
Każdy z graczy musi wybrać swój cel podróży, a następnie dotrzeć do niego, odpowiadając na pytania o różnym stopniu trudności. W grze znajdziemy niespodzianki, które spotykamy na naszych, polskich drogach: niespodziewane objazdy czy kłopoty z samochodem. Najważniejsze okazuje się jednak to, by bezpiecznie wrócić do domu.
Po grach planszowych przyszła też kolej na gry internetowe. Najnowsza z nich to „Zaczarowana kraina" - rozwinięcie gry planszowej, w której głównym bohaterem jest Koziołek Matołek. Zarówno w planszówce, jak i grze internetowej Koziołek biega po mapie Świętokrzyskiego, by ukazać graczom najciekawsze miejsca w tym regionie.
W wirtualnej grze Koziołek najpierw opowiada o miejscu, do którego trafił, a potem zadaje trzy quizowe pytania. Gra polega na tym, żeby zebrać jak najwięcej punktów i dotrzeć wraz z sympatycznym bohaterem do Pacanowa. Na razie gra dostępna jest w wersji testowej na stronie e-swietokrzyskie.pl. Jacek Kowalczyk, dyrektor Departamentu Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego w Kielcach poleca grę wszystkim, którzy wybierają się w Góry Świętokrzyskie. „Zaczarowana kraina" nie jest jednak pierwszą grą internetową promującą ten region. W sieci chętni znajdą też „Magiczne Świętokrzyskie" i „Magiczne przygody na szlaku świętokrzyskich legend".
Czy to planszowa, czy internetowa, gra okazuje się dobrym pomysłem, by wypromować region. Przede wszystkim jest jednak doskonałą okazją, by dobrze się bawić i dowiedzieć się więcej o różnych, ciekawych miejscach w Polsce.

{jumi [*6]}

a