sobota, maj 04, 2024
Follow Us
piątek, 18 grudzień 2015 00:00

Jak nie dać się internetowym oszustom? Wyróżniony

Napisane przez OKI
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Jak nie dać się internetowym oszustom? http://www.morguefile.com

Liczba oszustw bankowych wzrosła w 2015 roku o ponad 110 proc. Według statystyk Komendy Głównej Policji w ub. roku stwierdzono 42 880 cyberprzestępstw. Jak nie dać się internetowym oszustom?

Każdego dnia przeciętny Polak spędza ponad trzy godziny w Internecie. Robimy zakupy internetowo, płacimy za nie kartą kredytową, załatwiamy sprawy urzędowe, kontaktujemy się z bankiem. Z Raport Norton wynika, że w 2013 r. 6 milionów Polaków padło ofiarą cyberprzestępstwa, a najnowsze dane Komendy Głównej Policji pokazują, że liczba oszustw internetowych rośnie w zatrważającym tempie - z 2,5 tys. w 2014 r. do 4 tys. do września 2015 r.

„Pomysłowość złodziei danych osobowych nie zna granic. Mogą podszyć się pod Twój bank, firmę szukającą pracowników albo sklep internetowy - czytamy na platformie edukacyjnej Nieskradzione.pl, która została uruchomiona przez Komendę Główną Policji we współpracy z Biurem Informacji Kredytowej. Nieuważny internauta łatwo da się nabrać i udostępni oszustom wszystkie informacje, o które poproszą. Nie wszyscy oszuści są równie wyrafinowani - stosują złośliwe oprogramowanie, przekupują pracowników różnych instytucji lub po prostu kradną portfele i torebki.

Skradzione dane osobowe oszuści internetowi wykorzystują np. do zaciągnięcia pożyczek przez Internet lub w firmie udzielającej „chwilówek".

„Spłata cudzego kredytu to najczęstszy problem ofiar cyberprzestępców. Okradziony o wszystkim dowiaduje się dopiero, gdy otrzyma wezwanie do zapłaty lub telefon z firmy windykacyjnej" - podkreślają eksperci platformy edukacyjnej.

Oszuści internetowi wykorzystują też dane skradzionych kart kredytowych do zrobienia zakupów przez Internet, czy na zapłatę noclegu w drogim hotelu.

Aby uniknąć podobnych problemów, warto zachować czujność, gdy ktoś prosi o nasze dane osobowe, nie otwierać maili od nieznanych osób i nie odwiedzać podejrzanych stron.

Biuro Informacji Kredytowej zaleca też m.in. wybieranie bezpiecznych sklepów internetowych, dokonywanie płatności wykorzystując certyfikowanych pośredników. Ze względów bezpieczeństwa nigdy nie powinno podawać się loginu i hasła, używać różnych haseł dostępu i zmieniać je regularnie, nie zezwalać na zapamiętywanie hasła przez przeglądarkę, sprawdzać czy w adresie internetowym banku znajduje się fraza https, jeśli nie nie powinno się tam pozostawiać żadnych danych, wylogowywać się po zakończeniu transakcji oraz używać programów antywirusowych.

Więcej na: http://www.nieskradzione.pl/. Źródło: www.kurier.pap.pl.

a