poniedziałek, kwiecień 29, 2024
wtorek, 12 marzec 2013 12:45

Przeżyć na Marsie Wyróżniony

Przeżyć na Marsie fot. NASA

Wydaje się, że do kolonizacji innych planet przez człowieka brakuje tysięcy, jak nie setek tysięcy lat. Niektórzy uważają nawet, że to nigdy nie nastąpi i że to Ziemia będzie jedyną planetą, na której mieszkali ludzie. Lecz naukowcy już dziś poszukują życia na najbliższej nam planecie i badają warunki, które należy spełnić, by tam przeżyć.

Badania przeprowadzone na University of Maryland School of Medicine wykazały, że kluczem do przetrwania na Marsie i w innych ekstremalnych warunkach jest białko. Shiladitya DasSarma - profesor w Zakładzie Mikrobiologii i Immunologii Uniwersytetu Maryland - opublikował wyniki swoich badań 11 marca w magazynie PLOS ONE.

Naukowcy finansowani przez NASA badali organizmy, które żyją w ektremalnych warunkach na Antarktydzie. Znaleźli subtelne, ale znaczące różnice pomiędzy białkami u zwykłych organizmów i u Haloarchaea - organizmów, które tolerują surowe warunki, takie jak wysokie zasolenie, susza i ekstremalne temperatury. Badanie daje naukowcom wgląd w sposób w jaki życie mogło dostosować się do marsjańskich warunków.

Naukowcy odkryli, że drobnoustroje Haloarchaea zawierają kwaśne proteiny i - dodatkowo - ich powierzchnia jest ujemnie naładowana. Większość zwykłych organizmów jest naładowana neutralnie. Ładunki ujemne znalezione u nietypowych organizmów utrzymują białka w roztworze i pozwalają odwrócić w wodzie skutki wysokiego zasolenia i osuszania.

Naukowcy zidentyfikowali dodatkowe zmiany w białkach jednego z gatunków Haloarchaea - Halorubrum lacusprofundi. Te mikroby zostały wyizolowane z Deep Lake - bardzo słonego jeziora Antarktydy. Zmiany występujące w białkach tych organizmów umożliwiają im funkcjonowanie zarówno w mroźnych jak i słonych warunkach, kiedy temperatura jest znacznie niższa od tej, w której zwykle zamarza woda. Woda w Deep Lake pozostaje w stanie ciekłym, podobnie jak śnieg i lód na posypanej solą drodze.

- Tego rodzaju dostosowania mogą pozwolić mikroorganizmom takim jak Halorubrum lacusprofundi przetrwać nie tylko na Antarktydzie, ale gdzieś indziej we wszechświecie. - mówi dr DasSarma - Na przykład ostatnio pojawiły się doniesienia o sezonowych spływach na stromych zboczach kraterów na Marsie, co może sugerować obecność podziemnych basenów solankowych. Czy drobnoustroje rzeczywiście istnieją w tych środowiskach jeszcze nie wiemy, ale wyprawy - takie jak obecna robota NASA Curiosity - mogą nam pomóc znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Więcej w tej kategorii: « Drukowana czaszka Zmienić kolor oczu »