sobota, kwiecień 27, 2024
wtorek, 03 wrzesień 2013 14:52

Odkryto nowy pierwiastek! Wyróżniony

Odkryto nowy pierwiastek! fot. Wikipedia

Pamiętacie układ okresowy pierwiastków ze szkoły średniej? Naukowcy z Uniwersytetu w Lund w Szwecji przedstawili nowe dowody, które potwierdzają istnienie nieznanego wcześniej pierwiastka chemicznego - Ununpentium.

Międzynarodowy zespół naukowców kierowany przez fizyków z Uniwersytetu w Lund, potwierdził istnienie tego, co uważa się za nowy pierwiastek o liczbie atomowej 115. Doświadczenie przeprowadzono w Instytucie Badań Ciężkich Jonów w Niemczech. Wyniki potwierdzają pomiary sprzed 9. lat wykonywane przez grupy badawcze w Rosji.

- To był bardzo udany eksperyment, a jego rezultat jest jednym z najważniejszych w tej dziedzinie w ostatnich latach. - powiedział Dirk Rudolph, profesor Zakładu Fizyki Jądrowej na Uniwersytecie w Lund.

Oprócz odkrycia nowego pierwiastka chemicznego, naukowcy uzyskali dostęp do danych, które dają im głębszy wgląd w strukturę i właściwości superciężkich jąder atomowych.

Pierwiastek powstał w warunkach laboratoryjnych poprzez bombardowanie cienkiej warstwy ameryku jonami wapnia. Podczas kolizji nastąpił rozpad ameryku i powstały nowe atomy, a wśród nich także i te, które w swoich jądrach zawierały 115 protonów. Naukowcy zauważyli jednak zaledwie 4 atomy nowego elementu, co świadczy, że jest on wysoce nietrwały.

Międzynarodowe Unie Czystej i Stosowanej Fizyki oraz Chemii zweryfikują nowe odkrycie i ustalą, czy zalecić dalsze eksperymenty przed uznaniem nowego pierwiastka.